2014. 05. 16.

Hosszú villamosokat vesz München

Tizenhárom villamos beszerzésére vonatkozó tendert írt ki a müncheni MVG. A müncheni cég 34 és 48 méter hosszú kocsikat vásárolna. A mostani beszerzés egyfajta prototípus-fejlesztés is a 2023 után esedékes járműcserékhez.


Az MVG most megjelent tenderkiírása szerint összesen tizenhárom új villamos vásárolnának. A tervek szerint a rendelésben 4 jármű 34 méteres, míg kilenc 48 méteres hosszal épülne. Az MVG célja a járművek beszerzésével az, hogy bővítse a rendelkezésre álló kapacitásokat a forgalmas villamosvonalakon.
A tervek szerint a kilenc darab 48 méteres villamoskocsi a most közlekedő 34 méter hosszú járműveket válthatja majd le a 20/21-es vonalon a Hauptbahnhof és a Westfriedhof között, valamint a 16-os és a 17-es villamos vonalán a Hauptbahnhof és a Romanplatz között. Ezeken a szakaszokon az egyes szerelvények befogadóképessége így 220-ról 270 főre növekedne.

A 20-as és a 21-es vonalon a mostani R3.3-asok helyett az új 48 méteres kocsik közlekednének

A négy 34 méteres kocsit az MVG a 20/21-esről és a 16-os és 17-es vonalról felszabaduló további kocsikkal egyetemben a 16-os villamos vonalán, St. Emmeram felé közlekedtetné, ahol jelenleg csak 27 méter hosszú szerelvények közlekednek. Ezeken a szakaszokon 160-ról 220 főre emelik az intézkedés nyomán a villamosszerelvényeken rendelkezésre álló férőhelyek számát.

Az új 34 méteres és a 20-asról és a 21-esről felszabaduló régi kocsik a 16-os vonalán bővítik majd a rendelkezésre álló kapacitásokat

Az MVG számítása szerint az első kocsik a sikeres pályázat lezárást követően 2017-től állhatnak forgalomba. Az elképzelések szerint a kétféle villamosnak lényegében a hosszán kívül azonosnak kellene lennie, megkönnyítve az üzemeltető feladatát. A tervezett szerződésben a tervek szerint szerepl majd további járművekre vonatkozó opció is, hiszen a hálózatot a mostani elképzelések szerint több vonallal is bővíteni tervezik a bajor fővárosban 2023-ig a jelenlegi közlekedésfejlesztési kerettervek szerint. Emellett ekkor már esedékes lesz az 1990-es években beszerzett alacsonypadlós villamosok cseréje is, így a most beszerzendő járművek afféle prototípusok is lehetnek majd az MVG reményei szerint.

A legöregebb alacsonypadlós kocsik utódlása 2023-tól esedékes, a mostani tenderen bizonyos szempontból a majdani villamosok prototípusait szerzi be az MVG. A képen egy R2.2-es érkezik a Hauptbahnhofhoz. Ezt a típust 1994-1997 között szállította az AEG, majd az Adtranz
(fotók: Halász Péter)

München elképzelései az új villamosok beszerzésére nem új keletűek. Legutóbb a Siemenstől azért rendeltek nyolc Aveniót, mert a Stadler-féle Variobahnokkal kissé befürödtek, azok az engedélyeztetési eljárást csak nagyon nehezen tudták le. De az Aveniók sem kapták meg időben a hatósági engedélyeket különféle okok miatt. Vajon az új villamosoknál már ezzel nem lesz gond?

Halász Péter