2014. 05. 19.

Tullnerfeld, másfél évvel később

Idestova másfél éve nyílt meg a Bécs—St. Pölten nagysebességű vasútvonal, melynek a „semmi közepén” felhúzott közbenső állomása, Tullnerfeld, egy érdekes kísérletnek tűnt az osztrák tömegközlekedés szervezőinek részéről. Másfél évvel később visszamentünk, hogy megnézzük: vajon hova jutott az új koncepciót jelentő megállóhely, mi változott, és van-e utas a mező közepén, és hogyan vásárolhatunk helyi krumplit a vonatjegy mellé. Képriport a kattintás után!



Tullnerfeld állomás új koncepciót jelent az osztrák vaspályákon. Ausztria nagysebességű vonalain először épült (majdnem) kizárólag a nagysebességű pálya számára településen kívüli pályaudvar, és az új vonal menetrendi koncepciója is újdonságot jelentett a „nagysebességű hivatásforgalom”, azaz a REX200-vonatok beindításával. A 2012. decemberében debütált új Tullnerfeld állomás hét kilométernyire fekszik a névadó várostól, Tulln-tól, praktikusan egy mező közepén, ezért a nyugat-európai nagysebességű vonalakról már ismert „P+R állomás” (francia példa: Le Creusot TGV) elképzelést követi. A gondolatkísérlet ezzel kapcsolatban az volt, hogy vajon a fővárostól és a tartományi székhelytől (St. Pölten) egyaránt nagyjából 30 kilométerre van-e létjgosultsága egy ilyen állomásnak. Az ÖBB és az osztrák személyszállítási közszolgáltatást megrendelő szervezetek (végső soron a VOR, azaz a keleti régió közlekedésszervező irodája) a gyakorlatban is kipróbálták, mi pedig másfél évvel a megnyitás után vettük szemügyre az első fecskét.

Szándékosan vasárnap délutáni időpontot választottunk, ugyanis az ingázóforgalmat jelentős részben lefedik a REX200 vonatok, lényegesen kedvezőbb eljutást kínálva Bécs felé/felől, mint a tullnerfeldi átszállás. Vasárnap viszont jól látható a távolsági forgalom erőssége, ugyanakkor a közösségi közlekedés peremidőszaki minősége szintén fokmérője lehet a szolgáltatás általános minőségének. Ez utóbbi mondaton máris kicsit megcsúszik az állomás: szombaton késő délután lényegében lemegy a roló, és hétfő reggelig nincs buszjárat Tullnerfeld és a környező falvak, vagy akár Tulln felé. (Pedig konkurenciaharcról sincs szó, a regionális buszokat az ÖBB Postbus közlekedteti, azaz lényegében a vasúti holdinghoz tartoznak.) Az egyetlen regionális összeköttetés a vonat, az S40 jelű Schnellbahn-járatok azonban kétóránként közlekednek, és a nagysebességű pályával összefüggő nyomvonalkorrekció következtében már elkerülik a kis falavakat (Judenau, Pixendorf, Atzelsdorf). Ennek ellenére vannak utasok - a P+R parkolóban még vasárnap délután is legalább 70-80 autó áll, és a vonatok indulása előtt kisebb sorok alakulnak ki az állomás kettő darab jegyautomatája előtt.

Tullnerfeld főbejárata napjainkban

Tullnerfeld állomás gumikerekű kínálata vasárnap délután: zéró; az állomás előtti megállókban kitett menetrendet böngészve hamar rájöhet a kedves utas, hogy szombaton délután üzemzárás van

A P+R parkoló vasárnap délután is jó házzal, 30% körüli telítettséggel dolgozik

B+R, azaz „bike and ride” parkoló is van, sőt, kerékpárt bérelni is lehet az állomáson. A buszmenetrend fényében nem egészen elrugaszkodott ez az ötlet

Ami magát az állomást illeti, másfél év alatt semmivel sem lett otthonosabb a belülről is csupasz beton létesítmény. A szolgáltatások köre viszont sajátosan bővült: a két jegyautomata és a Raiffeisen bank ATM-je mellett egy újabb automata került az állomásra, melyből a környékbeli gazdák által termelt krumplit, tojást, szőlőlevet vásárolhatunk. Bevallom, erre nem készültem fel, Tullnerfeldnek sikerült meglepnie...
Utasok viszont vannak, az egyik vasárnap délutáni, Bécsből érlező IC-járatról 15-20 fő szállt le, ellenirányban nagyjából 25 fő várta a vonatot.

Az ominózus automata: krumpli, tojás és szőlőlé (nem bor!) a kínálat

A sivárság megmaradt, egy ATM és két jegyautomata nagyjából minden, amit az állomás (?) kínál

A mosdókon nemhogy rongálás, de még elhasználódás nyomait sem nagyon lehet felfedezni, egy jobb szállodába is gond nélkül elmenne a helyiség

Az északi bejárat előtt is parkolnak néhányan - a földes parkolón túl már a tullni mezők


Az utasokat nem is kellett különösebben terelni az élet nyomait is magukon viselő képekhez, igaz, ehhez a tömeghez már egy vonat közelgő érkezése kellett

Intercity érkezik Innsbruck-ból a második vágányra; a viszonylagos tömeghatáshoz azért szükség volt a 90 milliméteres gyújtótávolságú teleobjektívre


Tullnerfeld állomás peronos vágányaira nagysebességű, mozgógyökös kitérőkön keresztül érkeznek az itt megálló vonatok

Megáll, nem áll meg, megáll, nem áll meg...
A távolsági vonatok megállási rendje Tullnerfeld állomáson már a kezdetektől kisebbfajta talány volt. Eleinte Bécs felől az ÖBB IC-járatai, ellenirányban pedig a Westbahn GmbH vonatai álltak meg. Ez az öszvér struktúra nem volt igazán kedvező a távolsági utasok számára, de legalább a közlekedési szövetség bérleteit mindkét szolgáltató elfogadta. Tavaly viszont a Westbahn GmbH elkezdett 2-3 euros felárat szedni a VOR-bérletet váltó utasoktól, aminek hamar az lett a vége, hogy az ÖBB növelte a Tullnerfelden megálló vonatok számát, a Westbahn járatait választók száma pedig heteken belül mélyrepülésbe kezdett. Decemberben a Westbahn GmbH kiszállt a VOR-ból, így a közlekedési szövetség jegyei a tavalyi menetrendváltás óta már nem érvényesek a KISS-motorvonatokra. A mostani rend szerint mindkét irányban az ÖBB „lassú”, azaz jellemzően Bécs—Salzburg viszonylatú IC-vonatai állnak meg Tullnerfelden, így mindkét irányban óránként egy távolsági vonat szolgálja ki a puszta közepén fekvő állomást. Nem túl bőséges a kínálat, az már biztos.




Magyarics Zoltán