Bemutatták a sajtónak a Stadlernél készülő első új berlini metrót, az IK sorozatú szerelvények első példányát. Egyelőre még csak a járműszerkezet készült el, de 2015-ben már az első vonatoknak utasokat kell szállítaniuk.
Bemutatták a Stadler pankowi gyárában az első IK sorozatú metrókocsit, amelyet a BVG kisprofilú hálózata, az U1-U4-es vonalak számára épül. A tervek szerint az első két szerelvény még 2015-ben utasforgalomba áll, a tapasztalatok nyomán pedig – opcióként – további 34 vonatot vásárolhat a berlini társaság.
Az új, a Stadler Tango-járműcsaládjába tartozó vonatok a mostani kisprofilú vonatokhoz képest tágasabb utastérrel várják majd az utasokat, ez pedig úgy valósulhat meg, hogy a kocsik „hasa” „dudorodik”, így kevesebb helyet vesznek el az ülőhelyek a kocsik belteréből – a járművek a korábbi 2,3 helyett 2,4 méter szélesek lesznek. Emellett pedig korszerű utastájékoztató rendszer jellemzi a vonatokat és természetesen klímaberendezést is kapnak a járművek. Az egyenként négyrészes vonatokon összesen 80 hosszanti kialakítású ülőhely és 250 állóhely lesz, emellett pedig több többcélú teret is kialakítanak a nagy csomagokkal, babakocsival vagy éppen kerekesszékkel utazók számára. A szériagyártás során nem csak a BVG saját, hanem az utasok tapasztalatait is szeretnék felhasználni.
Az utastér a HK-khoz hasonól, de azokhoz képest tágasabb és emiatt komfortosabb lesz majd
A járművek a korábbi típusokhoz képest jóval kisebb energiaigényű világítással és jelzőfényekkel rendelkeznek majd. A légrugós forgóvázakon nyugvó kocsik utasterében az utazók biztonságáról zártláncú térfigyelő-rendszer is gondoskodik. A vezető pedig állva és ülve is dolgozhat a vezetőálláson, amely átlátható lesz, ám mégis olyan technológiák felhasználásával épül majd, hogy az utastéri világítás ne zavarja a járművezetőt.
Az ütközők között 51640 milliméter hosszúságú szerelvények jellegrajza
(grafikák: Stadler Rail)
(grafikák: Stadler Rail)
A kocsik a svájci járműgyártó Berlin-Pankow városrészében található gyárban épülnek, de a brandenburgi Stadler-telephelyek (Reinickendorf, Hohenschönhausen, Velten) is részt vesznek a gyártásban. A vásárló, a BVG szakemberei is aktívan részt vettek már a tervezési fázisban is.
A BVG legutóbb a HK sorozatú metrószerelvényket szerezte be a kisprofilú hálózatra: a prototípus vonatok 1999-ben, míg a sorozatjárművek 2005-2006 során hagyták el az Adtranz, illetve a Bombardier műhelyeit. A BVG vezetősége még 2012 nyarán döntött arról, hogy a Stadlert bízza meg az új metrók építésével. Az új szerelvények a legöregebb, még szolgáló A3L71-es típusú szerelvényeket válthatják majd 2017-től.
Halász Péter