Ha minden jól megy, akkor 2017. december 10-én már forgalomba is állhatnak az első ICx-motorvonatok a DB-nél. A német vasút új üdvöskéje az ICE-flotta kiegészítése és az InterCity-járatok utódja lehet – mindezt 5,3 milliárd euróért.
Az eddigi legnagyobb vasúti járműbeszerzés lehet Németországban az ICx-flotta forgalomba állítása, amelyre 5,3 milliárd eurót fordítanak. Egyelőre százharminc vonatot rendeltek a Siemenstől és további háromszáz szerelvényere opciója van a DB AG-nak. Igaz, nem is olyan régen még kicsit több járműről volt szó.
A német napi sajtó azonban arról is ír, hogy az ICx-motorvonatok az ICE-szerelvények első három generációját váltják majd, ez azonban nyilvánvalóan nem igaz: ha így lenne, akkor a DB AG sem invesztált volna az ICE 1-es és 2-es vonatok felújításába és nem lenne napirenden az ICE 3-as szerelvény „redizájnja” sem. Ám az biztos, hogy az InterCity-hálózatban komoly változásokat hozhat majd az új jármű, hiszen bár még zajlik az IC-kocsik felújítási programja, az nyilvánvaló, hogy hosszú távon nem számol a mozdonyos, hagyományos személykocsikból álló IC-kkel a német vasút.
Az ICx-motorvonatok látványterve, amelyhez a háttér a berlini főpályaudvar lett. 2017-ben már találkozhatunk is itt az új járművekkel?
A motorvonatok belső terét az ígéretek szerint úgy alakítják ki, hogy a nagyméretű, kerekes bőröndökkel és a kerékpárral utazók számára is kényelmes lesz a vonatozás. A termeket intelligens, a napszakhoz és a külső fényekhez is igazodó intenzitású és színhőmérsékeltű fényt adó, LED-es fényforrások világítják majd meg. A belső tereket a sajtóhírek szerint a rozsdamentes acél és barátságos színvilág jellemzi.
A motorvonatok közül minden második kocsi lesz a hajtott jármű. Az alkalmazott koncepció szerint tetszőleges hosszúságú szerelvények is összeállíthatók a járművekből, ezzel a lehetőséggel pedig élt is a DB AG: nyolcvanöt szerelvény 12 kocsis, míg 45 szerelvény hét kocsis kivitelben készül majd. Ez utóbbiak 14 kocsis, mintegy ezer ülőhelyes szerelvényekké is összecsatolhatók.
A jelenlegi állás szerint az ICx-szerelvények – ellentétben például a Velaro D-kkel – időben érkeznek majd, az első vonatok 2017. december 10-én már utasokat is szállíthatnak. Ez egyrészt köszönhető annak, hogy az engedélyező hatóság a gyártás folyamatában is részt vesz, emellett pedig a megrendelő, a gyártó és a hatóság a korábbiaknál szorosabb és mind korábbi együttműködésben törekszik a járművek gyártására és biztonságos üzemeltetésére.
Az örömteli tudósítás egyébként azért is furcsa, mert a közelmúltban még arról volt szó, hogy jóval kevesebb ICx-szerelvényt rendel a DB AG, mint korábban tervezték és inkább a Bombardiertől vennének emeletes ingavonatokat a távolsági forgalom számára.
Az ICx-ek számát csökkentik, ellenben a DB AG több emeletes ingavonatot venne a Bombardiertől a távolsági forgalom számára
A DB AG a hosszútávú tervek szerint nem kevés pénzt, közel 12 milliárd eurót fordít 2023-ig a a teljes, regionális és távolsági személyszállítás és annak eszközparkjának modernizálásába, fejlesztésébe. E program része a több járműgyártóval, köztük kelet-európai cégekkel kötött megállapodás is: gondoljunk csak a PESA-motorvonatokra vonatkozó keretszerződésre vagy éppen a München-Nürnberg-Express leendő Škoda-ingavonataira, erre 44 millió eurót fordítanak a jelenlegi állás szerint.
A járműpark megfiatalításában nem csak a hazai szereplők, hanem a kelet-európai járműgyártók is lehetőséghez jutnak: a DB Regio a Škodától rendelt emeletes ingavonatokat
A német vasút összesen 500 millió eurót fordít a hivatalos kommunikációban ICE 3-asként aposztrofált Siemens Velaro D-k vásárlására, ebből 17 szerelvény áll majd forgalomba. A Bombardiertől is hamarosan érkeznek a regionális járművek alapjain nyugvó emeletes IC-kocsik és 146.5 sorozatú mozdonyok, ezekre 660 millió eurót költenek. A regionális forgalmat szolgáló járműpark további megújítására pedig mintegy 5,2 milliárd eurót költenek. Ebben a meglévő járművek felújítása és mintegy 1200 új (motor)vonat beszerzése is belefér.
Halász Péter