2014. 05. 08.

Visszatérnek a Brenner-mozdonyok?

Az osztrák vasút barátai körében legalább olyan népszerűek a 1822-es sorozatú mozdonyok, mint a formavilágukban hasonló 1014-esek. Ráadásul közös jellemzőjük még, hogy a modernnek ható gépek már nem dolgoznak. De amíg a Sisik a többszöri pletykák ellenére még nem kezdtek új életet, addig a Brenner-Lok visszatérhet!


Az ÖBB eladta mind a három, még Ausztriában maradt 1822-es sorozatú mozdonyt egy magántársaságnak. A Tecsol nevű cég vette meg a 1822 001, 003 és 004 pályaszámú gépeket, amelyek 2011 óta leállítva várták a sorsukat a wolfurti fűtőházban. A mozdonyokat az új tulajdonosuk 2014. április 25-án vontatta át a stájerországi Krieglachba. A gépek sorsa egyelőre hivatalosan még bizonytalan, azonban nagyon úgy tűnik, hogy a magáncég a három mozdony felhasználásával legalább egy, de akár két gépet is üzemképessé tehet.
Az új tulajdonos már bizonyított: 2012-ben az SBB-nél selejtezett fekvőhelyes kocsikat újította fel és alakította át Rola-kísérőkocsinak a Railpin számára; emellett pedig az RTS 2016-os és 2143-as sorozatú dízelmozdonyainak csatolt üzemének megvalósításában is segédkezett a cég. Így kíváncsian várjuk, hogy mikor és vajon kinek a színeiben közlekedik majd a feltámadó „Brenner-Lok”?


A 1822-esek főbb műszaki adatai:
  • Gyártók: ABB, Siemens, SGP
  • Tengelyelrendezés: Bo' Bo'
  • Ütközők közötti hossz: 19300 mm
  • Szolgálati tömeg: 82 t
  • Engedélyezett legnagyobb sebesség: 140 km/h
  • Legnagyobb indító vonóerő: 280 kN
  • Áramrendszer: 15 kV 16,7 Hz 1~ és 3 kV =

Az 1980-as évek végén az ABB-nél született meg az első ötlet a Brenner-hágón át közlekedő tehervonatok gyorsítására. Az akkori osztrák közlekedési miniszter, Rudolf Streicher megbízásából az ÖBB öt prototípus mozdonyt rendelt, amelyik az osztrák 15 kV 16,7 Hz-es váltóáram mellett korlátozások nélkül üzemelhet az olaszoknál alkalmazott 3 kV-os egyenáramról is. Az ötletet azonban csak sokára követte üzemkész mozdony: az öt 1822-es sorozatú mozdony 1990-1991 során készült el. A gépek egyébként nem véletlenül hasonlítanak a 1014-esekre: a Sisik tervezésekor tudatosan vették át a 1822-esen már bevált formákat, igaz, a 1014-es sorozatú gépek valamivel rövidebbek lettek, mint a Brenner-Lok.


Miután azonban 1992-ben megszűnt az ÖBB Rola-forgalma a Brenneren át, már nem volt érdeke az osztrák vasútnak a további mozdonyok beszerzése. Ezért előbb, 1993-ban csak a 1822 003-ast vették át, amely teljesítette az olasz hatósági engedélyhez szükséges próbákat is. A többi mozdonyt csak az 1995-ös olasz engedélyezés után, 1996-ban vette át az ÖBB. Ettől fogva a „Brenner-Lok” Innsbruck és Lienz között a személyvonati korridorforgalomban közlekedett jobbára. Itt a vonatok Dél-Tirolon keresztül közlekednek, az olasz területen át. A személyvonatok élén szólóban, a tehervonatokat pedig sokszor párba kapcsolva vontatták a gépek.

A 1822 001-esről Innsbruckban készültek felvételeink 2005. június 21-én, amikor a gépek még aktívan szolgáltak az Innsbruck és Lienz közötti korridorvonatok élén
(fotók: Halász István)

A járművek sorsát az is megpecsételte, hogy az ÖBB mellett az FS sem volt érdekelt a gépcsere nélkül közlekedő vonatokban a Brenneren, ez az ötlet csak az E412-as sorozatú gépek megjelenésével vetődött fel és „nagyüzemben” a Siemens ES64F4-eseinek üzembe állásával valósult meg. Ezek, majd később a 1216-osok – és azok olaszországi engedélyezése – szorította ki a sínekről a 1822-eseket. Az ÖBB 2005-ben két mozdonyt, a 1822 002-es és a 005-öst eladta a lengyel Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem S.A. nevű cégnek. A mozdonyok azonban nem üzemeltek megbízhatóan, hosszú ideig leállítva várták sorsukat, majd végül 2014 elején szétvágták a két gépet. A maradék három mozdony Ausztriában várt sorsára.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.