Az elmúlt vasárnapon komoly változás történt a Prága–Bécs–Bécsújhely EC-forgalomban: a cseh vasút kocsijaival kiállított, 380-as sorozatú gépekkel továbbított járatokat immár a nemrég bemutatott Railjet-szerelvényekkel állítja ki a ČD. Képriportunk a hatalomátvétel első napjáról, kordokumnetumnak minősülő hanganyaggal kiegészítve.
2014. június 15-én – a nyári menetrend európai bevezetésével – újabb apró, de fontos változás történt a cseh-osztrák távolsági vasúti forgalomban. A számos vargabetűvel tarkított cseh Railjet-sztori végére lassan pont kerül, tegnap ugyanis első alkalommal lépték át Csehország határait a ČD új Siemens Viaggio típusú, Railjet-fantázianevű szerelvényei. Az irány természetesen Ausztria, azon belül is a jövőbeni fő felhasználási területnek számító Südbahn volt, és az első üzemnapon rögtön két szerelvény is forgott a Prága–Bécs–Bécsújhely járatokban. Az első belépő vonat a Prágából 6:39-kor induló EC 73-as szerelvénye volt, melyet az 1216 233-as pályaszámú Taurus továbbított. A vonatot már a határon lelkes osztrák vasútbarátok várták, és egész útvonalán fotósok kísérték az új jövevényt. Amint az alábbi hangfelvételből is érezhető, az utazószemélyzet is érezte a járat különlegességét...
A nyitójáratot jelentő EC 73-as Railjet-szerelvénye közel 10 perces mínusszal érkezve várja a menetrend szerint indulás időpontját Wien Meidling állomáson
Itt már a bécsújhelyi érkezést követően pózol az elsőként érkezett cseh Railjet-szerelvény
Új szín, illetve nyelv a Railjet-család fedélzeti utastájékoztatásában: a ČD garnitúrái csehül „beszélnek”, még a sógoroknál is
A múltkori bécsi bemutatón még csak ellenfényben láthattuk az 1216-os új köntösét, most már kedvezőbb fények mellett is szemügyre vehettük – kékben is jól áll a Railjet-fazon a Taurusnak
Az első fecskét két órával később követte a második, ugyanis a Prágából 8:39-kor rajtoló 75-ös számú EuroCity is Railjet volt. A két szerelvény Bécsújhelyben találkozott pár percre, majd az első az EC 72-es szerelvényeként 14:04-kor, a második pedig EC 74-ként 16:04-kor indult vissza Prágába. A hírek szerint ez a két forduló (73/72, 75/74) egyelőre stabil feltalálási helye lesz a csehek Railjet-szerelvényeinek. Ezekben a fordákban korábban a Škoda 109E típusú (ČD 380-as sorozat) gépei dolgoztak, melyek a tegnap látottak alapján ugyanezen az útvonalon, de más fordákban tűnnek majd fel Ausztriában.
Kissé borongós időben tempózik dél felé az 1216 234-es az EC 75-ös élén Mödling és Guntramsdorf között
A korábbiaktól eltérően június 15-én a ČD 380-as gépe továbbította az EC 70-es szerelvényét Bécsújhelyből Prágába. A sajátos formavilágú mozdonyok remélhetőleg egy darabig még nem szorulnak ki a Prága–Bécs tengelyről
Már hazafelé tempózik az első cseh Railjet Guntramsdorf-Thallern megállóhelynél, mint az EC72-es szerelvénye
A cseh Railjetek útja Bécsújhelyig a szó átvitt értlmében közel sem volt zökkenőmentes. Az ÖBB eredetileg 67 vonatot tervezett vásárolni a Siemens-től, azonban ebből különféle okok miatt csak ötvenegyet vettek át végül - a 2010 decemberében hivatalosan is felszabadult kontingensre 2011 júniusában a cseh vasút csapott le. A megállapodást végül 2011 őszére írta alá mindhárom érintett fél. A csehek első látványtervén a Škoda E109 típusú gépeivel szerepelt a „kék Jeti”, ám ebből nem lett semmi, az ÖBB-től bérelt gépek továbbítják a vonatokat. Egy nagyobb hinta a darabszámok terén is kialakult, ugyanis a DB AG a cseh államvasút helyett a Student Agencyt szerette volna partnernek a Prága–Berlin–Hamburg tengely távolsági forgalmához, így 2012 áprilisában veszélybe került a közel 200 millió eurós Railjet-biznisz. Nyár végére az alkudozásban a tizenhatból hét szerelvény lett, de ez már legalább többé-kevésbé biztosan – sőt szeptemberben abban is sikerült megállapodni az osztrák vasúttal, hogy a csehek vonatai járnak majd Grazba. A maradék nyolc szerelvény opcióként maradt, a tervek szerint Pozsony és Budapest felé közlekedtetve, ám 2013 nyarán a cseh kormányválság ezt a beruházást végleg lesöpörte az asztalról.
A történet 2014 februárjában ért a célegyenesbe: az első próbázó szerelvény ekkor tűnt fel Bécsben, majd a Siemens hivatalosan is bemutatta a vonatot. A próbafutásokat követően májusban végül a nagyközönség is megtekinthette a vonatot Prágában, majd június elején Bécsben is tiszteletét tette az első kék Railjet.
A történet 2014 februárjában ért a célegyenesbe: az első próbázó szerelvény ekkor tűnt fel Bécsben, majd a Siemens hivatalosan is bemutatta a vonatot. A próbafutásokat követően májusban végül a nagyközönség is megtekinthette a vonatot Prágában, majd június elején Bécsben is tiszteletét tette az első kék Railjet.
Végezetül az első szerelvény összeállítása a zagyva számsorok kedvelői részére:És hol marad a sörcsap?Az előzetes hírek szerint a cseh vasút catering-cége, a JLV az új Railjet-szerelvények étkezőkocsijában csapolt sörrel várja a vendégeket. Tegnap számos osztrák vasútbarát – többek között az egyik osztrák közösségi közlekedési megrendelőszervezet vezető munkatársa – erre a különlegességre „gyúrt” már a cseh-osztrák határállomáson, ám csalódásukra kiderült: az első szerelvényre még nem szerelték fel a sörcsapolót. A későbbiekben megvalósuló szolgáltatás viszont igazi kuriózumnak ígérkezik, nem gyakori ugyanis a frissen csapolt sör a vasúti étkezőkocsikban. Reméljük, eredeti cseh nedű lesz a hordóban!
- gép: 91 81 1216 233-7
- 73 54 20-91 001-1
- 73 54 21-91 101-8
- 73 54 21-91 201-6
- 73 54 21-91 301-4
- 73 54 21-91 401-2
- 73 54 85-91 001-3
- 73 54 80-91 001-8
Magyarics Zoltán