2014. 05. 23.

Vége a vágányzári menetrendnek

Ha minden jól megy és a hátralévő pár napban nem csúszik meg a kivitelező, akkor május 27-étől, keddtől visszaáll a régi rend a Keleti pályaudvaron és környékén: ismét jönnek a FLIRT-ek és nem lesz Kelenföldre terelt vonat sem – egy darabig.


A MÁV-START-hoz eddig még nem érkezett jelzés arról, hogy csúszna a Keleti pályaudvar bejárati vágányai felett átívelő Százlábú híd északi szerkezetének bontása, így a terveknek megfelelően május 27-én véget érhet a vágányzár e helyen és egyben érvényét veszti a sokat vitatott vágányzári menetrend is.
A vasúttársaság szerkesztőségünk megkeresésére válaszul tudatta: május 27-étől a hivatalos menetrendkönyvben szereplő módon és időpontban közlekednek a vonatok. Ez azt is jelenti, hogy a hatvani, gödöllői és sülysápi vonatokra visszatérhetnek a FLIRT-motorvonatok, míg a nagykátai gyorsított vonatok Kelenföld helyett ismét a Keleti pályaudvarról indulnak majd. A távolsági forgalom is visszarendeződik: a pécsi IC-k és a győri gyorsok is visszatérnek a Baross térre. A tervek szerint zökkenőmentes lehet az átállás: a szerelvénycserék lebonyolításához a kivitelező már május 27-én 18 órától biztosítja egyes vágánycsoportokon a korlátozás nélküli közlekedés lehetőségét.

Hamarosan véget ér az északi hídpálya bontása. A képen a május 17-i állapot látszik

A nagykátai gyorsítottól búcsúznak az ingavonatok, legalábbis a hagyományosak. Május 27-én este visszaáll a megszokott rend, a nagykátai vonatok ismét a Keletiből mennek és csíkos ingák járnak majd rajtuk

Ám az élet nem fenkéig tejfel: bár az északi hídszerkezet cseréje, betolása nem zavarja majd a vasúti forgalmat érdemben, a déli hídpálya bontása miatt jövő január közepétől márciusig mintegy nyolcvan napig; emellett pedig július-augusztus folyamán várhatóan 24 napig – az északi és déli hídpálya összeillesztése miatt – lesz az idei évhez hasonló pálya-kapacitáskorlátozásra kell számítani. Ráadásul a tavaszi időszakban, a 80 napos intervallumon belül belül, lesz olyan tíz napos periódus, amikor a most alkalmazottnál jóval komolyabb korlátozásokra kell majd számítani. Azonban arra vonatkozóan, hogy pontosan milyen mértékű korlátozást kell bevezetni és ez a Keleti pályaudvar forgalmát hogyan érinti majd, még nincs érdemi információ a vasúttársaság birtokában.

Jövőre a közúti forgalom által most használt déli hídszerkezet cseréje következik majd, ennek bontása is okoz majd kellemetlenséget az utasoknak. Remélhetőleg kevesebbet, mint most

A biztonság kedvéért cserélték le a FLIRT-eket mozdonyos ingavonatokra. A posta-ingák egy része időlegesen búcsúzik a Keletitől, visszatérnek a Stadler szerelvényei az elővárosi vonatokra

A mostani vágányzári menetrend tapasztalati összegezve megállapítható a MÁV-START szerint, hogy a vonatok mintegy egyötöde késett csak, ez vonatonként átlagosan csak másfél perces csúszást jelentett. A meglehetősen hosszú feszültségmentesített felsővezetéki szakasz sem okozott gondokat, de arra vonatkozóan, hogy kellett-e és ha igen, hány alkalommal kellett a „beragadt” vonatokat kitolni erről a részről dízelmozdonyokkal, nincs adat a vasúttársaságnak.

Az építkezés miatt kiszigetelt felsővezeték nem okozott gondot a vonatközlekedésben a vasúttársaság közlése alapján. A munkaterületen a villanygépek csak lehúzott szedővel mehettek át

Emellett úgy vélik, hogy „a korai és széleskörű meghirdetésnek köszönhetően a vágányzári munkák ideje alatt jelentős számú megkeresés (észrevétel, kifogás) nem érkezett, az utasok döntő többsége időben értesült, megértette és elfogadta a munkavégzés miatti átmeneti változásokat.” Meglepő, de az akadálymentes, klimatizált utasterű FLIRT-motovonatokat is csak minimális mennyiségű észrevételben hiányolták az utasok. Ellenben ugyancsak meglepő, hogy a nagykátai vonatok Kelenföldig történő közlekedtetésére is érkeztek pozitív visszajelzések a vasúttársasághoz. Ez utóbbinak a nyomát mi magunk ugyan nem tapasztaltuk, a rövidke, négy kocsis szerelvények Kelenföld és Kőbánya felső között meglehetősen gyér utasszámmal közlekedtek, az utasok nagy része Kőbánya felső vagy Rákos állomást választotta átszállási pontként a Keletibe tartó vonatokról.
Pedig itt jegyezzük meg: igény bizony valóban volna a Kőbánya felsőről Kelenföld felé közlekedő, dunai átkelést biztosító vonatokra – de nem így, hanem többletszolgáltatásként, a jelenlegi kínálat bővítéseként.

Bár érkeztek pozitív megjegyzések a kelenföldi végállomás kapcsán, sokan mégis Kőbánya felsőn (képünkön) vagy éppen Rákoson szálltak át a Keletiből érkező vonatokról a nagykátai gyorsított járatokra

Mindazonáltal valóban elmondható, hogy a lehetőségekhez mérten valóban mindent megtett a vasúttársaság az utasok megfelelő tájékoztatása, felkészítése kapcsán és különösebb zökkenők nélkül sikerült átvészelni a sokak számára valóban kényelmetlenre sikerült vágányzári menetrendi időszakot. Összegzésképpen csak annyit mondhatunk: ha minden ilyen jól működne a vasútnál...

A MÁV-START kihasználta a lehetőségeit, az utastájékoztatás valóban jól működött a vágányzár idején is
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter