2014. 04. 28.

Új metrók Bécsben – sűrűbb lehet az U6-os

Újabb metrószerelvényeket állított forgalomba a Wiener Linien. A bécsi városi közlekedést működtető társaság az U6-os vonalon közlekedő járművek flottáját bővítette, hogy biztosítani tudják a megfelelő mennyiségű kocsit a csúcsidei sűrű követéshez.



Újabb öt, egyenként négy kocsiból álló metrószerelvényt állított forgalomba a Wiener Linien. A húsz T1-es sorozatjelű motorkocsi április 17-étől folyamatosan áll forgalomba, így biztosítva a megfelelő mennyiségű járművet, illetve tartalékot a csúcsidőszakban alkalmazott két és fél perces követéshez.
Az új járművek azonosak a legutóbb beszerzett T1-es sorozatú motorkocsikkal és a Bombardier floridsdorfi gyárában épültek. A járműpark bővítéséhez vásárolt húsz motorkocsi beszerzésére és a meglévő kocsik modernizálására összesen 60 millió eurót fordít a Wiener Linien.

Az új motorkocsikból összeállított első szerelvény az U6-os metró Michaelbeuern-AKH állomásnál lévő járműtelepén
(fotó: Thomas Jantzen / Wiener Linien)

A felújítás keretében a kocsik energiatakarékos LED-es lámpatesteket kapnak az utastér megvilágításához, így az utastérvilágítás energiaigénye pont a fele lehet a korábbiaknak és emellett hosszabb élettartamúak és kevesebb törődést igényelnek a korábbi neoncsöves megoldáshoz képest.
A Wiener Linien 2004-ben rendelte meg az első, T1-es sorozatú motorkocsikat az U6-os metró számára és az akkori szerződés a szállítandó 45 mellett további 42 kocsira vonatkozó opciót is tartalmazott, ezt további nyolc darabbal toldották meg 2007-ben, amikor az első T1-es motorkocsikat már szállította a Bombardier.
A járműsorozat az 1992 és 2000 között szállított 78 darab T sorozatú motorkocsi továbbfejlesztett változata. A 27300 milliméter hosszúságú, 2650 milliméter széles kocsiszekrényű járművek padlómagassága 440 milliméter, így biztosítják a szintbeni beszállást a peronoknál és az U6-os metró akadálymentességét. Érdekesség: a kocsik hajtásáról négy, egyenként 110 kW teljesítményű motor gondoskodik, az utasokkal együtt 56,9 tonna tömegű járműveket ezek a motorok akár 1,3 m/s2 gyorsulással is repíthetik a 80 km/h-s engedélyezett legnagyobb sebesség felé.

Pillantás a T1-esek vezetőállásába az U6-os magasvezetésű szakaszán
(fotó: Thomas Jantzen / Wiener Linien)

A kocsik elméletileg alkalmasak arra, hogy hagyományos villamoskocsiként közlekedjenek, ám erre többek között szélességük miatt sem sűrűn kerül sor Bécsben. Eddig csak egyetlen olyan alkalomról tudni, amikor utasforgalomban az U6-os vonalon kívül közlekedtek: 1999. szeptember 25-én a 2632 és a 2621-es pályaszámú kocsik a Zentralfriedhof, 3. Tor és a simmeringi főműhely között közlekedtek ingajáratban. A főműhely volt a helyszíne ugyanis a Wiener Ferienspiel egyik eseményének ekkor. Ezen kívül sem korábban, sem később nem tudni arról, hogy valaha is közlekedtek volna a kétirányú, egy vezetőállásos kocsik a városi hálózaton.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.