Egyik napról a másikra búcsúztak a Keleti pályaudvartól a régi, lapozós Solari utastájékoztató kijelzők. A vágányvégi táblákat június 5-ére virradó éjjel korszerűnek tűnő berendezésekre cserélték le a MÁV-csoport szakemberei.
Véget ért egy korszak a Keletiben: eltűntek a még az 1990-es évek közepe táján felszerelt Solari gyártású lapozós kijelzők a vágányok végéről. A régi rendszerű táblák mára már korszerűtlenek lettek, elhasználódtak és nem igazán felelnek meg a kor kihívásainak: dinamikus információk megjelenítésére nincs lehetőség esetükben és a statikusan is megjelenő információk száma, mennyisége is korlátozott volt. A friss, való idejű tájékoztatásra pedig van igénye az utasoknak, erre utal a mobilalkalmazások sikere is.
Ráadásul a Solari-táblák esetében minden menetrendváltáskor hosszabb ideig kellett festeni a berendezés lapjait, hogy megfelelő vonatnév, célállomás jelenjen meg – ez viszont azt eredményezte, hogy a változások előtt és után egy ideig fals információkat közöltek a táblák.
A Solari-táblák eltűntek a Keletiből. Az erősen igénybevett, öreg berendezések újbóli felhasználásról az állapotfelmérés után dönthet a vasúttársaság, de az újbóli telepítés más állomásokon nem feltétlenül törvényszerű
Nyilván ezen igények és a korszerűsítés időszerűsége az, ami miatt úgy döntött a MÁV, hogy a vágányok végén lévő kijelzőket is lecseréli pár évvel azután, hogy a Keleti pályaudvar 7-8. vágánya közötti összesítő kijelzőt korszerű berendezésre cserélték.
A vágányvégi táblák három monitorból állnak össze: a két kisebb egymás alatt helyezkedik el, ezen a vágányszám és egy analóg, illetve egy digitális óra jelenik meg. A nagyobbik, harmadik egység pedig a vonatközlekedéssel kapcsolatos adatokat mutatja. Furcsán hat, de a „Megjegyzés” jellegű rovatban megjelenik a hangos utastájékoztatás szövege, ami egy-egy vonat esetében azért komoly hosszúságú szöveget jelent. Ráadásul a kijelzőkön megjelenik a vonatok összeállítása is, jelezve az első osztályú kocsi, az étkezőkocsi vagy éppen a kerékpárszállító járművek elvi, papír szerinti helyét.
A soproni és szombathelyi gyorsvonatról tájékoztatást adó kijelző. Informatív és üdvözlendő a vonatszámok megjelenése a táblákon. Apró szépséghiba, hogy Sopronba nem 9202, hanem (Győrtől) 992-es vonatszámban közlekedik a szerelvény. De látható a vonatrészek elhelyezkedése és jelölhető lesz majd a különféle kocsik helye is a táblán
Apró szépséghiba még a hangosbemondó szövegkönyv megjelenése a táblákon. Nyilván a próbaüzem során e kilométeres szövegek megjelenítése is változni fog
Az éppen üres vágányok esetében „képernyővédő” látszik a táblákon. E felvételen is jól látható, hogy a berendezés két kisebb és egy nagyobb kijelzőből áll össze
Kicsit még csiszolni lehetne viszont a kijelzők arculatán. A Helvetica/Arial és a Times New Roman betűtípusok alkalmazása kissé azt sugallja, hogy valamilyen „sufniszoftvert” látunk, pedig bizonnyal nincs így. Egy egységes, átgondolt arculat szebben mutatna. Arról nem is beszélve, hogy a viszonylag kis méretű betűk csak közelről olvashatók. De remélhetőleg ez is változik a próbaüzem során
A kijelzőket kiegészíti több kisebb monitor is, ahol szintén friss információk közölhetők havária-helyzetekben. Békeidőkben pedig e berendezések az érkező vonatokat mutatják, kiegészítve a központi összesítő kijelző szolgáltatásait.
A pályaudvar több pontján láthatók a kisebb, „havária-monitorok”. Ezek békeidőben általában érkező vagy induló vonatok információit mutatják, de ha baj van, könnyen, gyorsan lehet rajtuk szöveges tájékoztatást nyújtani. Csak remélni tudjuk, hogy a kezelők is megkapják időben a szükséges híreket...
A havária-monitorok a csarnok oldalain lesznek, ott, ahol a régi FOK-GYEM-rendszerű érkező és induló táblák díszelegtek az 1990-es első feléig
Persze, még van mit alakítani a frissen bekapcsolt kijelzőkön
A vágányvégi kijelzők mellett a hangosítás is cserére kerül a közeljövőben: Szalóczy Pál hangjától elbúcsúzhatunk a Keletiben. Bár nem lenne lehetetlen, de komoly többletfeladat és nyilván többletköltség lenne megőrizni a hangját a beszédszintetizátor számára, ám a MÁV-nál úgy látják, hogy az új, semleges férfihang is hasznos lehet. A Budapesti Műszaki Egyetem által fejlesztett program a navigációs alkalmazásokból is ismert TTS, azaz szöveget beszéddé alakítás elvén működik, ám a megszokott, kissé géphangú rendszerekhez képest fejlettebb, simább lesz majd a hangosbemondó szövege – ígérik a szakemberek. Ugyancsak fontos változás lesz majd, hogy elmarad a „Tatabányaer Deutsch” nyelvjárásban készült német szövegek felolvasása, a rendszer várhatóan kifogástalan angol kiejtéssel tájékoztatja majd a magyarul nem beszélő utasokat.
Frissen felszerelt hangoszlopok a Keleti csarnokában. Profik építik az új rendszert, remélhetőleg jobban lehet majd hallani a csarnokban, mint a régi berendezéseket
A hangszórók elhelyezése a perontetők alatt. Egy V43-as légsűrítője mellett is jól hallhatók lesznek az információk? :-)
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A hangosítás cseréje során pedig a teljes hangrendszert átalakítják: az új hangoszlopok már láthatók a pályaudvaron. A rendszert igazi profik építik is: referenciák között többek között a budapesti és az esztergomi székesegyház is ott van, aminek a hangosítása valóban nem kis feladat. A rendszer teljes telepítését június 11-éig szeretnék befejezni, ekkor már éles üzemben kell működnie a berendezéseknek.
Halász Péter