Hosszú idő után ismét nyereséggel zárta az elmúlt évet a DB AG tulajdonában álló S-Bahn Berlin GmbH. Ráadásul a 2013-as év utasszámban is rekordot hozott, 1990 óta soha ennyien nem választották a gyorsvasút járatait.
A 2013-as esztendőben hosszú idő után ismét nyereséggel zárhatta az évet a berlini gyorsvasutat üzemeltető S-Bahn Berlin GmbH. A tiszta nyereségük ugyanis 43 millió euró volt ebben az esztendőben. A pluszos zárásra nem volt példa 2009 óta, ekkor robbant ki az a botránysorozat, aminek következtében le kellett állítani a 481/482 sorozatú motorvonatokat, miután a tengelyeken meg nem engedett repedéseket fedeztek fel és a hatóság, az EBA radikális mértékben lerövidítette az ultrahangos vizsgálatok ciklusidejét. Azóta számos más gond is adódott folyamatosan, de végül a régi, NDK-eredetű 485-ös motorvonatok újbóli forgalomba állításával és a 480-as sorozatú, nyugat-berlini fejlesztésű „Toasterek” forgalomban tartásával sikerült áthidalni a problémákat és a közszolgáltatási szerződés szerinti kapacitást ki tudták állítani hosszú évek munkájának eredményeként. Így pedig már nem vont el büntetésként forrásokat a megrendelőként fellépő szervezet, a VBB.
A „Toaster” becenevű 480-asok nélkül biztosan nem sikerült volna 2013-ra szerény mértékben nyereséggessé tenni a berlini S-Bahn-t. A képen egy ilyen motorkocsikból álló vonat indul a Ringbahnon Jungfernheide állomásról Gesundbrunnen felé 2013 nyarán
Más tekintetben is különleges volt a 2013-as év. Az S-Bahn Berlin GmbH közlése szerint a város, az ország és a hálózat újraegyesítése, azaz 1990 óta soha ennyien nem választották a gyorsvasút szerelvényeit: 2013-ban a 400 millió utastól összesen 638 millió eurónyi menetdíj-bevételhez jutott a társaság. Ez az utasszám azért is meglepő, mert Berlinben 2013 során nem zajlottak olyan jelentős építkezések, felújítások a közlekedési hálózaton, amelyek indokolták volna, hogy az utasok például a BVG járatai helyett a gyorsvasútra szálljanak át. Sőt, pont az S-Bahn-hálózaton végeztek olyan munkákat a nyár folyamán, ami inkább utaseltérítő hatással bírna.
A tavaly nyáron a Ringbahnon folyt felújítások nem riasztották el az utasokat és még így is rekord mennyiségű utazó választotta az S-Bahn vonatait. Mi is így tettünk, amikor 2013 nyarán megörökítettük a Bundesplatznál ideiglenesen végállomásozó szerelvényt
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Érdemes megjegyezni, hogy azért 1990 óta mérik ilyen formán az utasszámokat, mert bár 1984-ig a város két felében azonos volt az üzemeltető – a kelet-német államvasút, a DR –, de az 1961-ben meghirdetett bojkott miatt radikálisan visszaesett a nyugati rész utasszáma. Emellett pedig a II. Világháború előtt és alatt mért utaasszámok a külső tényezők jelentős megváltozása miatt sem vethetők össze a maiakkal. Így hát a „történelmi rekordok” viszonylag rövid időszak adati alapján kiálthatók ki a berlini S-Bahn kapcsán.
Halász Péter