2014. 04. 07.

Szövetségi járművásárlás

Egyre komolyabb divat, hogy nem az üzemeltetők, hanem a közszolgáltatást megrendelő szervezet vásárol új járműveket, amelyet a nyertes pályázó kap meg üzemeltetésre. Így lesz ez Szászországban is, ahol a VMS (Verkehrsverbund Mittelsachsen) 29 új motorvonatot vásárol az Alstomtól.



Számos előnye van annak, ha nem az üzemeltető, hanem a megrendelő vásárol egy komolyabb járműflottát. Többek között az utasoknak az üzemeltetőtől függetlenül tudják biztosítani a közlekedés egységes színvonalát és emellett – különösen, ha nagyobb darabszámú járműbeszerzésről van szó – a járművek karbantartása is olcsóbb lehet. Ebben a jármű-üzemeltetési modellben élenjáró volt Alsó-Szászország, ahol már lassan évtizede tartományi tulajdonban vannak a különféle szolgáltatók által üzemeltetett vasúti járművek.
Most éppen Szászországban a Verkehrsverbund Mittelsachsen (VMS) követi ezt a példát. A szövetség 29 új villamos motorvonatot rendelt összesen 145 millió euróért az Alstomtól az Elsterwerda–Chemnitz, az Drezda–Chemnitz–Hof és a Drezda–Chemnitz–Zwickau viszonylatokra. A megrendelőnek opciója van további 23 villamos motorvonatra is, összesen további 150 millió euróért. Eme opció lehívására akkor kerül sor, ha a Hoftól Nürnberg felé vezető vasúti pálya villamosítása elkészül és a bajor megrendelőszervezettel sikerül megegyezni a tartományi határokon átnyúló vasúti közlekedés egységes megrendeléséről.

A VMS Alstom-motorvonatának látványterve
(grafika: Alstom)

A VMS, miután saját maga intézi a járműbeszerzést, a 2016 és 2030 közötti időszakra vonatkozóan üzemeltetési pályázatot ír ki a már említett viszonylatokra. A rövid határidő azért lehetséges, mert nem függ a majdani nyertestől a járműtípusok beszerzése, leszállítása.
Az üzemeltetési tender kiírásától egyébként azt reméli a megrendelő szervezet, hogy a vasúti közlekedés színvonala minden tekintetben emelkedni fog, az utasok színvonalas szolgáltatást vehetnek majd igénybe. Emellett azt remélik, hogy összességében mégis olcsóbb lesz a tartománynak a szolgáltatás fenntartása. Ugyancsak megtakarítást remélnek attól, hogy az új vonatokat a járműgyártó tartja majd karban – hasonlóan, mint a MÁV-START első hatvan FLIRT-je esetén a Stadler Rail –, ráadásul a közszolgáltatási szerződés futamidejénél jóval hosszabb ideig használják majd az Alstom Coradia Contiental motorvonatokat, így a következő pályázat idején nem kell járműveket vásárolni majd.
A VMS számára épülő új motorvonatok közül 13 három részes; 16 pedig öt részes szerelvény lesz. A szerelvények 320, illetve 520 utas szállítására alkalmasak, ebből 140, illetve 238 másodosztályú és mindkét változat esetében 9 első osztályú ülőhelyet alakítanak ki a részben alacsonypadlós (600 mm, illetve 1080 mm padlómagasságú) vonatokban. A járművek karbantartását 2032-ig biztosan az Alstom végzi majd a Chemnitz mellett építendő új járműtelepen.

Halász Péter