2014. 05. 30.

Viszlát, Warnemünde-Express!

Újabb regionális vonatot szüntet meg a DB AG: jövőre már nem közlekedik a Berlin, Rostock és Warnemünde közötti „fürdősvonat”, a Warnemünde-Express.


Reggel nyolc óra körül indult Berlinből és pontban 11-kor az ember már az Északi-tenger partján fekvő Warnemünde utcáin sétálgatott. Visszafelé 18 órakor vagy 19 órakor indult (függően a különféle vágányzári menetrendektől) és három óra múltán az utas ismét Berlinben volt. A vonatpár néhány kivételtől eltekintve egész évben szombaton és vasárnap közlekedett. A DB Regio üzemeltetésében álló RE-párost azonban 2015-re már nem rendelte meg a két részes közlekedési szolgáltató a közszolgáltatás keretében közlekedő járatot; a DB Regio pedig saját maga, a saját kockázatára aligha indítja el a Warnemünde-Expresst.

Ránézésre egy tipikus RE, de a járat a leggyorsabb eljutási lehetőséget kínálta a maga kategóriájában. Pedig a vonat csak DR-eredetű emeletes kocsikból állt

A hírek szerint az RE 18590/RE 18591-es számokat viselő vonatpárról az utasokat a német vasút inkább a tavalyi évben beindított IRE-járatpárra tereli. De ez a vonatpár finoman fogalmazva sem alkalmas a napi kirándulásokra, hiszen este indul Berlinből és reggel az Északi-tengertől. Felmerülhetett volna, hogy a Warnemünde-Expresst is ilyen formában üzemeltesse a DB Regio, ám erre nem került sor.
Az utasok, akik nem mellesleg nem kevesen voltak, így kénytelenek lesznek jövőre átpártolni a buszos szolgáltatókhoz, ha versenyképes idő alatt szeretnék elérni a tengerparti pihenőhelyeket. Mezei regionális járatként erre vajmi kevés esély van: közel három órát megy csak Rostockig egy átlagos RE; itt pedig átszállási kényszer áll fenn Warnemünde felé. Alternatívaként megmaradt a reggel egy órával később, délután pedig sokkal korábban, 14 óra körül visszainduló ICE-járat vagy a magánvasúti járat, az InterConnex – ám egyiken sem érvényesek a tartományi jegyek és a kedvelt Schönes-Wochenende-Ticket.

Warnemünde megér egy utat. Kérdés, hogy a DB Regio lépése miatt sok utas választja a buszos szolgáltatókat vagy inkább a magánvasutak járnak majd jól?
(fotók: Óvári Péter)

A Warnemünde-Expresst még 2001-ben nyári idényvonatként indította el a DB Regio, ám a következő menetrendi évadban már egész évben közlekedő járatként tért vissza a kedvelt járat. A vonat jellemzően a rostocki RE-k szabvány-szerelvényéből, három emeletes betétkocsiból, egy vezérlőkocsiból és egy 143-as, ritkábban 112-es sorozatú mozdonyból áll még 2014-ben is.

Halász Péter