Idestova másfél éve nyílt meg a Bécs—St. Pölten nagysebességű vasútvonal, melynek a „semmi közepén” felhúzott közbenső állomása, Tullnerfeld, egy érdekes kísérletnek tűnt az osztrák tömegközlekedés szervezőinek részéről. Másfél évvel később visszamentünk, hogy megnézzük: vajon hova jutott az új koncepciót jelentő megállóhely, mi változott, és van-e utas a mező közepén, és hogyan vásárolhatunk helyi krumplit a vonatjegy mellé. Képriport a kattintás után!
Tullnerfeld állomás új koncepciót jelent az osztrák vaspályákon. Ausztria nagysebességű vonalain először épült (majdnem) kizárólag a nagysebességű pálya számára településen kívüli pályaudvar, és az új vonal menetrendi koncepciója is újdonságot jelentett a „nagysebességű hivatásforgalom”, azaz a REX200-vonatok beindításával. A 2012. decemberében debütált új Tullnerfeld állomás hét kilométernyire fekszik a névadó várostól, Tulln-tól, praktikusan egy mező közepén, ezért a nyugat-európai nagysebességű vonalakról már ismert „P+R állomás” (francia példa: Le Creusot TGV) elképzelést követi. A gondolatkísérlet ezzel kapcsolatban az volt, hogy vajon a fővárostól és a tartományi székhelytől (St. Pölten) egyaránt nagyjából 30 kilométerre van-e létjgosultsága egy ilyen állomásnak. Az ÖBB és az osztrák személyszállítási közszolgáltatást megrendelő szervezetek (végső soron a VOR, azaz a keleti régió közlekedésszervező irodája) a gyakorlatban is kipróbálták, mi pedig másfél évvel a megnyitás után vettük szemügyre az első fecskét.
Szándékosan vasárnap délutáni időpontot választottunk, ugyanis az ingázóforgalmat jelentős részben lefedik a REX200 vonatok, lényegesen kedvezőbb eljutást kínálva Bécs felé/felől, mint a tullnerfeldi átszállás. Vasárnap viszont jól látható a távolsági forgalom erőssége, ugyanakkor a közösségi közlekedés peremidőszaki minősége szintén fokmérője lehet a szolgáltatás általános minőségének. Ez utóbbi mondaton máris kicsit megcsúszik az állomás: szombaton késő délután lényegében lemegy a roló, és hétfő reggelig nincs buszjárat Tullnerfeld és a környező falvak, vagy akár Tulln felé. (Pedig konkurenciaharcról sincs szó, a regionális buszokat az ÖBB Postbus közlekedteti, azaz lényegében a vasúti holdinghoz tartoznak.) Az egyetlen regionális összeköttetés a vonat, az S40 jelű Schnellbahn-járatok azonban kétóránként közlekednek, és a nagysebességű pályával összefüggő nyomvonalkorrekció következtében már elkerülik a kis falavakat (Judenau, Pixendorf, Atzelsdorf). Ennek ellenére vannak utasok - a P+R parkolóban még vasárnap délután is legalább 70-80 autó áll, és a vonatok indulása előtt kisebb sorok alakulnak ki az állomás kettő darab jegyautomatája előtt.
Tullnerfeld főbejárata napjainkban
Tullnerfeld állomás gumikerekű kínálata vasárnap délután: zéró; az állomás előtti megállókban kitett menetrendet böngészve hamar rájöhet a kedves utas, hogy szombaton délután üzemzárás van
A P+R parkoló vasárnap délután is jó házzal, 30% körüli telítettséggel dolgozik
B+R, azaz „bike and ride” parkoló is van, sőt, kerékpárt bérelni is lehet az állomáson. A buszmenetrend fényében nem egészen elrugaszkodott ez az ötlet
Ami magát az állomást illeti, másfél év alatt semmivel sem lett otthonosabb a belülről is csupasz beton létesítmény. A szolgáltatások köre viszont sajátosan bővült: a két jegyautomata és a Raiffeisen bank ATM-je mellett egy újabb automata került az állomásra, melyből a környékbeli gazdák által termelt krumplit, tojást, szőlőlevet vásárolhatunk. Bevallom, erre nem készültem fel, Tullnerfeldnek sikerült meglepnie...
Utasok viszont vannak, az egyik vasárnap délutáni, Bécsből érlező IC-járatról 15-20 fő szállt le, ellenirányban nagyjából 25 fő várta a vonatot.
Utasok viszont vannak, az egyik vasárnap délutáni, Bécsből érlező IC-járatról 15-20 fő szállt le, ellenirányban nagyjából 25 fő várta a vonatot.
Az ominózus automata: krumpli, tojás és szőlőlé (nem bor!) a kínálat
A sivárság megmaradt, egy ATM és két jegyautomata nagyjából minden, amit az állomás (?) kínál
A mosdókon nemhogy rongálás, de még elhasználódás nyomait sem nagyon lehet felfedezni, egy jobb szállodába is gond nélkül elmenne a helyiség
Az északi bejárat előtt is parkolnak néhányan - a földes parkolón túl már a tullni mezők
Az utasokat nem is kellett különösebben terelni az élet nyomait is magukon viselő képekhez, igaz, ehhez a tömeghez már egy vonat közelgő érkezése kellett
Intercity érkezik Innsbruck-ból a második vágányra; a viszonylagos tömeghatáshoz azért szükség volt a 90 milliméteres gyújtótávolságú teleobjektívre
Tullnerfeld állomás peronos vágányaira nagysebességű, mozgógyökös kitérőkön keresztül érkeznek az itt megálló vonatok
Megáll, nem áll meg, megáll, nem áll meg...A távolsági vonatok megállási rendje Tullnerfeld állomáson már a kezdetektől kisebbfajta talány volt. Eleinte Bécs felől az ÖBB IC-járatai, ellenirányban pedig a Westbahn GmbH vonatai álltak meg. Ez az öszvér struktúra nem volt igazán kedvező a távolsági utasok számára, de legalább a közlekedési szövetség bérleteit mindkét szolgáltató elfogadta. Tavaly viszont a Westbahn GmbH elkezdett 2-3 euros felárat szedni a VOR-bérletet váltó utasoktól, aminek hamar az lett a vége, hogy az ÖBB növelte a Tullnerfelden megálló vonatok számát, a Westbahn járatait választók száma pedig heteken belül mélyrepülésbe kezdett. Decemberben a Westbahn GmbH kiszállt a VOR-ból, így a közlekedési szövetség jegyei a tavalyi menetrendváltás óta már nem érvényesek a KISS-motorvonatokra. A mostani rend szerint mindkét irányban az ÖBB „lassú”, azaz jellemzően Bécs—Salzburg viszonylatú IC-vonatai állnak meg Tullnerfelden, így mindkét irányban óránként egy távolsági vonat szolgálja ki a puszta közepén fekvő állomást. Nem túl bőséges a kínálat, az már biztos.
Magyarics Zoltán