Megvan a nyertes: a BVG szóló buszok beszerzésére vonatkozó tenderét a VDL Bus & Coach nyerte: összesen 236 új szóló, 12 méteres buszt szállíthatnak a BVG-nek 2019-ig. A berlini cég pedig le is hívta az első 40 buszt, amelyet alapos tesztelésnek vetnek majd alá a tervek szerint.
Nemrégiben írtunk a BVG szólóbusz-tenderéről, amelynek eredménye már nyilvános is: a holland-belga vegyes vállalat, a VDL Bus & Coach szállíthat összesen 236 darab, szóló, 12 méter hosszú autóbuszt a berlini közlekedési társaságnak. A BVG első körben negyven buszt hívott le a szerződésből, amelyek még 2014-ben forgalomba is állnak, sőt az első kocsik már Berlinben vannak.
Martin Koller, a BVG buszos üzletágának vezetője azt monda: számtalan busztípust teszteltek, amelyek közül a leginkább meggyőző eredményt a VDL Citea LLE változata mutatta. A jármű kifejezetten innovatív konstrukcióval rendelkezik, könnyszerkezetes konstrukciójának köszönhetően kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a többi jármű, emellett pedig jóval alacsonyabb a károsanyag-kibocsátása is: szén-dioxidból mintegy 20%-kal kevesebb kerül a levegőbe és ugyanennyivel kevesebb üzemanyagot is fogyaszt a busz a többi hasonló járműhöz képest. Az Euro-6-os dízelmotorral szerelt változat pedig összesen 95%-kkal kevesebb káros anyagot juttat a környezetébe a korábbi járművekhez képest.
(fotó: Óvári Péter)
A részben, az első és a második ajtó között alacsonypadlós autóbuszok könnyen használhatók a kerekesszékkel, babakocsival vagy nagyobb csomagokkal utazók számára is. A busz a korábbi járművekkel ellentétben nem csak egy oldalra döntve, hanem a járműszerkény magasságát egységesen csökkentve is segíthető az utasok ki és beszállása. Az akadálymentességet segíti a járművek vizuális utastájékoztatása is, amely kontrasztos fehér LED-ekkel működik.
A buszon körülbelül 70 utas utazhat, összesen 36 ülőhelyet alakítottak ki. A kocsik üres tömege 9,3 tonna, teljes terhelés esetén 14,4 tonna. A jármű hajtását egy 187 kW (255 LE) teljesítményű Cummins, 6,7 literes motor biztosítja. Átlagfogyasztása a gyártó adatai szerint 32 liter minden 100 kilométerenként.
A járművek darabja 250 ezer eurót (hozzávetőleg 75,5 millió eurót) kóstál, a teljes buszbeszerzési programra 60,8 millió eurót fordíthat a közlekedési cég.
A VDL Citeájai közül kettőt próbált ki a BVG a közelmúltban. Az alapos tesztnek alávetett egyik autóbuszt 2013 nyarán örökítettük meg a 166-os busz vonalán, amint Schöneweide és a Treptower Park között ingázott
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A VDL Bus & Coach számos neves busz és járműgyártót foglal magába: tagja a DAF, a Bova, a Jonckheere, a Berkhof és a Kusters is. Gyárai Eindhovenben, Vakenswaardban, Heerenveenben, Venloban és Helmondban működnek. Németországban piaci részesedése jelenleg mintegy 5,6%: Düsseldorfban 62, Calwban 63, Speyerben 46, Schweinfurtban 13, Braunschweigben 13, Rödemarkban 16 VDL Citea üzemel vagy van rá érvényes megrendelés, de több másik üzemeltetőnél is jelen van a típus kisebb darabszámban.
A BVG tenderének eredménye komoly bukás a hazai gyártók, az MAN és a Mercedes-Benz számára is, hiszen eddig a szóló buszokat ők szállították a berliniek számára – csuklósokban már régen elvitte a boltot a lengyel Solaris és legutóbb a svéd Scania. Mindezek fényében is komoly érdeklődéssel várjuk az emeletes buszokra vonatkozó tender eredményhirdetését, hiszen ezeket a buszokat kizárólag az MAN-től szerezte be eleddig a BVG.
Az új buszok a BVG új, teljesen sárga színtervét kapták
A buszvezető munkahelye a VDL Citeán
(fotók: Ralf Guentzher / BZ)
(fotók: Ralf Guentzher / BZ)
A BVG tenderének eredménye komoly bukás a hazai gyártók, az MAN és a Mercedes-Benz számára is, hiszen eddig a szóló buszokat ők szállították a berliniek számára – csuklósokban már régen elvitte a boltot a lengyel Solaris és legutóbb a svéd Scania. Mindezek fényében is komoly érdeklődéssel várjuk az emeletes buszokra vonatkozó tender eredményhirdetését, hiszen ezeket a buszokat kizárólag az MAN-től szerezte be eleddig a BVG.
Halász Péter