2014. 04. 10.

Százlábú felújítás – komoly változások jönnek

Kezdődik a Keleti pályaudvar bejárati vágányai felett átívelő „Százlábú híd” felújítása. Az első ütem április 6-án este indult, ekkor a tömegközlekedés és a közúti közlekedés tekintetében kell változásokra számítani. A vasúti forgalom korlátozására április 13-ától kerül sor. A MÁV alapos és mindenre kiterjedő előkészítés után tervezte meg a vágányzári menetrendet.






Mostani írásunk a korábban megjelent cikkünk frissített változata, mivel időközben válaszolt közel két hónapja feltett kérdéseinkre a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága is.

A RegionalBahn szerkesztőségének információi szerint április 6-án, vasárnap este 20 órától kezdődik majd a Kerepesi utat a Keleti pályaudvar vágányai felett átvezető két hídszerkezet, azaz a „Százlábú híd” felújításának újabb szakasza, ami már komolyan érinti a közlekedőket is – legyen szó autósokról vagy éppen a tömegközlekedést választókról.
A tervek szerint kifelé két, a városközpont felé azonban csak egyetlen egy sáv áll majd a közúti forgalom rendelkezésére, emiatt a 80-as és a 80A trolibuszok forgalmában komoly fennakadásokra számít maga a BKK is. Főleg azért, mert a buszsávot megszüntetik kifelé is. Ráadásul április 6-án este 20 órától üzemzárásig – avagy ahogy a BKK-nál aposztrofálják mostanában: „az utolsó járatindulásig” – a trolik ismét csak a Puskás Ferenc Stadionig járnak majd, onnan pótlóbusz viszi az utasokat a Keletihez. Másnaptól pedig a tű fokán kell átkelniük, ha nem is a tevéknek, de a trolibuszoknak mindenképpen.
A BKK részletes tájékoztatást – úgy tudjuk – a közeljövőben tervez a témában.

A nem éppen jó állapotú hídszerkezet cseréje tagadhatatlanul szükséges, ám alaposabb előkészítést igényelne a forgalomkorlátozás

A MÁV-START vágányzári menetrendje április 13-ától lép majd életbe. Ennek menetrendi részleteiről már szóltunk korábban, írásunk ide kattintva olvasható.
A MÁV szerkesztőségünkhöz eljuttatott álláspontja szerint az utasok „az előzetes felmérések alapján az utasok nagy részének teljes megelégedését tükrözi például az az intézkedés, hogy bizonyos vonatok Kelenföld állomásra közlekednek, miután a 4-es metróval könnyűszerrel folytathatják útjukat.
A MÁV válasza szerint a hatvani és az újszászi vonalról valóban eltűnnek a FLIRT-ek, ezeket 5-7 Bhv-ból és egy BDt-ből álló ingavonati szerelvények váltják majd fel. Ezek a vonatok egyébként szám szerint több ülőhelyet kínálnak, mint akár egy csatolt FLIRT, ám elrendezésük miatt az utasok szubjektív zsúfoltságérzete jóval nagyobb lesz majd.
A felszabaduló FLIRT-motorvonatokat a ceglédi vonalra irányítják át, ahonnan a „posta-ingák” kerülnek át a Keletibe vezető pályákra; emellett pedig a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi vonalon közlekedő 20-07-es középszámú „parasztingák”, azaz a hagyományos Bhv-kocsik helyett is a svájci motorvonatok járnak majd. A „parasztingák” átkerülnek a Hatvan és Szolnok közötti vonalra (ide a hatvani vonatok FLIRT-jeinek egy része forgott be), illetve Budapest és Nagykáta között is megjelenhetnek majd a hagyományos, már-már nosztalgiának számító szerelvények – ígéri a MÁV.
A MÁV válaszából kiderül: a Keleti pályaudvarról felszabaduló FLIRT-ek egy része a 9439, 9305 és 9404 számú vonatokban közlekedik majd. A 30a vonal esetében a 4730, 4729, 4719, 4734, 4745, 4716, 4723, 4736, 4711, 4728 és 4731 számú vonatokat FLIRT-motorvonatból állítja ki a vasúttársaság. A hegyeshalmi vonalról felszabaduló német kocsikból a déli szerelvényeket kiváltva, a veszprémi vonatok kerülnek kiállításra. A 40-es vonalon a 4326, 4333, 4320, 4327, 4314, 4313 és 4336 számú vonatokat ugyancsak FLIRT-motorvonatból állítja ki a vasúttársaság.
A ceglédi vonalon és a szobi vonalon (ezek fordulóit összekötötték) munkanapokon a 2529, 2610, 2717, 2722, 2637, 2514, 2525, 2644, 2723, 2736, 2611, 2538, 2539, 2620, 2617, 2532, 2547, 2734, 2645, 2726, 2633, 2528, 2531, 2329, 2612, 2737, 2614, 2735, 2616, 2733, 2718, 2621, 2578 és a 2828 számú vonatokat FLIRT-motorvonatból állítják ki. A hétvégi menetrendben nincs változás – tették hozzá.
Mint korábban írtuk, a FLIRT-motorvonatok kivonásának egyik oka, hogy ezeket egy esetleges, a felújítási munkák miatt feszültségmentesített felsővezetéki szakasz alatti megálláskor nehezebb „kicsalogatni” az építkezés miatt feszültségmentesített felsővezetéki szakasz alól, mint egy hagyományos ingavonati szerelvényt. A motorvonatokat ugyanis nem lehet csak egyszerűen kitolni egy dízelmozdonnyal a feszültségmentesített szakasz alól (annak ellenére, hogy a FLIRT-eknek van sarokütközője, bár ezek meglehetősen jelképes eszközök a hagyományos kivitelhez képest), hanem csatolni kell őket segéd-vonókészülékkel a mozdonyhoz és így lehet őket elvontatni. Ez pedig meglehetősen időigényes feladat ahhoz képest, hogy mennyivel egyszerűbb és gyorsabb egy kapcsolatlan tolómozdonnyal kitolni a megfeneklett szerelvényt.
A nagykátai vonatok Kelenföldre terelése kapcsán megjegyezték: alapos és körültekintő vizsgálatot folytattak a témában és így került meghatározásra az ütemen felül közlekedő, elterelendő vonatok köre. Mint írják, „az ezekkel a vonatokkal utazók közül, akinek feltétlenül Keleti pályaudvarra kell érkeznie, a Rákos állomás vagy Kőbánya felsőn történő átszállást javasolja a vasúttársaság a reggeli időszakban 4 perc, délután 9-10 perc várakozással.” A zsúfoltság enyhítése érdekében és az átszálló utasok fogadására az újszászi zónázó vonatok hat helyett hét kocsival közlekednek majd a MÁV ígérete szerint.
Kérdéseinkre válaszolva elmondták, hogy bár alternatívaként valóban gondoltak a Kőbánya felső–Királyágány–Budapest-Nyugati útvonalra, azonban ezen az útvonalon „csak hosszabb vonali kihasználtsággal vagy a ceglédi vonal vonatainak jelentős zavarásával lehetett volna két  pár vonatot menetrendbe illeszteni, amely  az utasforgalmi szempontok figyelembe vételével nem lett volna alkalmazható. A rákospalotai körvasútra terelés a hiányzó átszállási kapcsolatok és az éppen folyó hídfelújítás miatt nem merülhetett fel használható alternatívaként.
Kőbánya-Kispest kapacitáshiánya kapcsán jelezték: igyekeznek a problémákat orvosolni az állomási technológia és a szerelvényfordulók felülvizsgálatával és a vágányzári menetrenddel és szerelvényfordulókkal a pályaudvar el tudja látni a feladatát.
A MÁV kiemelte azt is: az érintett szakemberek folyamatosan figyelik a napi üzemet „s ha szükséges operatív intézkedésekkel biztosítják a rendszer zavartalanságát.
Megígérhetjük: a RegionalBahn folyamatosan figyelemmel kíséri majd az eseményeket a vágányzári menetrend idején is. A vágányzári menetrendek a MÁV-START honlapján tanulmányozhatók.

A látványt szokhatják a FLIRT-hez szokott utasok – feltéve, ha a vonatuk bejön a Keletibe és nem a kies Ferencvároson át jut el Kelenföldre
(fotók: Halász Péter)

Az előkészítő munkák során – és ez már csak igazán érdekességként érdemes említésere – már április elejétől az éjszakai órákban végeznek munkákat a Keleti pályaudvar felsővezetéki rendszerén, többek között szakaszszigetelőket építenek be, oszlopokat építenek és bontanak és ennek megfelelően alakítják át a felsővezeték felfüggesztését is. Általában hajnali három óra környékén 30 perces teljes feszültségmentesítés is kapcsolódik ezekhez a munkákhoz, ám ez a vonatközlekedést érdemben nem befolyásolja, hiszen az utolsó személyszállító vonat 00:15-kor érkezik Szolnokról és ugyanoda 04:10-kor indul az első vonat.

Halász Péter