2014. 04. 23.

Késői üzemkezdet Bécsben

Munkásgyűlésre hívta össze a munkatársakat a Wiener Liniennél az üzemi tanács szerdán reggel. Emiatt a nappali hálózat üzemkezdete későbbre került – ez viszont komoly változásokat hozott azoknak, akik útra keltek a reggeli órákban az osztrák fővárosban.

Szinten minden sarokra jutott egy rendőr szerdán reggel Bécsben, amikor a Wiener Linien az üzemi tanács által összehívott munkásgyűlés miatt csak később, fél hétkor indította be a nappali hálózaton a tömegközlekedést a megszokott 4:30 körüli kezdés helyett. A városban csak az éjszakai autóbuszvonalakon volt forgalom, ám ezeken sem a megszokott Wiener Linien-járművek közlekedtek, hanem a városban működő alvállalkozók, az ÖBB Postbus vagy éppen a Dr. Richard járművei dolgoztak. Ám az alvállalkozók járművezetői nem mindenütt voltak tisztában a helyzettel: az N46-os vonalon közlekedő egyik Dr. Richard-busz vezetője például az arra közlekedő autósok meglepetésére nem ment be a Joachimsthalerplatznál lévő, egyébként villamosok által használt hurokvágányba (itt fordul meg az éjszakai busz is), hanem a csomópontban tengelyben és egyébként szabálytalanul fordult meg járművével.

Hajnali életkép az ottakringi Spetterbrücke garázsnál. A buszok a telepen maradtak a munkásgyűlés miatt

Az ottakringi állomáson az U3-as metróhoz vezető lépcsőket is lezárták, hiszen a szakszervezeti akció miatt a metrószerelvények sem közlekedtek

A metróállomás peronjai üresek voltak, bár reggel fél hét körül már volt, aki várta az első „Ezüstnyilat”

A nappali hálózaton a forgalom fél hétkor indult meg, ám a Wiener Linien előrejelzésében is közölte: ez lesz az az időpont, amikor elindulnak a járművek a garázsból. Az ottakringi Spetterbrücke garázsból kiálló buszok miatt például hamar torlódás alakult ki a Huttengassén, így elkélt a rendőrök segítsége. De komoly gondot jelent majd például az ottakringi villamoskocsiszínből való kiállás is a már említett Joachimsthalerplatzon: itt a villamosok egy része tolatva jön ki a tárolóhelyről, majd irányt vált és a 46-os végállomásán át az egyébként ritkán szabadot adó jelzőlámpa jelzésére indulhatnak a városba a kocsik – alighanem itt is elkél a rendőri segítség. Az ORF híradása szerint mind az éjszakai szükségüzem, mindpedig a kései üzemkezdet rendben zajlott, az utasok türelemmel várták a járatokat.

Az utastájékoztatás nem volt éppen a legjobb: a Qando összeomlott reggel; a kijelzőkön pedig csak annyi szerepelt: használják az éjszakai járatokat az utasok, üzemkezdet 6:30-kor

Az utastájékoztatás a hivatalos hírek szerint a lehetőségekhez képest jó volt, a gyakorlatban azonban éppen nem erről volt szó: az utastájékoztató kijelzőkön csak annyi szerepelt, hogy nem közlekednek a járatok reggel fél hétig. A reggeli időszakban az okostelefonos applikációt, a Qandot információval ellátó szerver valószínűleg nem bírta a terhelést, és rendszeresen akadozott a valós idejű járatinformációs szolgáltatás. Valószínűleg fél hét körül mindenki arra volt már kíváncsi, mikor indul a busza, villamosa – pedig jóelőre közölték: a megszokott követési rend helyreállítása egy ideig még eltart majd, a közlekedési társaság előrejelzése szerint legkorábban délelőtt 9 óra körül közlekednek a járatok a megszokott rend szerint, ám ekkor is lehetnek még eltérések például a megszokott alacsonypadlós közlekedési rendben.
Helyszíni megfigyeléseink szerint a kilenc órára már helyreállt a rend a város utcáin, bár egyes viszonylatokon még voltak torlódások vagy éppen járatkimaradások – az U3-as metró például még a reggeli csúcs végén is kissé rapszodikusan, 3 és 7 perc közötti követéssel közlekedett mindkét irányban.

Az alvállalkozók üzemeltetésében álló járatok rendben közlekedtek a városban, ezekre nem terjedt ki a sztrájkfelhívás. A képen Ottakringben pihen a 45B-n közlekedő Citaro. A járatot nem a Wiener Linien, hanem a Dr. Richard üzemelteti

Az éjszakai hálózaton közlekedő autóbuszok a szakszervezeti akció idején nem a Wiener Linien járművei, hanem az alvállalkozók kocsijai voltak. A képen az N46-os vonalán közlekedő szóló autóbusz a Joachimsthalerplatzon lévő végállomáson. A megállóhelyi kijelző és a busz kijelzői sem adtak érdemi információt, csak a szélvédő sarkában lévő papíron látszik a viszonylat száma

Ideiglenes megálló, ideiglenes busszal: az előbbinél egy kicsit öregebb Dr. Richard-Citaro érkezett az N46-os Maroltingergassén lévő végállomásához. Ezen a kocsin legalább nem „fáradt el” az utastájékoztató papírlap...

A Hütteldorfba kijáró N49-es vonalán a Postbus kocsijai jártak – a döntés jogos, hiszen a hütteldorfi vasútállomás melletti garázsban közel a segítség, ha sűríteni kell. A képen is látható: a nagy forgalmú U4-es metró és az ugyancsak zsúfolt 49-es villamos hiánya miatt párban jártak a buszok

Ritkán látni napfény mellett éjszakai járatot az osztrák fővárosban – ráadásul alvállalkozói üzemeltetésben!

A megállóban lévő kijelző csak a 6 óra 30 perces „megváltást” reklámozza, míg az éjszakai buszt pótló alválallkozós busz serényen dolgozik. Érdekes módon a Postbusnál a buszok kijelzői működtek

A városközpont felé tartó autóbuszon bőven voltak utasok, de szerencsére nem voltak zsúfoltak a járatok

Kifelé pedig szinte üresen jöttek-mentek a járatok

Mint emlékezetes, a Wiener Linien üzemi tanácsa azért hívta össze a munkásgyűlést, mert egyre szaporodnak az erőszakos támadások a járművezetők ellen. Az érdekvédők elsősorban szeretnék, ha a társaság bővítené a térfigyelő rendszereket, illetve – különösen a peremidőszakokban – zárt vezetőfülkével rendelkező járművek bevetését kérte, így védekezve az esetleges agresszió ellen. Hozzátették azt is, hogy a legveszélyesebb vonalon az is jól jönne, ha a vezető nem egyedül teljesítene szolgálatot, hanem egy másik munkatárs vagy biztonsági őr kísérné a kocsivezetőt. A szakszervezetek nyilatkozatai szerint az utasok a járművezetők mellett állnak és ők is támogatják a kéréseiket. A Wiener Linien ígéretet tett a biztonsági intézkedések fokozására, ám az érdekvédők szerint a 2016-os céldátum túl távoli.
Még kedden este a város főpolgármestere, Michael Häupl úgy nyilatkozott, hogy minden egyes támadást elítél, ám az üzemi tanács lépésével, amire gyakorlatilag két órára megbénítják a tömegközlekedést a városban, nem ért egyet. Nem mellesleg érdemes megjegyezni: a mostani munkásgyűlés a magyar körülmények közé átültetve felfogható egy figyelmeztető sztrájknak is. A tömegközlekedési dolgozók testi épsége érdekében máshol is tüntettek már: például 2000 júniusában Párizsban állt le néhány napra a tömegközlekedés, miután bliccelők egy ellenőrt bántalmaztak, aki szívinfarktust kapott a helyszínen.

Indulnak az első autóbuszok a Spetterbrücke garázsból reggel fél hétkor; a hatalmas buszgarázs teljes reggeli kocsikiadását fél órán belül az utcára öntötte, ettől pedig a környéken mindenhol lelassult a közlekedés

A menetrend helyreállítása még jó ideig eltart, hiszen fél hétkor nem a végállomásokról, hanem a garázsokból, kocsiszínekből indultak a járművek. Ez viszont számos szokatlan pillanatot is hoz: a képen a forgalmas, mindenkor csuklósokkal működő 48A vonalon közlekedő szóló autóbusz kanyarodik a Huttengasséről a Rankgasséra, láthatóan jól kihasználva

Buszkerítés a Huttengasse középső szakaszán 7 órakor; rendőri beavatkozásra és forgalomirányításra is szükség volt, hiszen a garázsokból egyszerre kiálló autóbuszok (amelyek normálisan a reggel folyamán egyenletesen elosztva jönnek ki a telephelyekről) komoly torlódásokat okoztak a lámpás csomópontokban
(a felvételek Magyarics Zoltán munkái)

Halász Péter, Magyarics Zoltán

Ez az írás a RegionalBahn oldalán megjelent 2500. bejegyzés.