Az óbudai villamosközlekedés egyik emblematikus járata búcsúzik ideiglenesen, hogy átadja helyét a Budai fonódó villamoshálózat kivitelezőinek. Azonban a 17-es villamos jelenlegi formájában már nem tér vissza.
Az óbudai villamosközlekedés hosszú múltra tekint vissza: a jelenleg ismert Bécsi úti és Vörösvári úti tengely mellett villamos járt többek között a Pacsirtamező (egykoron Korvin Ottó) utca–Lajos utca útvonalon is a Flórián tér és a Zsigmond tér között. Ez utóbbi vonal szinte ikertestvére volt a mai 17-esnek, ennek elsorvadása többször is módosította a Bécsi úti villamosközlekedést.
Bár a Török utca felől átjárható volt a Bécsi úti vonal, a Margit hídnál farkasszemet néztek a rakparti járatokkal
(forrás: Fortepan)
(forrás: Fortepan)
A 17-es által használt vonalrész 1913-ban jött létre. Ekkor két körjáratot szerveztek erre, a Boráros térről a Nagykörúton át érkezett a 7-es és a 73-as villamos. Előbbi a Lajos utca–Óbuda, Fő tér útvonalon érte el a Bécsi út/Vörösvári út csomópontját, míg a másik végig a Bécsi úton járt. A két járattal körbe is lehetett utazni, mert a 73-asként érkező villamos 7-esként közlekedett tovább, hasonlóan a párjához, amely 7-esként érkezett, és 73-asként távozott.
Villamosvégállomás a Margit híd budai hídfőjének déli oldalán. Itt volt a Budafokról érkező 9-es végállomása. A jobbra látható sínpár a szentendrei HÉV üzemi összekötő vágánya volt
(forrás: Fortepan)
(forrás: Fortepan)
A járatokat a második világháború után szervezték át, ekkor szűnt meg a közlekedés a Lajos utca Nagyszombat utca–Zsigmond tér szakaszán. Ekkor a Pacsirtamező utca felé haladó villamosok a Nagyszombat utcánál ágaztak ki a Bécsi úti vonalból, de ugyan itt egy hurokvégállomás is létrejött.
11-es villamos fordul jobbra a Nagyszombat utcánál. A Pacsirtamező utcai vonal visszaállítása is folyamatosan terítéken van, de annak megvalósulására az esély csekély
(forrás: Fortepan)
(forrás: Fortepan)
A II. Világháború után, 1950-ben adták át az Árpád hidat, ami lényegesen megváltoztatta az óbudai villamosközlekedést. A 17-es jogelődje a 7-es villamos ekkor szinte teljes egészében a mai útvonalán közlekedett, de az óbudai végállomása a kocsiszín előtt volt. A Pacsirtamező utcán ekkor az idősebb óbudaiak számára igen kedves 11-es villamos közlekedett. Utóbbi járat a 17-es párja volt, a két járat végállomása telje egészében megegyezett.
Írásunkat elsősorban a Bécsi úti vonalnak szenteltük, de nem mehetünk el szó nélkül a Vörösvári úti vágányokról, ahol az 1-es villamos közvetlen elődje a 33-as villamos közlekedett az Árpád híd 1950-es átadásától 1981-ig. A járat végállomása a Nyugati pályaudvarnál volt, a Kádár utcai hurokban, amelyet a Váci úton ért el. A járat a 33-as számot a Nagy októberi szocialista forradalom 33. évfordulója miatt kapta
(forrás: Fortepan)
(forrás: Fortepan)
11-es villamos kanyarodik a Flórián téren a Pacsirtamező utca felé
(forrás: Fortepan)
(forrás: Fortepan)
Ekkoriban a Budai fonódó villamoshálózat elődje még köszönte szépen jól volt, a Móricz Zsigmond körtérről a Krisztina körúton, és a Nagykörúton át érkező 18-as villamos a Nagyszombat utcánál végződött (de néhány évvel később egészen az óbudai kocsiszínig járt), míg a Nagyvárad térről érkező 53-as szintén itt fordult. 1958-ban a 7-est visszavágták a Margit kórházig, a Bécsi út maradék szakaszát felszedték. A mai Eurocenter helyén ebben az időben egy téglagyár volt, míg a lakótelep helyén földszintes házak álltak. A 11-es jóval nagyobb forgalmat bonyolított Óbuda központja, a Flórián tér felé. A 60-as években még egy legendásnak mondható járat érte el az óbudai hálózatot: a Nagykörúton a Boráros térről érkező 66-os, amely a Nagyszombat utcai hurokban fordult meg. Ez 1971-ben szűnt meg, míg a 18-as 1972-ben került át a János kórházhoz. Ekkor vált végleg „zsákvonallá” a Bécsi úti tengely, a 11-es, és az 1970-es években 17-esre keresztelt 7-es változatlanul közlekedett a Pacsirtamező utcai vonal maradékának 1981-es bezárásáig. Ekkor a 17-est visszahosszabbították a Bécsi útig, és így közlekedett egészen 2014 április 13-án estig, amikor az utolsó KCSV7-es is végig haladt a vonalon.
Az óbudai villamosok (és általában a főváros elveszett vágányainak) történetéről részletes, kimerítő összefoglaló olvasható Hamster oldalán.
Az óbudai villamosok (és általában a főváros elveszett vágányainak) történetéről részletes, kimerítő összefoglaló olvasható Hamster oldalán.
A Margit hídnál, pontosabban a Vidra utcában a kilencvenes évekig hurokvégállomás üzemelt. A hurok felszámolásakor csak annyi járható vágányt hagytak, hogy egy villamos szükség esetén félre tudjon állni
A hurokba vezető vágány maradványa, és az annak felhagyásakor kialakított ráhajlítás a Vidra utcában
Elveszőben lévő aluljáró a Margit híd felhajtójánál. Hamarosan erre fog bejönni a Széll Kálmán téri irány a Bécsi út felé
Elveszett vágány a múltból a Frankel Leó útnál
A Török utcai üzemi összekötő egykoron két irányban is járható volt, a fonódó hálózatban erre fog a 61-es távozni a Nagykörút felé. Ma csak egy vágány – az alsó képen a jobb oldali – járható, az 1-es villamos felújítása miatt itt állnak be a forgalomba a 17-esre érkező szerelvények, mégpedig rendőri felvezetéssel
A fonódó hálózat kiépítése mellett átépül a 17-es villamos jelentős része is, így nem kell majd többé az útra lelépni, a megállók saját peronokat kapnak majd
A közműkiváltási előkészületi munkák már elkezdődtek. Az érdemi villamosfelújítás várhatóan az év második felében indul
A 17-est néhány hónapja sűrítették – többek között azért, hogy a felújítás alatt álló 1-es villamos helyett is alternatívát kínáljon az óbudaiaknak –, ekkor az üzemideje is változott, későbbre került az utolsó járat indulási ideje
A Budai fonódó villamoshálózatot az előzetes tervek szerint 2015 májusában adják át, ekkortól a Batthyány tér felől érkező 19-es és 41-es, illetve a Nagykörúton a Széll Kálmán tér felől érkező 61-es látja el a 17-es feladatát. Végleges tervek még nincsenek, de nagy valószínűséggel a 17-es viszonylatszám ezzel búcsúzik Óbudától.
A villamosok az utolsó üzemnapon fekete viszonylatjelzővel jártak. A 17-es szám mellett a KCSV7-esek, illetve a ferencvárosi kocsiszín járművezetői is búcsúznak a vonaltól. A képen a szerelvény a Margit hídtól indul Óbuda felé
A Margit hídhoz érkező szerelvény fordul be a Vidra utcába
A 17-es egyik szerelvénye a Frankel Leó úton
A kilencvenes évek óta a vonal meghatározó járműve az ipari csuklós lett, amely UV-kat, illetve MUV-okat váltott. Az ipari csuklósokat aztán később modernizált testvérei, a KCSV7-esek váltottak. A vonal végnapjain azonban újra feltűnt egy-egy hagyományos Ganz-csuklós
A vonalon rendszeresen megfordultak a BKV nosztalgiamenetei is. Itt éppen a Kandó Kálmánról elnevezett felsőoktatási intézmény előtt kiállított V43-assal (eredetileg itt egy V60-as állt, amelyet a 2000-es évek elején átvittek a Magyar Vasúttörténeti Parkra további rozsdásodás céljából) pózol együtt a 3885+3888 összeállítású UV-szerelvény
Menetrendi hírdetmény: a 17-es villamost pótló busz a Batthyány térig fog közlekedni – hangolva a 160-as és a 260-as buszokkal
(a másképpen nem jelzett felvételek a szerző munkái)
(a másképpen nem jelzett felvételek a szerző munkái)
Óvári Péter