Április első felében kezdődik a Keleti pályaudvar bejárati vágányai felett átívelő „Százlábú híd” felújítása. Az első ütem április 6-án este indul, ekkor a tömegközlekedés és a közúti közlekedés tekintetében kell változásokra számítani. A vasúti forgalom korlátozására később kerül sor.
A RegionalBahn szerkesztőségének információi szerint április 6-án, vasárnap este 20 órától kezdődik majd a Kerepesi utat a Keleti pályaudvar vágányai felett átvezető két hídszerkezet, azaz a „Százlábú híd” felújításának újabb szakasza, ami már komolyan érinti a közlekedőket is – legyen szó autósokról vagy éppen a tömegközlekedést választókról.
A tervek szerint kifelé két, a városközpont felé azonban csak egyetlen egy sáv áll majd a közúti forgalom rendelkezésére, emiatt a 80-as és a 80A trolibuszok forgalmában komoly fennakadásokra számít maga a BKK is. Főleg azért, mert a buszsávot megszüntetik kifelé is. Ráadásul április 6-án este 20 órától üzemzárásig – avagy ahogy a BKK-nál aposztrofálják mostanában: „az utolsó járatindulásig” – a trolik ismét csak a Puskás Ferenc Stadionig járnak majd, onnan pótlóbusz viszi az utasokat a Keletihez. Másnaptól pedig a tű fokán kell átkelniük, ha nem is a tevéknek, de a trolibuszoknak mindenképpen.
A BKK részletes tájékoztatást – úgy tudjuk – a közeljövőben tervez a témában.
A BKK részletes tájékoztatást – úgy tudjuk – a közeljövőben tervez a témában.
A nem éppen jó állapotú hídszerkezet cseréje tagadhatatlanul szükséges, ám alaposabb előkészítést igényelne a forgalomkorlátozás
A MÁV-START vágányzári menetrendje április 13-ától lép majd életbe. Ennek menetrendi részleteiről már szóltunk korábban, írásunk ide kattintva olvasható.
Azóta kiderült: a MÁV-csoporton belüli viták miatt tolnak ki az utasokkal, pedig a pályavasút vállalta volna a változatlan, vagy csak jelentéktelen mértékben, pár perces eltérésekkel módosított szerinti közlekedést, ám a MÁV-START szakemberei ebbe nem mentek bele. Pedig a pályavasútnak csak az az egy kérése volt, hogy ne FLIRT motorvonatok közlekedjenek ebben az időszakban – ezeket egy esetleges megálláskor nehezebb „kicsalogatni” az építkezés miatt feszültségmentesített felsővezetéki szakasz alól, mint egy hagyományos ingavonati szerelvényt. A motorvonatokat ugyanis nem lehet csak egyszerűen kitolni egy dízelmozdonnyal a feszültségmentesített szakasz alól (annak ellenére, hogy a FLIRT-eknek van sarokütközője, bár ezek meglehetősen jelképes eszközök a hagyományos kivitelhez képest), hanem csatolni kell őket segéd-vonókészülékkel a mozdonyhoz és így lehet őket elvontatni. Ez pedig meglehetősen időigényes feladat ahhoz képest, hogy mennyivel egyszerűbb és gyorsabb egy kapcsolatlan tolómozdonnyal kitolni a megfeneklett szerelvényt.
A MÁV-START szakemberei ennek ellenére kötötték az ebet a karóhoz és így született meg az a vágányzári menetrend, amely látványosan kitol az utasokkal, mégpedig a vasúttársaság egyes szakembereinek önös, önző hozzáállása miatt – tájékoztatta szerkesztőségünket több, egymástól független, a témát jól ismerő forrásunk.
Az előkészítő munkák során – és ez már csak igazán érdekességként érdemes említésere – már április elejétől az éjszakai órákban végeznek munkákat a Keleti pályaudvar felsővezetéki rendszerén, többek között szakaszszigetelőket építenek be, oszlopokat építenek és bontanak és ennek megfelelően alakítják át a felsővezeték felfüggesztését is. Általában hajnali három óra környékén 30 perces teljes feszültségmentesítés is kapcsolódik ezekhez a munkákhoz, ám ez a vonatközlekedést érdemben nem befolyásolja, hiszen az utolsó személyszállító vonat 00:15-kor érkezik Szolnokról és ugyanoda 04:10-kor indul az első vonat.
A MÁV-START szakemberei ennek ellenére kötötték az ebet a karóhoz és így született meg az a vágányzári menetrend, amely látványosan kitol az utasokkal, mégpedig a vasúttársaság egyes szakembereinek önös, önző hozzáállása miatt – tájékoztatta szerkesztőségünket több, egymástól független, a témát jól ismerő forrásunk.
Az előkészítő munkák során – és ez már csak igazán érdekességként érdemes említésere – már április elejétől az éjszakai órákban végeznek munkákat a Keleti pályaudvar felsővezetéki rendszerén, többek között szakaszszigetelőket építenek be, oszlopokat építenek és bontanak és ennek megfelelően alakítják át a felsővezeték felfüggesztését is. Általában hajnali három óra környékén 30 perces teljes feszültségmentesítés is kapcsolódik ezekhez a munkákhoz, ám ez a vonatközlekedést érdemben nem befolyásolja, hiszen az utolsó személyszállító vonat 00:15-kor érkezik Szolnokról és ugyanoda 04:10-kor indul az első vonat.
A látványt szokhatják a FLIRT-hez szokott utasok – feltéve, ha a vonatuk bejön a Keletibe és nem a kies Ferencvároson át jut el Kelenföldre
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Így tehát mennek a kelebiai vonatok a kapacitásgondokkal küzdő Kőbánya-Kispestre, míg a XVII. kerületből érkező, rendkívül terhelt reggeli személyvonatok a kies Ferencvároson át Kelenföldre közlekednek és délután onnan indulnak majd a nagykátai gyorsított személyvonatok a vasútfotósok nagy örömére és az átszálló vagy éppen a vágányzári menetrend miatt a vasúttól (véglegesen?) elpártoló utasok bánatára.
Természetesen szerettük volna a MÁV-START és a MÁV-csoport véleményét is megtudni, ám ismételt megkereséseinkre (február 27. és március 27.) e sorok megjelenéséig sem kaptunk választ, de még csak visszajelzést sem. Az első kérdéseink feltétele óta eltelt több mint egy hónap alatt biztosan nem sikerült egyeztetni a szakembereknek a minden szempontból megfelelő válaszokat. Reméljük csak, hogy a kommunikáció nem szökik majd a Hackl Mónika regnálása alatt tapasztalt magasságokba. Ha válaszuk megérkezik, az abban foglaltakról természetesen olvasóinkat is tájékoztatjuk majd.
Az ügyben keressük a XVII. kerület fideszes polgármesterét és – jelenleg még – országgyűlési képviselőjét, Riz Leventét is, akitől szeretnénk megtudni, hogy vele egyeztettek-e a vasúttársaság szakemberei és vajon kiállt-e a kerületből ingázó utasokat érdekei mellett vagy sem ezek a megbeszéléseken?
Ugyancsak kíváncsiak lennénk a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület véleményére, ám a VEKE facebook-oldalát elnézve éppen el van foglalva a Dorner Lajos vezette egyesület a BKK piszkálásával, így biztosan nem számíthatunk tőlük olyan csendes figyelemfelhívásra sem, mint 2010 júniusában, amikor a Kőbánya felső és Keleti pályaudvar közötti vágányzár miatt emelték fel szavukat. A mostani, sokkal több utast érintő és sokkal több utast hátrányosan érintő vágányzári menetrend kapcsán nem találtunk az oldalukon semmilyen megnyilvánulást.
Halász Péter