Debrecenben április utolsó napján lezárult egy korszak: elment az utolsó Bengáli. A jellegzetesen gömbölyded formájú villamosok hosszú évtizedeken át jártak a cívis városban. Helyüket a CAF-ok veszik át.
Bár a Bengálikat már akkor temették, amikor az 1990-es évek közepén forgalomba álltak a Ganz-gyártású KCSV-6-osok, ám ahogy mondani szokták: akinek halálhírét keltik, sokáig él még. Így voltak ezzel a hivatalosan CSM-4-esként jelzett szerelvények is: mivel annyi KCSV-je nem volt a DKV-nak, hogy a csúcsidőszaki kiadást is biztosítsa, így az FVV „házi csuklósai” is maradtak a forgalomban.
A 486-os csikorog a nagyerdei hurokban 2010. április 11-én
Maga a típus 1961-ben született Budapesten, akkor papíron felújításként épültek a Fővárosi Villamosvasútnál a formás villamosok. A Budapesten nem feltétlenül sikeres, kocsik bő tíz év után jelentek meg a vidéki villamosüzemeknél: 1962-ben Debrecenben és Szegeden, valamint Miskolcon is megjelentek a kocsik, illetve a Bengálik egyirányú, egyoldali ajtós változata. A kétirányú prototípust 1963-ban építették, majd az 1960-as évek végén a típus gyártása fokozatosan átkerült Budapestről Debrecenbe, ahol egészen 1978-ig építették a különféle változatokat: volt kétirányú, kétoldali ajtós 5-5 ajtóval; volt kétirányú, egyoldali ajtós 5 ajtóval; volt egyirányú, egyoldali ajtós 5 ajtóval és volt egyirányú, egyoldali ajtós változat is, 3 ajtóval. A típus története és műszaki részletei iránt érdeklődőknek ehelyütt is ajánljuk a villamosok.hu oldalán Benda György és Németh Zoltán Ádám összeállítását.
Az utóbbi időkben már csak ritkán adta ki a DKV a Bengálikat. 2010. április 11-én azonban a 486-os róhatta a köröket az akkor még egyetlen villamosvonalon
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Debrecenben a Bengálik az utóbbi időkben már csak a csúcsidőszakokban voltak kint, illetve egy kocsi állandó tartalékként tanyázott a Nagyállomás melletti vágányon. Sokat nem közlekedtek mostanában a kocsik, tekintve, hogy az 1-es vonalán vágányzár volt, hogy a peronokat a 2-es villamoson is közlekedő CAF-villamosokhoz igazítsák. E munkák befejeztével pedig a DKV úgy döntött, hogy az 1-esen is a spanyol szerelvények járnak majd a KCSV-k mellett. A tervek szerint két Bengáli azonban üzemi célra és nosztalgiajárműként biztosan megmarad majd. Ám érdemes tudni, hogy a DKV 492-es pályaszámú kocsija – nem mellesleg a legutolsóként Debrecenben állományba vett Bengáli – Budapesten koptatja a síneket, mint a nosztalgiaflotta aktív tagja.
Jó ideig jellemző kép volt: a régi nagyállomási végállomáson a Ganz-féle KCSV-6-os és a Bengáli egymás mellett. Ma már ez minden tekintetben a múlté...
A DKV az utóbbi időkben már csak a kétirányú, két oldalon 5-5 ajtóval rendelkező változatot használta. Ám a Salétrom utcai telepen 2007. január 13-án készült felvételen még a 490-as Bengáli mögött látszik egy oldalanként három ajtós, a 481-484-es pályaszámcsoportba tartozó járművek egyike. Ők eredetileg 1969-1970 során épültek és a 6-os villamoson, a Pallagra vezető vonalon közlekedtek, majd ennek megszűnése után szorultak vissza az 1-es vonalára
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Végezetül egy videó a közelmúltból: a 486-os 2014. április 30-án az utolsó kanyar után befordul a Nagyállomástól a Salétrom utcai telepre vezető vágányra és begurul a kocsiszínbe – ezzel pedig véget ért egy korszak Debrecen közlekedéstörténetében. A DERKE fényképalbuma ide kattintva látható az utolsó Bengáli-üzemnapról
Halász Péter