A nyári szünetet alaposan kihasználja a DB AG a berlini gyorsvasút tekintetében: lényegében júniustól szeptemberig nem lesz olyan nap, amikor a teljes hálózaton a megszokott menetrend szerint közlekednének a vonatok, ugyanis mindig találnak építeni, felújítani valót.
Az idei nyáron sem tétlenkedik az infrastruktúrát üzemeltető DB AG a berlini S-Bahn hálózatán. Csak ebben az évben 330 millió euró áll rendelkezésre Berlin és 260 millió euró Brandenburg tartomány részéről az állomások és a vasúti pálya felújítására – közölte az S-Bahn Berlin GmbH. Az összesen tehát 590 millió eurónyi forrás (ez napi árfolyamon számolva közel 180 milliárd forint!) elköltésében természetesen jók lesznek és már pünkösdkor elkezdődik az idei építkezési „főszezon” – ígérik. Ez pedig azzal jár, hogy az utasoknak hosszabb menetidővel, megváltozó menetrenddel és pótlóbuszozással kell számolniuk.
Az idei évre tervezett vágányzári munkák áttekintő térképe. Ezekre a feladatokra költenek el 180 milliárd forintot!
(grafika: S-Bahn Berlin GmbH)
(grafika: S-Bahn Berlin GmbH)
A napi karbantartás mellett az idei évben több nagyobb projekt is lezárul: a Treskowalle feletti hídszerkezetek javítása és felújítása is véget ér majd. A karlshorsti állomás felújításához kapcsoló projekt azért is csúszott át idénre, mert tavaly az egyik vasbeton elem a beépítés után elmozdult és lezuhant, emberéletet is követelve. Emiatt pedig újra kellett falazni a hídfőket és újra be kellett emelni az ominózus hídelemet a helyére.
Befejeződik idén a több mint egy éve tartó hídfelújítás a Grunewald és Wannsee közötti szakaszon, így már belátható időn belül az S7-es vonal vonatai is újra a megszokott rend szerint közlekednek majd Ahrensfelde és Potsdam között. Jelenleg ugyanis az S1-es viszonylat vonatai járnak ki Wannseeből Potsdamba, az S7-esek pedig visszafordulnak. A lépésre azért volt szükség, mert a grunewaldi erdőben hosszú szakaszon egyvágányoznak a vonatok az építkezés okán, emiatt viszont a város felől érkező szerelvények késése miatt felborul az egyébként is zavarérzékeny Wannsee–Potsdam szakasz menetrendje. E zavarérzékenységen pedig csak a 2019-re elkészülő rövidke második vágány nyújt majd enyhítést.
Az S7-es vonalok a grunewaldi erdőből érkezve most csak Wannseeig mennek, a potsdami végállomást az S1-es vonatai szolgálják ki
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Folytatódik viszont az Ostkreuz és a Warschauer Straße újjáépítése, emellett pedig Gesundbrunnen állomás felvételi épületének építése miatt is számítani kell forgalomkorlátozásokra.
A kisebb felújítási munkák keretében az idei első lépés északon, Oranienburg környékén várható. A húsvéti és a pünkösdi szünet idején Birkenwerder és Oranienburg között ismét teljes vágányzárat vesznek fel, így biztosítva a tűzszerészeknek a munkavégzési lehetőséget, akik Oranienburg állomáson gyűjtik be a megmaradt, II. világháborús robbanótesteket. Ez a lépés szükséges az állomás később, a Berlin és Rostock közötti vasúti pálya befejező fázisában történő felújításához, amire 2019-ben kerülhet sor a mostani számítások szerint,
Oranienburgba a műhelymenet sem mehet majd ki a tűzszerészek munkavégzése idején. A számos II. világháborús robbanótest megsemmisítése az első fázisa az állomás majdani felújításának
Május és június folyamán több hétvégén a Ringbahn forgalmát is korlátozni kell: az A100-as városi autópálya erősen vitatott keleti szektorának építkezése miatt a Ringbahnról dél felé vezető összekötővonalon, Neukölln és Baumschulenweg állomások között egy provizóriumot építenek be, emiatt lesznek változások a vonatok menetrendjében. A Ringbahnt érintő változás az is, hogy július 9. és 18. között a Treptower Park és Baumschulenweg közötti vágányok újulnak majd meg.
A Ringbahn vonatainak is változik a menetrendje, júliusban szűk másfél hétig a Treptower Park lesz az egyik végállomás. 2013-ban itt az S8-as viszonylat vonatai fordultak a vágányzári menetrend idején
Kifejezetten a nyári szünetre időzítik a Stadtbahn felújítását: a legújabb tervek szerin július 14. és augusztus 4. között a Zoologischer Garten–Friedrichstraße közötti szakaszon, majd augusztus 4-étől 25-éig a Friedrichstraße és az Ostbahnhof közötti pályán dolgoznak majd a szakemberek. Ez a vágányzár komoly előkészítést igényel, rengeteg utas választja majd az alternatívaként ajánlott U2-es metrót, a regionális vonatokat és a vonatpótló buszokat az előrejelzések szerint.
A nyáron északon is folytatódik a munka: amíg tavaly Waidmannslust és Schönholz között dolgoztak az S1-es vonalán, addig a tavalyi körből kimaradt szakaszon, egészen Hohen Neuendorfig lesz idén vágányzár július 9. és 28. között. Ekkor az utasok számára az S8-as viszonylat vonatait ajánlják majd, ám augusztus 8. és szeptember 1. között pont fordítva lesz: az S8-as vonalán a Berliner Außenring melletti S-Bahn vágányokon dolgoznak majd, illetve Schönfließ állomáson kitérőket cserélnek, emiatt Hohen Neuendorf és Blankenburg között járnak majd pótlóbuszok az üveghangon száguldó „Toasterek” helyett.
A Berliner Außenring melletti S-Bahn-vágányokon és Schönfließ állomáson a kitérők cseréjén augusztusban dolgoznak majd. A képen éppen a tavalyi vágányzárak miatt terelve közlekedő S1-es viszonylatú vonat – egy 481/482-es motorkocsikból álló „Vollzug” – jár ki Schönfließből
Az Ostkreuz felújításához nem szorosan, de kapcsolódó projekt az S3-as vonalán (jelenleg Ostkreuz–Erkner) az elektronikus biztosítóberendezés kiépítése és üzembehelyezése. Az átállás miatt szeptembertől hétvégi vágányzárakra és pótlóbuszozásra kell majd számítani Köpenick és Erknerk között nyolc hétvégén; valamint Karlshorst és Köpenick között négy hétvégén.
Az S3-as vonalon több hétvégén kell majd a „Coladosék” vonatpótló buszokkal utazni az új biztosítóberendezés beüzemelése miatt
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)
És hogy a város nyugati végének is kijusson a jóból: a Wannsee és Griebnitzsee közötti egyvágányú pályán augusztus 25. és szeptember 12. között kell teljes vágányzárra és pótlóbuszok közlekedésére számítani. Itt még nem tisztázott, hogy lesz-e ingavonati forgalom Griebnitzsee és Potsdam között, vagy a pótlóbuszok nemes egyszerűséggel továbbközlekednek majd a potsdami főpályaudvarig? Itt bizonnyal sokan választják majd a regionális vonatokat, illetve a Wannseeből a Glienicker Brückéhez közlekedő 316-os buszt és onnan a buszhoz hangolva induló potsdami 93-as villamost.
Halász Péter