2014. 04. 01.

Visszatérnek az oroszok!

Az M4-es metró megnyitása utáni hálózati változások miatt nagy valószínűséggel újra az utcán lesznek a nosztalgiának számító, szovjet gyártású ZiU-trolibuszok. De más komoly változásokra is lehet számítani a Pongrác úti garázs háza táján.


Nem is olyan régen, 2012 végén búcsúztattuk az utolsó szovjet eredetű trolibuszokat a budapesti utcákon. A ZiU-k közül a megmaradtak azóta felújításon estek át és bár úgy volt, hogy a nosztalgiaflottában közlekednek majd, ám az élet keresztülhúzta a számításokat. A 927-es és a 929-es pályaszámú kocsi biztosan menetrend szerinti forgalomban közlekedik április közepétől, de további két jármű forgalomba állítása is napirenden van: várhatóan a 904-es és a 972-es kocsi. A tervek szerint a két kocsi a 73-as vonalon szállítja majd az utasokat. A választás azért esett erre a járatra, mert a magaspadlós kocsik mellett párhuzamosan a 76-os és a 72-es vonalán közlekedő járművekkel, még ha átszállással is, de megtartható az akadálymentes eljutási lehetőség is.

2012. december 31-én még búcsúztattuk a ZiU-kat. Most visszatérhetnek az aktív szolgálatba a szovjet járművek

A szovjet trolik „elővételének” oka, hogy a BKV-nál komoly járműhiány kezd fellépni: ismert, hogy a GVM villamosberendezéssel szerelt Ikarus 280-as trolibuszok „belsőségét” és az Ikarus 412-es szóló buszok kasztniját felhasználva új alacsonypadlós, szóló trolibuszokat építenének majd. A projekt miatt azonban meg kell kezdeni a GVM-ek szétszerelését, így átmeneti járműhiány miatt nem csak a hideg éjszakákon közlekedő töretőmenetek esetén találkozhatunk majd a szovjet trolibuszokkal.

A GVM-ek villamosberendezései Ikarus 412-esekbe költöznek, a GVM-ek vázába pedig dízelmotor kerülhet, így bővíteni flottáját „új” Ikarus 280-as buszokkal a BKV
(fotók: Halász Péter)

A BKV-nál tervben van további ZiU-k átmeneti forgalomba állítása is, felmerült annak az ötlete is, hogy a debreceni DKV szovjet trolijait állítanák csatasorba néhány hónapra, mégpedig minden különösebb arculati változtatás nélkül.
Ugyancsak újdonság, hogy a már említett Ikarus 280-as trolik járműszekrényét felhasználva átmeneti jelleggel alkalmazandó dízelbuszokat építenének. Az első „áldozat” a 211-es pályaszámot viselő trolibusz lesz majd a hírek szerint és még a tervek szerint idén elkészülhet az átalakítása a járműnek. Ha sikeres lesz a projekt, akkor könnyen előfordulhat, hogy további, jó vázállapotú trolibuszokat újítanak fel majd autóbuszként a BKV-nál.

Halász Péter

Jelen írásunk április 1-je alkalmából „csak” egy álhír, amely azonban nem nélkülöz minden valóságalapot. Hogy ez pontosan micsoda, arról majd felvilágosítást adnak az érintett közlekedési társaságok a megfelelő időpontban.