Négy évtizednyi szolgálat után búcsúztak a londoni metró legöregebb, még szolgálatban lévő szerelvényei június 3-án. Az 1970-ben és 1977-ben szolgálatba állított vonatokat a nagyprofilú hálózaton a Bombardier metrói váltották.
Közlekedéstörténeti mérföldkővé vált 2014. június 3. a brit fővárosban: elbúcsúzott a közforgalomból az utolsó C sorozatú metrószerelvény is. az Edgware Road és Wimbledon közötti szárnyvonalon szolgáló szerelvények voltak a legöregebbek a londoni metróhálózaton, amelyek még a mai napig is közlekedtek.
A C sorozatú, hat kocsis szerelvényeket 1970-ben (C69) és 1977-ben (C77) állította forgalomba a London Underground. A vonatokat a Metro-Cammell gyártotta és a fő bevetési területük, a Circle Line (innen ered a sorozat betűjelzése is) mellett a Hammersmith&City, a Metropolitan és a District vonalakon közlekedtek. Előbbi kettőn az év elején, míg utóbbi vonalain most váltotta le a régi szerelvényeket a Bombardier gyártotta S sorozat.
A Paddington állomásra érkező C sorozatú szerelvény a Circle vonalon
Az S sorozatú vonatokból összesen 191-et rendelt a London Underground és ezek 2016-ig állnak forgalomba, teljesen kiváltva a korábbi metrószerelvényeket – ezek közül már csak a D sorozatú vonatok maradtak a District vonalon – a „Subsurface” vonalakról.
A D sorozat képviselője a District-en – 2016-ig ez a típus is eltűnik Londonból
A Transport for London ez alkalomból kiadott közleménye kiemeli: 2010 óta folyamatosan állítják forgalomba az S sorozatú szerelvényeket, amelyek teljes hosszukban átjárható, klimatizált utasterű, korszerű vonatok. A szerelvények emellett sokkal kevesebb energiát fogyasztanak, az utastájékoztatás korszerűbb és zártláncú kamerarendszer növeli az utazók biztonságérzetét.
Phil Hufton, a London Underground üzemeltetési vezetője méltatta a búcsúzó vonatokat. Úgy fogalmazott, hogy az öreg szerelvények komoly munkán vannak túl: a négy évtized alatt, ám időszerűnek vélik, hogy az évente közel 1,3 milliárd utas, aki a metrót választja a brit fővárosban, korszerű, modern vonatokkal utazhasson.
Az S sorozatú szerelvények egyik példánya a 2010-es InnoTranson. 2016-ig összesen 191 ilyen vonatot gyárt Londonnak a Bombardier
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Halász Péter