2014. 06. 30.

Születésnapi gőzösözés

Évfordulók érik egymást a helvéteknél: június utolsó hétvégéjén éppen a Brig és Gletsch közötti vasútvonal 100. születésnapját ünnepelte a Matterhorn Gotthard Bahn.

2014. 06. 28.

Bahnhof Sihlpost: elveszett állomás Zürichben

Június 15-én különösebb külsőségek nélkül adták át Zürichben a város alatt átvezető új S-Bahn-alagutat, a Durchmesserliniét. Ekkortól fogva viszont a főpályaudvaron feleslegessé vált négy vonatfogadó vágány, amelyek bontásához már hozzá is láttak.

2014. 06. 27.

Kecskékkel támad az ÖBB

Újfajta gyomirtási módszerrel kísérletezik a vonatok űrszelvényén kívül az osztrák vasút. Az ÖBB-nél több módszert is kipróbálnak és ezek egyikét a jövőben komolyabb méretekben alkalmazzák majd.

2014. 06. 26.

Váltóállítás a HKX háza táján?

Érdekes hír jelent meg a Frankfurter Allgemeine Zeitung mai számában: újragondolja szerepét a német HKX magánvasút. A Köln–Hamburg távolsági forgalomban erősödő verseny miatt a jövőben inkább a regionális piacon próbálnak meg konkurenciát támasztani a DB AG-nek. Az eddigi egyetlen viszonylat egyelőre megmarad, ám az újrapozicionálás vezetőcserével is jár.

Megsérült a födém, áll a Kisföldalatti

A BKK tájékoztatása szerint az M1-es metró vonalán a Hungária körútnál az 1-es villamos felújításával kapcsolatos munkálatok miatt megsérült a kisföldalatti födémje. A Kisföldalatti ezért rövidített útvonalon, csak a Vörösmarty tér és az Oktogon megálló között jár, az Oktogon és a Mexikói út között pedig M1 jelzésű pótlóbuszok közlekednek. Kilátások a hajtás után!

2014. 06. 25.

Észtország: sínen az összes FLIRT

Nem sok nemzeti vasúttársaság büszkélkedhet két típusból álló személyvonati flottával, de az Észt Vasútnak sikerült ez a bravúr: a Stadler sikeresen, határidő előtt leszállította a 2010-ben megrendelt FLIRT-kontingens utolsó példányát is. A balti államban így az összes személyszállító vonat a FLIRT-családba tartozó dízel vagy villamos jármű, a flotta életkora pedig ebben a műfajban páratlanul alacsony. Hazai vonatkozás: az ügyletben érintett 120 kocsiszekrény mindegyike Szolnokon készült.

Rózsa és almafröccs

Különleges ráhordó járatot indítottak június 22-én Kelet-Svájcban: a Bischofszellben rendezett rózsaünnepre St. Gallen, Gossau és Bischofszell között egy igazán különleges motorkocsi szállította a vasút és a virágok iránt érdeklődő utasokat.

2014. 06. 24.

Vivát, Fogas!

140 éve: 1874, június 24-én délután 4 órakor indult első útjára a svábhegyi fogaskerekű. A manapság 60-as villamosvonalként ismert járat történelme igen sokszínű, ebből nyújtunk át egy csokrot olvasóinknak.

Fejlődik az SBB: búcsú a lapozós tábláktól

Fejleszti az utastájékoztatást az SBB: az elöregedő lapozós táblák helyét hamarosan korszerű, LED-es technikával ellátott berendezések veszik át a legnagyobb pályaudvarokon, míg a kisebb helyeken TFT-monitorok adnak majd tájékoztatást a vonatok paramétereiről.

2014. 06. 23.

Munkában az új bécsi hibridek

Tavasszal számoltunk be arról, hogy a Wiener Linien hibridbuszokat vásárolt a bécsi 4A vonalra. A vontatott kezdetet követően nyár elejére mind a hat jármű üzembe állt, mi pedig törzshelyükön vettük szemügyre vettük az új jövevényeket. Kattintsanak képes beszámolónkért!

Múzeumok éjszakája - IC+ és NoHAB a Keletiben

A MÁV-csoport idén is számos programmal készült országszerte a Múzeumok Éjszakája rendezvénysorozatra. Június 21-én megnyitotta kapuit a szolnoki Járműjavító, a nagykanizsai és szegedi Járműbiztosítási Központok, valamint a budapesti Keleti pályaudvar mellett található személykocsiműhely. Ez utóbbi helyszínről hoztunk néhány életképet mai bejegyzésünkben.

2014. 06. 22.

Nyári menetrend

Kedves Olvasóink!

A RegionalBahn szerkesztői jól megérdemelt szabadságukat töltik. Emiatt július 1-jéig oldalunk nem a megszokott rend szerint, nem a megszokott ütemben frissül majd. Természetesen ebben az időszakban is igyekszünk friss hírekkel, érdekes írásokkal szolgálni, ám nem biztos, hogy a megszokott mennyiségben.
Július 1-je után azonban ismét a megszokott rend szerint, újult erővel és remélhetőleg számos új témával is várhatjuk olvasóinkat.
Jó pihenést kívánunk látogatóinknak is!

A RegionalBahn csapata

2014. 06. 21.

Tiszai Megkerülő Vágány - vasúttörténeti érdekesség a Kunságban

A 146-os mezőszámon szereplő Kiskunfélegyháza – Lakitelek – Kunszentmárton egy tipikus alibimenetrenddel tengődő mellékvonal, ám egy vasúttörténeti érdekesség mindenképpen kapcsolódik ide: az 1980-as évek derekán egy nemzetközi hadgyakorlat keretében ideiglenes vasúti átkelőhelyet létesítettek a Tiszán Lakitelek és Tiszaug között. A Tiszai Megkerülő Vágány ma is fellelhető részeit jártuk be – kattintsanak képriportunkért!

2014. 06. 20.

Csuklósbusz a belvárosban

Villamos nem lesz egyelőre, azonban csuklósbuszok fognak járni a bécsi 13A vonalán. A forgalmas buszjáraton sokan utaznak, de nem csak az utasok miatt kihívás a menetrendszerű közlekedés fenntartása.

Altona is búcsúzik?

Tovább fogyatkozhat a vasúti autószállítás az éjszakai vonatok esetében. A hírek szerint a DB AG a következő évek során meg kívánja szüntetni a személyautó-rakodást Hamburg-Altona pályaudvaron is. Az egykor olyannyira népszerű autószállítás gyakorlatilag eltűnhet a kínálatból a német vasutakon.

2014. 06. 19.

Új S-Bahn – modellen

Bemutatta a DB AG és a Bombardier az új hamburgi S-Bahn-motorvonatok belső terét és vezetőállását mintázó mock-upot. Az új vonatok 2018-tól állnak forgalomba.

Stadler-személykocsik Azerbajdzsánnak

A svájci Stadler Rail gyárthatja az azeriek új személykocsijait. A svájci székhelyű cégtől az Azerbajdzsáni Nemzeti Vasúttársaság, az ADY összesen 30 étkező- és hálókocsit rendelt.

Fejleszti a wifit a DB

Van valami, amiben igazán élen jár a magyar vasút: ez nem a forgalomszervezés pontossága vagy éppen a járműpark alaposan átgondolt koncepciók mentén való megújítása, hanem az, hogy igen komoly mértékű az „internet-lefedettség” a MÁV-START és a GYSEV hálózatán és állomásain. A DB AG most próbál felzárkózni.

2014. 06. 18.

Rendez 2014 – járműparádé Pozsonyban

Míg Budapesten az elmúlt hétvégén villamosoké volt a főszerep a Száva kocsiszín nyílt napján, Pozsonyban ismét komolyan kitettek magukért a Rendez névre hallgató, minden júniusban megrendezett vasúti járműparádé szervezői. A tavaly már megismert forgatóköny alapján zajló, impozáns gőzmozdony-kollekciót felvonultató esemény idén is nagyszámú közönséget vonzott. Kattintsanak képriportunkért!

Belga mozdonyt vesz a RegioJet

Kiselejtezett belga mozdonyokat vesz a RegioJet. A vasúttársaság az SNCB/NMBS 11-es és 12-es sorozatú gépeiből vásárol be.

2014. 06. 17.

Újabb Railjeteket vesz az ÖBB

Újabb Railjet-vonatok vásárlása merült fel az ÖBB-nél. Bár 2011-ben lemondták a Siemensszel kötött szerződésben szereplő opciót, most azonban mégis újra kitört a sógoréknál a „Railjet-láz”. Jöhetnek az újabb szerelvények?

Hétvégi E6-os

Ugyan nem tértek vissza a legendás Stadtbahn-motorkocsik az osztrák fővárosban, de E6-os jelzéssel metrópótló villamos közlekedett Bécsben. Történt ugyanis, hogy az U6-os metró vonalán kitérőt cseréltek.

2014. 06. 16.

Hatalomátvétel: kék Škoda helyett kék Railjet

Az elmúlt vasárnapon komoly változás történt a Prága–Bécs–Bécsújhely EC-forgalomban: a cseh vasút kocsijaival kiállított, 380-as sorozatú gépekkel továbbított járatokat immár a nemrég bemutatott Railjet-szerelvényekkel állítja ki a ČD. Képriportunk a hatalomátvétel első napjáról, kordokumnetumnak minősülő hanganyaggal kiegészítve.

Állandóság és apró változások

Lassan, de biztosan közlekedik a menetrendváltás időpontja: jól jelzi ezt, hogy szivárognak az első menetrendtervezetek a 2014-2015-ös évadra vonatkozóan. Sok szempontból marad a magyar vasút kínálata az, ami, de azért lesznek változások.

2014. 06. 15.

Kitárt kapuk a hannoveri villamosok telepén

Nyílt napot rendezett a BKV a Száva-kocsiszínben, amely jelenleg elsősorban a TW6000-esek birodalma. A tavaly száz éves kocsiszínben kicsik- és nagyok is remekül szórakozhattak.

2014. 06. 14.

Bécsi buszos ABC

A bécsi tömegközlekedési hálózatot szemlélve feltűnő lehet, hogy vannak olyan autóbusz-vonalak, amelyek számozása szemmel láthatóan nem illik a rendszerbe. A három szám és betű kombinációja vagy éppen a csak B-vel jelzett járatok ilyen szempontból „gyanúsak”. De vajon mi is ez az egész és hol vannak az árnyalatnyi különbségek?

2014. 06. 13.

Világbajnokság Nyugat-Berlinben

1974-ben a Német Szövetségi Köztársaság rendezhette meg a labdarúgó világbajnokságot. A június 13. és július 7. közötti eseményt az NSZK nyerte meg, de az esemény számunkra mégsem emiatt érdekes. A mérkőzéseket szerte Németországban tartották, de egy különleges helyszín is akadt: Nyugat-Berlin.

Visszavonulás a végekről

Egyre látványosabb lesz a DB AG kivonulása a „végekről”, a csak egy-egy InterCity-járattal kiszolgált vonalakról. Pedig nem is olyan régen, sok helyen az önálló InterRegio-hálózat vonatai kétóránként követték egymás.

2014. 06. 12.

Idő előtti IC-vég

A tervezettnél előbb, már június 12-étől megszűnt az IC-szolgáltatás Budapest és Eger között. Hivatalosan csak június 21-én búcsúznának a járatok, de végül már kilenc nappal korábban felfüggesztették a szolgáltatást.

Átállás: üzemben az új utastájékoztató rendszer a Keletiben

Hivatalosan is üzembe helyezték a Keleti pályaudvaron az új utastájékoztató rendszert. A vágányvégi táblák mellett a hangosítás is megújult, Mátyus Kati hangját hallhatjuk immáron a csomóponton a MÁV közleménye szerint.

A sztrájk eredménye: kamerák a villamosokon

Meglett az eredménye az április végi figyelmeztető munkabeszüntetésnek: kétmillió eurót fordít a Wiener Linien a járművezetők biztonságának fokozására.

2014. 06. 11.

Viharos pünkösdutó

Miközben Magyarországon a nyár eleji kánikula nehezíti az utasok és a vasutasok életét, addig Németország nyugati felén a hét eleji vihar okoz még mindig gondokat a vasúti és a városi közlekedésben.

A TGV elkerüli a Saar-vidéket

A tervek szerint 2016-tól megszünteti az SNCF a Párizs és Frankfurt am Main között a Saar-vidék érintésével közlekedő TGV-járatokat. És ez már önmagában is egy kompromisszumos megoldás eredménye.

2014. 06. 10.

Dunakeszin készülhetnek a budapesti Urbosok

A külgazdasági kihívásokra Magyarország az újraiparosítással válaszolt, ennek pedig jelentős területe a járműgyártás – mondta Szijjártó Péter, kijelölt külgazdasági és külügyminiszter helyettes kedden Budapesten abból az alkalomból, hogy a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) a spanyol CAF S.A.-val megállapodást írt alá vasúti járművek gyártására.

Készül az első IK

Bemutatták a sajtónak a Stadlernél készülő első új berlini metrót, az IK sorozatú szerelvények első példányát. Egyelőre még csak a járműszerkezet készült el, de 2015-ben már az első vonatoknak utasokat kell szállítaniuk.

80: zárva

Kisiklott egy tehervonat Füzesabony és Mezőkövesd között. A balesetben ugyan nem sérült meg senki sem, de a járművek elzárják a pályát a miskolci fővonalon.

Multiengine a Hindenburg-gátra

Véget ért a „mozdonycasting” a SyltShuttle-nél. A DB AG Niebüll és Westerland közötti járatait a jövőben a Bombardier dízelmozdonyai húzhatják majd. Összesen hét új TRAXX érkezik Észak-Németországba.

2014. 06. 08.

Íme az étlap!

Nemrégiben számoltunk be arról, hogy a MÁV-START saját kézbe vette az étkezőkocsik üzemeltetését a nemzetközi vonatokon. Június első napjaiban még nem nézhettük meg az árlistát. Most már viszont igen, hiszen elérhető a vasúttársaság honlapján is az étkezőkocsik kínálata.

2014. 06. 07.

Vasúti fékezés LII. – A raksúlyfékezésről, bővebben

A raksúlyfékezésről több alkalommal volt már szó, azonban ideje megvizsgálni azt is, hogy ez a gyakorlatban hogyan működik: melyek azok az eszközök, illetve megoldások, melyek lehetővé teszik azt, hogy a járművet a terhelésének megfelelő mértékben fékezzük.

2014. 06. 06.

Már Szalóczy sem beszél – Mátyus Kati az új vasutashang

Véget ért egy korszak Budapesten, a Keleti pályaudvaron: a régi utastájékoztató rendszer a múlté, június 6-ára virradó éjjel lekapcsolták a régi hangos utastájékoztató rendszert is, miután egy nappal korábban beüzemelték a vágányvégi kijelzőket. Szalóczy Pál hangját már nem hallhatjuk, de a hangosbemondás rádiós kézben maradt azért.

Úton a zarándokvonatok

Közeledik pünkösd napja, ezt mi sem mutatja jobban, minthogy ismét úton vannak a zarándokvonatok. Idén újra két vonat indult a pünkösd előtti péntek reggelén Budapestről: két Székely Gyors koptatja Magyarország és Románia, azon belül is a Partium és Erdély sínpárjait.

2014. 06. 05.

Régi-új buszok Hietzingben

Szépen lassan tűnnek el a VOR-ral közvetlenül szerződött buszos szolgáltatók a bécsi helyi közlekedésből. A kizárólag városi járatokat a Wiener Linien rendeli meg és adja ki alvállalkozásba. Ott is, ahol a korábbi, VOR-os szolgáltató koncessziója lejár. Így alakult át a hietzingi buszközlekedés is. Régi útvonalak, új menetrendek és új járatszámok jöttek június 1-jén.

Budapestről Eberswaldéba

Nemrégiben még a németországi Eberswalde adott el trolibuszokat Budapestnek. Az MAN/ÖAF-trolik szépen muzsikálnak, eltekintve attól a néhány átalakítástól és az ezek okozta nehézségektől, amiket a magyar fél eszközölt a járműveken. De most nem erről lesz szó, hanem arról, hogy ezúttal Budapest ad trolibuszt a brandenburgi városnak.

Új kijelzők a Keletiben – megújul a látható és hallható utastájékoztatás

Egyik napról a másikra búcsúztak a Keleti pályaudvartól a régi, lapozós Solari utastájékoztató kijelzők. A vágányvégi táblákat június 5-ére virradó éjjel korszerűnek tűnő berendezésekre cserélték le a MÁV-csoport szakemberei.

2014. 06. 04.

Reformkonyha a síneken

Június 1-jétől komoly változások álltak be a hazai étkezőkocsi-üzemben: a MÁV-START saját kezébe vette az étkezőkocsik üzemeltetését a korábbi alvállalkozók helyett. A konyhát és az étlapot is megújították, a személyzet pedig magasabb szintű szolgáltatásról árulkodik.

Jetit hoztak a csehek

Ha nem is Rumcájsz jött el a jičíni erdőből, de legalább ekkora feltűnést keltett a ČD új zászlóshajója, a Railjet. A prágaiak új vonata a Moldva és a Mura partja között közlekedik decembertől, ám addig is napi vendég az osztrákoknál. Az újdonságot ma a nagyközönségnek is bemutatták Bécsben, ahol kiderült: a cseh szerelvényeken sikerült megoldani a kerékpárszállítás kérdését, ám az üzleti osztályt láthatóan csak a szükséges rossznak kijáró lelkedéssel alakították ki.

Tramwaytag 2014: a helyszín adott

Bejöttek a jóslatok, már ami az idei bécsi Tramwaytag várható helyszínét illeti. Az időpont is adott, bár nem a szokásos lesz. Minden eddig tudható részletre fény derül a kattintás után!

2014. 06. 03.

Búcsú a C sorozattól

Négy évtizednyi szolgálat után búcsúztak a londoni metró legöregebb, még szolgálatban lévő szerelvényei június 3-án. Az 1970-ben és 1977-ben szolgálatba állított vonatokat a nagyprofilú hálózaton a Bombardier metrói váltották.

Készpénzmentes buszok

Június 6-ától megszünteti a készpénzes jegyvásárlási lehetőséget a Transport for London a buszokon. Ezentúl csak kártyával vehet az utas jegyet, ha nincs előre váltott tikettje.

LZB-t a Siemenstől

A Siemens nyerte a vasúti biztosítóberendezés korszerűsítésére vonatkozó tendert: a bécsi U4-es metró rekonstrukciós programjának ez is a része.

2014. 06. 02.

Önkéntesek teszik rendbe az állomásokat

Idén is folytatódik a vasutas dolgozók önkéntes munkája, amelynek keretében a vasútállomásokat és környezetüket rendezik.

1822: irány az Adria!

Nemrégiben hírt adtunk arról, hogy egy magáncég megvásárolta az ÖBB leállított 1822-eseit. Most már azt is tudni lehet, hogy hol szolgálnak majd a felújított mozdonyok.