2014. 04. 23.

Búcsú a sikítós Tátráktól

Eldőlt a Strausberger Eisenbahn három, csehszlovák eredetű, KT8D5 típusú villamosának sorsa. A kocsikból kettő Prágába kerül, egy pedig – egyelőre – tartalékként szolgál majd felújítása után a brandenburgi villamosüzemnél.





Már jó ideje csak alacsonypadlós, akadálymentesített villamos ingázik Strausbergben a vasútállomás és a település központja között a Strausberger Eisenbahn 89-es számmal jelzett villamosvonalán. A 2013 márciusában forgalomba állított, 0041 és 0042 pályaszámú, hattengelyes, kétirányú villamoskocsi megegyezik a Berlin számára épített járművekkel, még a színezésük is a BVG kocsijaira hasonlít. Az alacsonypadlós kocsik megjelenésével felszabadult a társaság három, csehszlovák eredetű KT8D5-ös típusú villamoskocsija.

A 22-es pályaszámú KT8-as megújulva, alacsonypadlós középrésszel továbbra is Strausbergben marad. A kocsi 2011 őszén érkezett a vonal közepén, a Hegermühle kitérő után kialakított ideiglenes végállomáshoz. Innen a városközpontba pótlóbuszok jártak ekkor a pálya felújítása miatt

A kocsikat az üzemeltető eladásra kínálta fel, a vevő pedig a prágai közlekedési vállalat, a DPB lett. A villamosok közül az első, a 22-es pályaszámú január végén érkezett meg a cseh fővárosba, ahol a a DPB főműhelyében a helyiek és a Cegelec szakemberei felújítják a kocsit. A jármű a prágai rokonokhoz hasonlóan alacsonypadlós középrészt, korszerű villamosberendezéseket és az utasok számára biztonságos ajtókat kap majd. Ez a kocsi azonban visszatér még Strausbergbe az év végén, ő lesz ugyanis a tartalék a Bombardier Flxityjei és a ČKD-gyártású szóló motorkocsi, az egyetlen T6C5-ös mellett. A 21-es és a 23-as pályaszámú strausbergi kocsi is hasonló felújításon esik át, de ők már Prágában maradnak.

A 21-es pályaszámú kocsi Prágában marad majd. A felvétel ugyancsak 2011 őszén készült, ekkor a kocsiszín is elérhetetlen volt a pályafelújítás miatt, így a másik két KT8-ast is lazán „kicsapták” „rideg tartásra” a vonal járható részének végére. Érdekes módon, nem esett bajuk a kocsiknak. Vajon Magyarországon meddig maradtak volna egyben és épen?

A 23-as pályaszámú kocsi 2008 szeptemberében a kocsiszínben pihent. Ő is Prágában marad

A Strausberger Eisenbahn 1995-ben három KT8D5-ös motorkocsit vásárolt a szlovákiai Kassáról. A kocsik a 21-es, a 22-es és a 23-as pályaszámokat kapták. Forgalomba állításukkal a társaság megszabadulhatott a közel sem korszerű kéttengelyes Rekowagenektől és Gothawagenektől. A magaspadlós kocsik az idők folyamán számos egyedi jegyet öltöttek magukra: az utastérben jegykiadó automata jelent meg, hogy csak egyet említsünk.

Strausberg, vasútállomás, végállomás. 2008 őszén a 21-es pályaszámú kocsi várta az utasokat

2013 nyarán pedig már csak a Flexityk ingáztak a vonalon. A képen a 0041-es a Lusthausnál, a település központjában lévő végállomáson, a kocsiszín tőszomszédságában pihent két menet között

A három Tátrához csatlakozott egy negyedik is: 2005-ben a társaság megvásárolta a korábban többek között New Orelansban nem túl nagy sikert aratott T6C5-ös próbakocsit és 30-as pályaszámon állította forgalomba. Ez a kocsi csak a rendkívül csekély forgalmú időszakokban merészkedik ki az utcára, akkor, amikor bőségesen elég egy szóló motorkocsi. Igaz, volt egy idő, amikor a reggeli és a délutáni csúcsban iskolás járatként is bevetették a járművet.

A T6C5-ös csak ritkán merészkedik utcára, napjait többnyire a kocsiszínben tölti. Vajon neki mi lesz a sorsa?
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.