2014. 04. 28.

Éjszakai túlfeszültség

Összesen tizennyolc motorvonat rongálódott meg eddig tisztázatlan körülmények között a húsvéti szünet idején München közelében. A járművek elektromos része sérült meg, ami viszont azt jelenti, hogy jó időre kiestek a szolgálatból ezek a szerelvények.


Egyelőre nem tudni pontosan, mi történt München mellett, Tutzing állomásán a húsvéti szünetben. Az biztos, hogy az S6-os gyorsvasúti viszonylat itt éjszakázó szerelvényeinek villamosberendezései a rájuk kapcsolt túlságosan magas feszültség miatt sérültek meg. Az ilyen jellegű meghibásodás igen ritka, emiatt tartalékalkatrészei sem igen vannak az üzemeltető DB Regionak, mert feleslegesen nem raktározzák ezeket, sokszor évtizedeket is kiszolgálnak az erősáramú berendezések. Emiatt viszont a tizennyolc érintett jármű hosszabb időre kiesik a fordából, ami azt jelenti, hogy több vonalon csökkenteni kell a vonatok hosszát: a három egységből álló szerelvények helyett sokszor csak két egységet tudnak összekapcsolni. Erre azért van szükség, hogy biztosítani tudják a rendszer működőképességéhez szükséges tartalékokat. A reggeli csúcsidőszakban a terhelt vonatok így még zsúfoltabbak lesznek egyes viszonylatokon.

A tizennyolc, szolgálatképtelenné vált vonat miatt komoly kapacitáscsökkentésre kényszerült a DB Regio a müncheni S-Bahn-vonalakon.
A felvételek illusztrációk, azok az eset helyszínéhez közli Stranberg állomásán készültek!
(fotók: Halász Péter)

A motorvonatokat jellemzően felengedett áramszedőben, egyfajta „készenléti állapotban” tárolják a végállomásokon, hogy azok másnap reggel azonnal üzemkészek legyenek. Hogy pontosan mi okozta a 15 kV-os névleges feszültségtől jelentős mértékben eltérő és a jelek szerint tartós eltérést, egyelőre nem tudni. A szakemberek vizsgálódnak, az áramellátásért felelős DB Energie szakemberei pedig többek között mérővonatok bevonásával is vizsgálják a szóban forgó helyszínt. Egy biztos: vágányzári, felsővezeték-javítási munkák nem okozhattak gondot, ezeket kizárták a lehetséges okok közül.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.