Több nőt szeretne a buszok kormánya mögött látni a berlini BVG. A következő években jelentős mértékben szeretnék emelni a női kvótát: a dolgozók negyedének nőneműnek kellene lennie. Ráadásul a cég szerint a hölgyek jobban vezetnek.
Túl sok mindent nem kérnek előre ahhoz, hogy valamelyik nő buszvezető legyen: a fizikai adottságok közül például rendkívül szigorúan csak a magasságra vonatkozó 160 centiméteres limitet figyelik igazán, hiszen az ennél alacsonyabb emberek – akár férfi, akár nő – nem érik el a pedálokat az autóbuszokon.
A BVG elképzelései szerint 2020-ig a dolgozók egynegyedének nőnek kellene lennie – ez jelenleg az irodistákat, pénztárosokat, forgalomirányítókat is együtt számítva a busz- és villamosvezetőkkel 18%. Ám az utazószolgálatban mindösszesen csak 253 hölgy dolgozik a mintegy négyezer járművezetőből, ez pedig csak 6,2%-os részarány. És közülük sokan nem is buszt, hanem villamost vezetnek.
A BVG több nőt szeretne általában a cég állományában és a buszok volánja mögött is
A BVG-s oktatók és az utasok visszajelzései alapján megállapítható, hogy a járműveket vezető hölgyek jobban, körültekintőbben vezetnek és sokkal kevesebb esetükben a hirtelen fékezés és az emiatt bekövetkező utasbalesetek száma. Ráadásul kommunikációs képességük is jobb sok férfi kollégánál, sokkal könnyebb elsimítani a nézeteltéréseket az utasokkal és a közlekedés többi résztvevőjével.
A buszvezetés nem megterhelőbb bármely járművezetői munkánál a BVG szerint
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A BVG-hez egy hölgyeknek szervezett áprilisi „próbanap” után közel kétezer jelentkezés futott be a járművezetői szektorban. A követelmények egyébként nem magasak: érettségi nem szükséges, de az alapismereteket természetesen tesztelik a képzés során, ami 110 napig tart és a tanfolyam során 58 órát vezetnek városban, városon kívül, nappal és éjszaka a jelöltek. A sikeres záróvizsga után az alapbérük havi bruttó 2000-2300 euró (nettó 1300-1500 euró, azaz nagyjából 403 ezer-465 ezer forint) körül mozog, ehhez jönnek még a pótlékok az éjszakás vagy a hétvégi munkavégzésért.
A BVG buszvezetőire nem mellesleg a közelmúltban számos panasz érkezett a céghez, mondván a sofőrök sokszor nem éppen utasbarát módon állnak hozzá az utasokhoz, no meg azokhoz, akik például jegyet akarnak váltani tőlük. Sokszor „kapnak ki” az utasok azért, mert húsz eurós bankjeggyel fizetnének, vagy éppen információt szeretnének kérni a járművezetőktől. Persze azért azt hozzá kell tennünk – saját tapasztalatunk nyomán is –, hogy ezek a járművezetők a hangos és látványos, ám annál gyérebb létszámú kisebbséget képviselik. A legtöbb buszvezető Berlinben pont hogy barátságos és segítőkész a körülményekhez képest az utasokkal szemben. A kifogásolható stílusú buszvezetők helyett pedig jól jönnek a hölgyek, akik sokkal simulékonyabban és barátságosabban állnak az utasokhoz.
Halász Péter