Az elmúlt években lassan körvonalazódott a spanyol Patentes Talgo S.A. és az orosz vasút együttműködése, amelynek egyik fontos állomásáról 2012 elején mi is hírt adtunk. Azóta megérkezett az első fecske: a hírek szerint a megrendelt hét szerelvény közül egyet már leszállítottak, és hamarosan megkezdi tesztmeneteit az orosz vasúti világ házi tesztpályáján, Scserbinkában. A tervek szerint év végére utasokat is szállíthatnak a szerelvények Kijev és Berlin felé. Eközben a „másik oldalon” az Egyesült Államokban éppen bezárja kapuit a Talgo kérészéletű gyára.
A nemzetközi sajtó pénteken adta hírül, hogy megérkezett a spanyol Talgo által az orosz vasútnak (RZD) gyártott első Talgo-szerelvény, melyet további hat egység követ majd. A járművek először a Scserbinkában lévő tesztpályán adhatnak számot tudásukról - többek között 200 kilométer/órás végsebességükről - majd a tervek szerint a decemberi menetrendváltással forgalomba is állhatnak a Moszkva—Kiev és Moszkva—Varsó—Berlin útvonalakon. Az éjszakai vonatpárokban a Talgo-szerelvények hagyományos hálókocsis szerelvényeket váltanak ki, a lengyel-német irány esetében pedig a három nyomtávváltásra is képes Talgo-szerelvény révén a fehérorosz-lengyel határon forgóvázcserével töltött idő is megspórolható lesz.
Az orosz vasút folyamatosan modernizálja személyszállító járműparkját, és az elkövetkezendő évekre több ezres nagyságrendben várható hálókocsi-beszerzés fontos kitörési pont lehet a már-már kisszériás gyártónak számító Talgo számára. (Spanyolországon kívül komolyabb mennyiséget sehol sem tudtak értékesíteni a különleges vonatokból.) A mostani hét szerelvénnyel szerzett tapasztalatok valószínűleg fontosak lesznek mindkét fél számára a jövőbeni együttműködést illetően. A Talgo már jelen van a széles nyomtávú piacon (Üzbegisztánban és Kazahsztánban), ám Oroszországban most először jutnak szóhoz a napi üzemben a különleges járművek. Miközben az oroszok új vonatokkal kívánják megoldani a Moszkva—Berlin tengely forgalmát, a DB nemrég leállított Talgo-szerelvényei továbbra is várják sorsukat.
Keleti nyitás Talgo-módra?Miközben Oroszországban és a Közel-Keleten igyekszik megvetni a lábát a különutas spanyol gyártó, addig az Egyesült Államokban csak egy elbukott próbálkozásra futotta. Az amerikai közbeszerzési törvényeknek való megfelelés illetve a további megrendelések reményében Wisconsin államban néhány éve gyártóüzemet létesített a spanyol cég. A Talgo-szerelvényeket megrendelő Wisconsin államban viszont fordult a politikai széljárás, az állam új, republikánus kormányzója már nem látott fantáziát a vasútban - a megrendelést egyik napról a másikra lemondták, a 2012-ben elkészült két szerelvényt pedig az Amtrak-re és a Cascades járatokat támogató Oregon és Washington államok döntéshozóira sikerült rámelegíteni. A hosszúra nyúlt hattyúdalnak két hete lett végleg vége: amint várható volt, a Talgo bezárja és kiüríti Milwaukee városában lévő gyárát és már csak jogi szakembereit fizeti a Wisconsin állammal szemben indított kártérítési per befejezéséig. A melodráma komikus vonása: az amerikai döntéshozók éppen azon aggódnak, hogy nincs „kellően amerikai” gyártó a láthatáron a kaliforniai és északkeleti vonalakra beszerzendő nagysebességű vonatokhoz, miközben az egyetlen helyinek minősülő gyártó éppen pakol.
Eddig a hazai pálya lejtett a legjobban - spanyol Talgo-szerelvény gyorsít ki Madrid Puerta de Atocha állomásról a szerző felvételén
Magyarics Zoltán