2014. 05. 04.

Utazás a bajor dombok között

Nemrégiben jelent meg az OMSI 2-höz egy új pálya. A keretprogram gondjai ellenére is hamar népszerű lett a hosszú ideig építgetett, látványos és technikás vonalvezetésű pálya. Szerkesztőségünk pedig érdemesnek találta arra, hogy kipróbálja Tettau első két autóbusz-vonalát. Volános hangulatú buszozásra hívjuk hát most olvasóinkat Felső-Bajorország dombjai közé.


Jó ideje készülgetett már a pálya, bár hírt csak idén január végén adtak róla először a készítők. Az igényesen kidolgozott, részletes, játékélményben bővelkedő Tettau az első képernyőképek óta népszerű lett az OMSI játékosai körében, különösen azok örülhettek, akik a városi forgalom helyett az elővárosias, vidéki jellegű vonalakat kedvelik. Most megkapják a jussukat, ugyanis a Tristan98 és LVB Fan12 által jegyzett Tettau egyik viszonylata mintegy 40, a másik pedig 70 perces menetidővel kecsegtet egy irányban – igazi „Volán-élmény”.

Látványos vonalvezetés, igényesen kidolgozott részletek jellemzik a tettaui hálózatot

A kerettörténet szerint a Tettau mostani változata nem sokkal Németország újraegyesítése után, 1991-ben játszódik. A buszközlekedést még a nyugat-német vasút, a Deutsche Bundesbahn üzemelteti és az új országrészeket is bevonták már a közlekedésbe – a Sonneberg felé közlekedő 8343-as viszonylat Tettau után nem sokkal keresztezi az egykori, még jól látható határt és végpontja a volt NDK-ban található. A 8342-es számmal jelzett viszonylat pedig a térség járási központtal, Kronachhal biztosítja az összekötést.

Kronach a térség központja, járási székhely. Jellemző a buszok utasforgalma is ehhez igazodik. Itt éppen a vasútállomási végállomáson leszálló tömeg mögött bújuk meg egy O307-es

Mindkét járat vonalvezetése látványos és technikás lett. Számtalan betérő, részletesen kidolgozott települések jellemzik az útvonalakat.

Kifejezetten jó és komoly kihívást jelent sokadik alkalommal is a buszozás Tettauban

A járatok alapvetően órás ütem szerint közlekednek, egymással viszonylagosan hangoltan. A teljes vonalon közlekedő járatok sorát több csonkamenet is színesíti, ezek a hosszú 8342-es vonalon közlekednek.
A vonal mentén két telephely is található: egyrészt Tettau szélén, az egykori NSZK-ban, míg egy másik garázs az egykori NDK-ban, Sonnenbergben található. A vonal távoli végén, Kronachban vagy térségében nincs telephely.

A pálya alapesetben a Perotinus-féle MB O307-eseket használja, amelyek igazán jó választásnak bizonyulnak a vonalhálózathoz

A hálózaton elsősorban az 1991-es évhez illeszkedően a buszok az év elején megjelent, Perotinus által épített Mercedes-Benz O307-esek közlekednek. A botváltós kocsik igazán jól illenek a pályához, hiszen kifejezetten ilyen elővárosias, vidékies vonalakon közlekedtek az autóbuszok a valóságban is. De egyébként a modernebb járművekkel, a Setra S215UL-el, vagy éppen a szóló Mercedes-Benz Citarókat vezetve is remek élmény végighaladni a vonalakon.

A vonalon a többi elővárosi, távolsági jellegű autóbusz is jól mutat. A képen az egykori NDK-NSZK határon halad át Sonneberg felé menet az RMV színeiben pompázó Setra S215UL

A pálya természetesen saját jegycsomagot is kapott, apró szépséghiba, hogy nem az 1991-es, hanem az 1986-os pénzcsomagot használja a pálya alapesetben. Ez csak azért érdekes, mert a német márka bankjegyei az 1990-es évek elején kisebb megújuláson estek át, ezzel azonban nem találkozunk a vonalon. Alighanem Felső-Bajorországba később jutottak el az új bankjegy-példányok. :-)

Hangulatképek Tettauból

A 8342-es vonalon több vasútállomáshoz is be kell térnünk, ez ad igazán „volános” hangulatot a pályának. A képen a szilárd burkolattal nem rendelkező pressigi állomás fordulója

Az objektumok kapcsán számos egyedi, új objektumot is kapunk, de az alap spandaui pálya elemeit is sikerült ötletesen felhasználni: ismerősek lehetnek a buszmegállók várói, a volt NDK-ban a felhagyott buszmegállók vagy éppen több vasútállomás. Apró szépséghiba, hogy a mindvégig az NSZK-hoz tartozott Kronachban kissé furcsán hat az „NDK-s ÁFÉSZ”, a Handelsorganisation, a HO boltja a járási székhely fő utcáján, hiszen ilyen az ország nyugati részében soha sem működött. De ez már csak az igazán szemfüles játékosoknak tűnik csak fel.

Kronach főutcája. A kép jobb szélén látszik a HO egyik filiáléja, ami meglehetősen furcsán hat a volt Nyugat-Németországban

Kronach térségében kifejezetten hegyi jellegű vonalvezetése van az útnak, ahol a buszok járnak. Ezt a magaslatot kell megmásznunk, no persze nem teljesen, mert a hegy alá fúrtak egy alagutat is

A változatos vonalvezetés figyelmet követel a buszvezetőtől

Az alagút bejárata. Nem mellesleg a régebbi buszokat választó vezetők jó barátja lesz az ALMEX-jegykiadó, amely tapasztaltabb olvasóinknak ismerős lehet a Volánbusz járatairól is

Kronacher Wiesen megállóhely a Kronachba vezető út kiagázásának szomszédságában épült. Tipikus átszállópont is lehetne, számtalan ilyen parkoló-buszmegálló kombinációt találunk ma is szerte Bajorországban

A buszból csak messziről látszik, azonban a Kronach feletti magaslaton egy kis hegyi kápolna is épült

Az egykori államhatár és az NDK részéről épített „erődsítések” nyomai Tettau közelében

Az alappálya, Spandau objektumait is sikerült egyáltalán nem unalmasan felhasználni. A képen egy tipikus útszéli buszmegállóban pihentünk meg

Sonneberg az egykori NDK-ban fekszik, ám erre igazán már nem utal semmi a környezetben, pedig még „csak” 1991-et írunk a történet szerint

A vonatok a pályán korhűek: az 1990-es évek elején feltörekvőben lévő InterRegio-vonatokat az akkor divatos „Orientrot” színű 218-asok továbbítják

A modern buszok is remekül festenek a pályán. A képen a népszerű Mercedes-Benz Citarót hajtjuk éppen Tettau felé

Összességében elmondható, hogy a pálya kiválóan sikerült, hosszú ideig tartó játékélményt nyújt annak ellenére, hogy csak két autóbusz-vonalon vezethetünk és alapesetben meglehetősen csekély az alkalmazható autóbuszok köre is. Így tehát mindenkinek csak ajánlani tudjuk a remekbe szabott Tettau-hálózatot, amely az OMSI hivatalos fórumából tölthető le.

Halász Péter