Nem sok nemzeti vasúttársaság büszkélkedhet két típusból álló személyvonati flottával, de az Észt Vasútnak sikerült ez a bravúr: a Stadler sikeresen, határidő előtt leszállította a 2010-ben megrendelt FLIRT-kontingens utolsó példányát is. A balti államban így az összes személyszállító vonat a FLIRT-családba tartozó dízel vagy villamos jármű, a flotta életkora pedig ebben a műfajban páratlanul alacsony. Hazai vonatkozás: az ügyletben érintett 120 kocsiszekrény mindegyike Szolnokon készült.
A svájci Stadler Rail ma adta hírül, hogy sikeresen és határidő előtt leszállította annak a 38 darabos FLIRT flottának az utolsó járművét is, amelyre az Észt Vasúttól (AS Eesti Liinirongid, rövidebb nevén Elron, korábban Elektriraudtee) kapott megrendelést még 2010-ben. A 2009-ben indított közbeszerzési eljárásban 18 villamos és 20 dízel motorvonat beszerzésére írtak ki pályázatot, majd a Stadler győzelme után a szerződéseket 2010 augusztusában írták alá a felek. A jogelőd Elektriraudtee a tender keretében összesen 12 háromrészes és 6 négyrészes villamos, valamint 8 háromrészes és 6 négyrészes dízelüzemű járművet vásárolt. A beszerzéssel az Észt Vasút, Európában egyedülálló módon, a teljes személyszállító vasúti járműállományt lényegében két típusra szűkítette le.
A projekt fontos hazai vonatkozása, hogy a 38 vonat összesen 120 kocsiszekrényét a Stadler szolnoki üzeme gyártotta - az üzemet a RegionalBahn ez év telén látogatta meg. A cég számításai szerint a kocsiszekrények legyártására 250 ezer munkaórát fordítottak a hazai szakemberek, amely jelentős magyarországi gyártási hányadot jelent a projektben.
Az első villamos motorvonatot 2013 júliusában, az első dízel járművet pedig 2014 januárjában állította üzembe az Elron. A járművek az üzembehelyezés óta összesen 1,2 millió kilométert futottak, és hozzávetőlegesen 5 millió utast szállítottak - a rendelkezésre állás eközben folyamatosan 99,5% körül alakult. A fejlesztésnek köszönhetően az utasok száma átlagosan 45%-kal emelkedett Észtországban az elmúlt években, ezen belül a villamos vonalakon 60%-kal, a dízeles vonalakon 15%-kal több utast szállított az Észt Vasút. Tegyük hozzá, volt honnan növekedni, a Baltikumban ugyanis a „modal split”, azaz a közlekedési ágak megoszlásának tekintetében a padlón van a vasúti személyszállítás.
A projekt fontos hazai vonatkozása, hogy a 38 vonat összesen 120 kocsiszekrényét a Stadler szolnoki üzeme gyártotta - az üzemet a RegionalBahn ez év telén látogatta meg. A cég számításai szerint a kocsiszekrények legyártására 250 ezer munkaórát fordítottak a hazai szakemberek, amely jelentős magyarországi gyártási hányadot jelent a projektben.
Az első villamos motorvonatot 2013 júliusában, az első dízel járművet pedig 2014 januárjában állította üzembe az Elron. A járművek az üzembehelyezés óta összesen 1,2 millió kilométert futottak, és hozzávetőlegesen 5 millió utast szállítottak - a rendelkezésre állás eközben folyamatosan 99,5% körül alakult. A fejlesztésnek köszönhetően az utasok száma átlagosan 45%-kal emelkedett Észtországban az elmúlt években, ezen belül a villamos vonalakon 60%-kal, a dízeles vonalakon 15%-kal több utast szállított az Észt Vasút. Tegyük hozzá, volt honnan növekedni, a Baltikumban ugyanis a „modal split”, azaz a közlekedési ágak megoszlásának tekintetében a padlón van a vasúti személyszállítás.
Újdonság a Stadler palettáján: az észteknek szálítottak először dízelüzemű FLIRT motorkocsikat
A Stadler közleménye kiemeli: „A 3.500 mm széles kocsiszekrényekkel rendelkező, kifejezetten az Elron részére kifejlesztett villamos és dízel FLIRT-ök az Európai Unió legszélesebb személyszállító vonatai közé tartoznak. A dízel vonat nemcsak a Stadler történetének első dízel hajtású FLIRT-je, hanem egyúttal Európa egyik első olyan dízel motorvonata, amelyben egy szuperkondenzátor segítségével érhető el dinamikusabb gyorsulás, illetve jelentősebb energia-megtakarítás. A széles nyomtávú (1.520 mm) vonatokat az Észtországban gyakori szélsőséges időjárási körülményekre szabva tervezték és gyártották le. Ehhez a Stadler a korábban Norvégiába és Finnországba szállított vonataival szerzett széleskörű tapasztalatokat. A villamos vonatok végsebessége 160 km/óra, gyorsulási sebessége 1.2 m/s2, amely egyedülálló teljesítmény ebben a szektorban. A dízel vonatok 0.85 m/s2-es gyorsulása ugyancsak kiemelkedő, amelyhez szintén 160 km/h végsebesség társul. A vonatok mindegyike korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionálóval, ingyenes 4g wifivel, számítógép asztalokkal, notebookok és mobiltelefonok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, megfigyelő kamerákkal, valamint kerekesszékek, kerékpárok és babakocsik fogadására is alkalmas utasterekkel rendelkezik.
Nemcsak az utasszám növekedése, hanem az üzemeltetési költségek csökkenése is kedvező hatással van az Elron pénzügyi helyzetére. A vonatok alacsonyabb súlya miatt ugyanis a vasúti hálózat használati költségei is mérséklődtek az vasúttársaság számára. Emellett a dízel vonatok esetében az üzemanyag költségek 30%-kal csökkentek, míg az villamos vonatok a fékezési energia felsővezetékbe történő visszatáplálásával hoznak jelentős megtakarításokat. Ennek köszönhetően az Elron úgy tudta 56%-kal növelni a járatsűrűséget, hogy közben az üzemeltetési költségei nem emelkednek.”
Nemcsak az utasszám növekedése, hanem az üzemeltetési költségek csökkenése is kedvező hatással van az Elron pénzügyi helyzetére. A vonatok alacsonyabb súlya miatt ugyanis a vasúti hálózat használati költségei is mérséklődtek az vasúttársaság számára. Emellett a dízel vonatok esetében az üzemanyag költségek 30%-kal csökkentek, míg az villamos vonatok a fékezési energia felsővezetékbe történő visszatáplálásával hoznak jelentős megtakarításokat. Ennek köszönhetően az Elron úgy tudta 56%-kal növelni a járatsűrűséget, hogy közben az üzemeltetési költségei nem emelkednek.”
FLIRT a tallini elővárosi hálózaton (fotók: Stadler Rail)
Stadler / RegionalBahn információk