2014. 06. 08.

Íme az étlap!

Nemrégiben számoltunk be arról, hogy a MÁV-START saját kézbe vette az étkezőkocsik üzemeltetését a nemzetközi vonatokon. Június első napjaiban még nem nézhettük meg az árlistát. Most már viszont igen, hiszen elérhető a vasúttársaság honlapján is az étkezőkocsik kínálata.


Elérhetővé tette honlapján is a MÁV-START a saját kézbe vett étkezőkocsik étlapját. A kínálatra aligha lehet panasz, a megszokott étkek mellett több ígéretes fogás is felkerült az étlapokra. Átlapozva a kínálatot az olvasó szeme előbb az árakon akad meg: magyar forintban kifejezve meglehetősen borsosnak tűnek ezek az árak.
Ám nem szabad elfelejteni: bár forintban valóban húzósak az árak, átszámolva hamar kiderül: 310 forint körüli euróárfolyamon tették ezt az első változatban. Ha az euróban mért összegeket nézzük, akkor már sokkal barátibb a kép: számos éttermet is megelőz az árak tekintetében a MÁV-START étkezőkocsija: például a „borókabogyós marhasült hagymás törtburgonyával és barnasörös pecsenyeszafttal” a hamburgi EC-n a maga 9,90 eurós árával kifejezetten jónak mondható – egy ilyen fogást 15-20 euró alatt nemigen úszhatunk meg egy átlagos étteremben. Összehasonlítva a DB AG bisztrókocsijainak vagy a Railjet büféjének kínálatával megállapítható, hogy az árak versenyképesek. Ha pedig hozzávesszük azt is, hogy a DB-nél kínált étkek szinte kivétel nélkül félkészek, általában csak mikrózzák őket, addig a MÁV-START-nál teljesértékű konyha áll a személyzet rendelkezésére, a frissensültek valóban frissen sülnek.
Az italkínálat is elfogadhatónak tűnik, itt talán már picit vastagabban fogott a ceruza: ha csak egy sört innánk, jobban járunk, ha a boltban vesszük meg. De összességében, a vendéglátós árakat ismerve elmondható: korrekt, nem elvadult árakat kínál a MÁV-START – reméljük, nem megy a minőség rovására majd az „olcsósítás”, hiszen a példaképpen említett EC 174-es és EC 175-ös esetében a szlovák, a cseh és a német szakaszon is népszerű a magyar étkezőkocsi.
Végezetül pedig érdemes átböngészni a MÁV-START étlapjai mellett a DB AG, a Henry am Zug vagy éppen a svájci vasút étkezőkocsijainak kínálatát – legyen szó nagyvasútról vagy éppen a Rhätische Bahn keskenyvágányú hálózatán közlekedő étkezőkocsi kínálatáról.

Halász Péter