2014. 04. 22.

Elég volt az erőszakból – munkásgyűlés miatt leáll a Wiener Linien

Az üzemi tanács állománygyűlést hívott össze a Wiener Liniennél, emiatt pedig április 23-án reggel a bécsi tömegközlekedésben későbbre csúszik a nappali üzemkezdet. A munkatársak összehívásának nyomós oka van: szaporodnak az agresszív támadások a járművezetők ellen.



Az elmúlt időszakban számos járművezetőt támadtak meg az utasok a Wiener Liniennél. Már régóta szorgalmazzák az érdekvédők, hogy valamit tegyenek a társaság részéről a munkatársak, különösen a járművezetők védelme érdekében. Az üzemi tanács azt követeli, hogy gyorsítsák fel a videókamerás fedélzeti térfigyelő rendszerek kiépítését, illetve a késő esti, éjszakai időszakban csak elválasztott, zárt vezetőfülkével rendelkező villamosokat közlekedtessenek. Követeléseiknek munkásgyűlésen adnak hangot, ami miatt április 23-án reggel csak fél héttől indul be a nappali hálózat az osztrák fővárosban.

Április 23-án tovább, egészen fél hétig járnak majd az éjszakai járatok Bécsben, mert az üzemi tanács munkásgyűlést hívott össze, miután megelégelték a járművezetőket érő támadásokat

Michael Beuer, a központi üzemi tanács elnöke az ORF-nek nyilatkozva elmondta, hogy nem csak a járműfedélzeten, hanem a megállókban és a végállomásokon is szeretnék, ha biztonságban lennének a munkavállalók és ezért javasolják ezeken a helyeken is a felvételeket rögzítő térfigyelő rendszereket telepítsenek.
A mostani munkásgyűlést közvetlenül kiváltó ok az, hogy a közelmúltban megtámadtak egy villamosvezetőt a 60-as villamos rodauni végállomásán. A rendőrségi jelentés előtt az indulás előtt tört rá a villamosvezetőre egy fiatal férfi, aki megütötte a járművezetőt. A villamosvezető megpróbálta bezárni a kocsi ajtajait, hogy visszatartsa a rendőrök kiérkezésééig, ám ennek ellenére még pont sikerült eltűnnie az elkövetőnek. A villamosvezető könnyebben sérült meg, a tettes személye és motivációja nem ismert.

Az utolsó csepp a pohárban a rodauni végállomáson történt támadás volt, itt egy E2-es vezetőjét támadta meg egy férfi – személye és a tettének oka is ismeretlen
(fotó: Halász Péter)

Az elmúlt időszakban számos atrocitás történ. Januárban a 31-es vonalon támadtak meg Floridsdorfban egy villamosvezetőt; nem sokkal később pedig az 5-ös vonalon ütötte meg az egyik villamosvezetőt. Márciusban két férfi támadt egy buszvezetőre a Favoriten kerületben lévő Reumannplatzon. A Wiener Linien közlése szerint csökkenő tendenciát mutat a támadások száma, mert amíg 2012-ben 112 esetet regisztráltak, addig 2013-ban csak 77 ilyen alkalom volt. Hozzátették: megakadályozni nem igazán tudják a támadásokat, azonban próbálnak olyan járműveket beszerezni, ahol a járművezetők zárt vezetőfülkében dolgozhatnak, emellett pedig a térfigyelő rendszereket és bővítik és a rendőrséget is kérték a sűrűbb ellenőrzésre.

Az E1-eseken csak egy korlát választja el az utasokat a villamosvezetőtől. A szakszervezetek azt szeretnék, ha ilyen kocsik a peremidőszakokban már nem közlekednének. A járművezetők szerencséjére a típus hamarosan búcsúzik a bécsi sínektől
(fotó: Halász Péter)

Bécsben jelenleg az autóbuszok részben nyitott vezetőfülkéje mellett lényegében elválasztás nélkül vagy minimális mértékben elválasztva az utasoktól dolgoznak a járművezetők az E1-es és az E2-es sorozatú szerelvényeken. Az E1-esek várhatóan 2017 után folyamatosan búcsúznak a bécsi sínektől, azonban az E2-esekre még hosszabb ideig számít a Wiener Linien, ezért jó lenne ezeken a kocsikon is biztosítani a járművezetők biztonságát.

Az ULF-villamosok vezetőállása zárható – a szakszervezet elképzelései szerint ezek alkalmasak a peremidőszakban való közlekedésre, biztonságosak a járművezetőkre nézvést

Annak érdekében, hogy az érdekvédők nyomatékosítsák követeléseiket, munkásgyűlést hívtak össze április 23-án, szerdán reggelre. A munkásgyűlésről már jó pár napja tájékoztatták a kollégákat a szakszervezetek képviselői. Az érdekvédők elhívták a gyűlése a közlekedési társaság vezetőit is, akiknek írásos petíciót is szeretnének átadni. Jelezték: céljuk nem a közlekedés megbénítása, hanem a járművezetők biztonságának növelése.

A Wiener Linien hálózata szerda reggel 4:30 és 6:30 között. Lényegében a (hétköznapi) éjszakai vonalak működnek csak a városban
(grafika: Wiener Linien)

A közlekedési társaság összeállítása a közlekedő viszonylatokról és a járatkövetési időkről
(grafika: Wiener Linien)

Emiatt a Wiener Linien nappali járatai a szokásos fél öt-öt közötti üzemkezdés helyett legkorábban fél hétkor indulnak majd el. Addig némileg sűrítve az éjszakai hálózaton biztosítja a közlekedést a Wiener Linien. A Wiener Linien jelezte: bár a nappali üzem megkezdődik 6:30-kor, az első járművek ekkorra érnek ki a végállomásokra, a járatkövetés azonban csak fokozatosan áll be a megszokott mértékre, így fennakadásokra, menetrendi eltérésekre egész nap számítani kell még. A közlekedési társaság célja azonban, hogy a lehetőségekhez mérten mielőbb helyreálljon rend.

A közlekedésbarátok legalább örülhetnek: ritkán lehet világosban éjszakai járatokat fotózni Bécsben
(a máséppen nem jelzett fotókat Magyarics Zoltán készítette)

Halász Péter