Jól eldugva, a kézzel módosítandó változások között jelent meg az utalás arra, hogy a MÁV-START 2013-2014-es menetrendjében az összes egri „hibrid” esetében törölni kell az InterCityre vonatkozó jelzést. Vajon bukott az egri hibrid vagy erőszakkal nyomják ki Jumurdzsák maradék fél szemét is a szép csendben sunnyogó lépéssel?
A 2012-2013-as menetrend életbe lépésével a szegedi vonal után kiterjesztették a hibrid-IC-k közlekedését Békéscsaba és Eger felé is. Előbbi viszonylaton már egy ideje volt pár ilyen vonat (gondoljunk csak a Pannonia IC-re), ám Eger felé régi kérés volt az InterCity-közlekedés visszaállítása. A vasúttársaság pedig tette a dolgát: jöttek az IC-k. Igaz, akkoriban Dávid Ilona még arról is beszélt, hogy szeretné, ha gyorsulnának az InterCity-vonatok, ám akkor ebből nem lett semmi. Viszont jöttek a hibridek – az azóta csiszolt tervezetben még hajmeresztő ötletekkel – és az egri gyorsokhoz pedig hozzácsaptak egy IC-kocsit és készen is volt a „hibrid”. IC-nek nevezni nyilván túlzás, de a nevezéktan amúgy sem erőssége a magyar vasútnak, így ezen talán túl is lépne az ember. Az ötlet alapvetően jó, persze csak az adott keretek között értelmezve. Ezek pedig a minőségi távolsági forgalomra alkalmas kocsik permanens hiánya, a háromszintű (személy, gyors, IC) menetrendi struktúrához szükséges utasigény és infrastruktúra hiánya, a megrendelő „hintapolitikája”, mely szerint Eger felé autópályás buszt is megrendelnek, miközben minőségi (?) vonatot is finanszíroznak.
Az eredeti tervek is buktak, azaz az ingavonati közlekedés az IC-kocsikkal nem igazán indult be, maradt a körüljárás a DWA- vagy éppen GOSA-kocsival kiegészített posta-ingáknál is. Pedig a kezdetekkor még a sikerekről számoltak be a MÁV-osok is. Vajon mi változott azóta?
A 2014. június 20-áig érvényes menetrendben még közlekednek az egri IC-k
Minden szép és minden jó volt, a helyi politikusok örülhettek, visszakapták a rangot jelentő InterCity-ket és a vasúttársaság is jól járt, hiszen a gyorsvonatra pályázó utasokat is megtarthatta. Ám ahogy elmúltak a választások, a gyorsvonati pótjegyhez hasonló csendes lopakodásból kiderült: nincs szükség az egri InterCity-vonatokra. A második évközi módosítás megjelenéséről szóló sajtóközleményből persze a negatív változásra való utalás kimaradt – hiába, a MÁV Kommunikációs Igazgatóságán ismét nem megy minden rendben. És mivel az országgyűlési választások után nem fognak és nem is tudnak egy jó ideig szóhoz jutni a képviselők sem a parlamentben „InterCity-témában”, így kiváló alkalom a nyári menetrend bevezetése az IC-k piacról való kivezetésére. Más kérdés, hogy egy ilyen koncepcionális „hátraarcnak” a decemberi menetrendváltásban lenne a helye, nem a kisebb módosítások átvezetésére szolgáló évközi pótlékban. Sebaj, a tavalyi gyors-sebes-akármilyen felár sunnyogó bevezetése és vattacukros kommunikációja óta tudjuk: erő, kézivezérlés, parasztvakítás a helyi rendezőelvek – az egyeztetés, transzparencia és hasonló úri huncutságok pedig a dekadens nyugat ópiumai.
A MÁV-START 2013-2014. évi menetrendjéhez megjelent 2. számú módosításának „változások” rovatában szerepel a 80a, a 80-as és a 87-es menetrendi mezőnél is, hogy:
E lépésnek köszönhetően 2014. június 21-étől nem érhető el Heves megye székhelye, Eger Budapestről InterCity-vonatokkal. A korábbi IC-k, melyek a Szalajka, a Leányka, az Egri Csillagok, az Agria, a Minaret, a Bikavér és a Szépasszonyvölgy neveket viselték, immáron névtelen gyorsvonatként folytatják karrierjüket, amelyek csak 2. osztályú kocsikat továbbítanak. Hogy is mondják? Így múlik el a világ dicsősége?
Június 21-étől, a 2. módosítás életbe lépésétől fogva azonban ne keressük az egri InterCity-ket. Nem lesznek, csak sima gyorsvonatok. Még jó, hogy legalább ezek közvetlen vonatok maradnak. Vajon az átszállásmentes kapcsolat csak decemberben szűnik majd meg?
2013. január 27-én a 431 366-os az IC 554 „Agria” élén indult a Keleti pályaudvarról Egerbe. Június 21-étől már csak gyorsvonat lesz, az IC-szolgáltatást képviselő DWA-kocsi kimarad a szerelvényből
Természetesen szerettük volna megismerni a MÁV-csoport álláspontját is a lépéssel kapcsolatosan, szerettük volna megismerni a döntés hátterét. Kérdéseinket eljuttattuk a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságához, de a hasonló ügyek átfutási idejét ismerve – annak ellenére, hogy a döntéshez szükséges anyagok, vizsgálatok rendelkezésre kell álljanak – a Morvai Katalin vezette szervezet által megfogalmazott hivatalos álláspontot külön bejegyzésben tesszük majd közzé, ha az megérkezik.Halász Péter
A 2013-2014. évi vasúti menetrend 2. számú módosítása és a módosításokkal összefésült menetrendkönyv elérhető a MÁV-START honlapján. A változásokkal a továbbiakban részletesen is foglalkozunk majd.
Az első menetrendi évadban az IC 556-os, a „Bikavér” nem szolnoki posta-ingából, hanem egy átlagosan lepattant miskolci gyorsvonati szerelvényből és a hozzáadott egy 20-67-es IC-kocsiból állt. Az IC-kocsi viszont hamarost a múlté lesz
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter, Magyarics Zoltán