2014. 06. 12.

Átállás: üzemben az új utastájékoztató rendszer a Keletiben

Hivatalosan is üzembe helyezték a Keleti pályaudvaron az új utastájékoztató rendszert. A vágányvégi táblák mellett a hangosítás is megújult, Mátyus Kati hangját hallhatjuk immáron a csomóponton a MÁV közleménye szerint.


Az elmúlt hetekben teljesen megújult a Budapest-Keleti pályaudvar, az ország egyik legforgalmasabb pályaudvarának vizuális és hangos utastájékoztatási rendszere. Az állomásra korszerű, új audiovizuális gépi vezérlőberendezést telepítettek a távközlési szakemberek, amelyben (az élőszavas tájékoztatás mellett) a „standard” hanganyag előállítása úgynevezett TTS (Text To Speech) rendszerre épül. Beszédszintetizátor – amelyet a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem fejlesztett ki (a neve ProfiVox-Korpusz) – által működtetett, női hang alapú rendszer tájékoztatja az utasokat. Az előállított tájékoztató az állomási környezetben is jó minőségben és érthetően hallható. Ezt segítve a Keletiben modern hangtechnikát is kialakítottak: lecserélve a régi hangszórókat. Új, irányított hangsugárzókat telepítettek, amelyekkel az állomási környezetben, az utasvárócsarnokban, a peronokon a beszéd érthetősége jelentősen javult, miközben a külső környezeti zajszennyezés csökken. Egységes országos hanganyagot kíván a vasúttársaság bevezetni és alkalmazni valamennyi állomáson, a TTS technológiára alapozva.

Összesítő monitor a hatodik vágány mellett

Megtudtuk: a kezdeti botlásokat folyamatosan korrigálják a szakemberek, folyamatosan alakítva a felolvasó program szókészletét, hangsúlyozását, a hangok jelszintjét. Az új hangot, amelynek modellje Mátyus Kati, a Magyar Rádió bemondónője, bizonnyal szokni kell majd még; ám a hangosítás technikai részéről elmondható: valóban remekül sikerült.
A Keleti vágányainak végén lévő, 1997-ben telepített táblákat korszerű kijelzők váltották fel. Ezek egyebek közt az adott vágányról induló vonatok összeállításáról, későbbiekben pedig még az egyes kocsik elhelyezkedéséről is tájékoztatást adnak majd, valamint a hangos utastájékoztatás részletes szövegét írásban is megjelenítik. A mechanikus vizuális utastájékoztató-berendezésének cseréje azért is indokolt volt, mert a régi lapozós táblák karbantartása, frissítése jelentős költségeket igényelt. Olyan megoldást választott a vasúttársaság, amely az előzőnél informatívabb, és a vonatadatok aktualitása is nyomon követhető. Emellett az utasáramlási irányok figyelembe vételével 140 cm (55”) és 107 cm (42”) méretű, valós idejű menetrendi összesítő kijelzők is kerültek az állomásra.

A pénztárakhoz is kerültek az új berendezésekből
(fotók: Pete Gábor / MÁV Zrt.)

Alapesetben menetrendi információkat (illetve a későbbiekben akár utazási vagy egyéb reklámokat) jelenítenek meg, rendkívüli helyzetekben a késési adatokat, haváriahelyzetre vonatkozó információkat, alternatív utazási lehetőségeket (pl. pótlóbusz) mutatnak, így nyújtva a jelenlegi lehetőségekhez képest többlet-információkat az utasok számára. A TFT-k elhelyezése egyébként üdvözlendő, a pályaudvar oldalsó, a posta és a Kerepesi út felőli, 13. vágány melletti kapuján érkező utasok is információkat kaphatnak az induló vonatokról.
A pontmátrix LCD kijelzők és a grafikus TFT LCD kijelzők hatékonyan és rugalmasan adnak információkat. A pályaudvar főbejáratánál lévő nagy induló és érkező összesítő táblák cseréje pedig már korábban, pár éve megtörtént, ez összehangoltan működik az új berendezésekkel.
A MÁV több más állomáson is üzembe helyezett új hangosító és vizuális utastájékoztató rendszert. A MÁV-csoport – a szolgáltatási színvonalának folyamatos emelése keretében – kiemelten kezeli a fedélzeti és az állomási utastájékoztatás fejlesztését – írja a vasúttársaság közleménye. A cél, hogy az utasok felé minden esetben és minél gyorsabban biztos, hiteles, friss információkkal szolgáljon a vasúttársaság – mind a menetrendszerű közlekedés, mind pedig a haváriahelyzetek esetén – írják közleményükben.

RegionalBahn információk

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.