2014. 04. 22.

Csuklós bécsi

Meglepő bejelentést tettek az OMSI bécsi kiegészítőjének fejlesztői: már bétatesztelik a legendás magaspadlós csuklós buszt és hamarosan már mi is vezethetjük a Gräf & Steyr GU240 M18 típusú autóbuszt. Igaz, ehhez meg kell várni a második részét a kiegészítőnek.




Húsvét alkalmából jelentették be az OMSI Wien kiegészítő fejlesztői, hogy már a bétatesztelési fázisban van az új járművük egyike, nevesül a Gräf & Steyr GU240 M18-as típusú csuklós autóbusz. A fejlesztők ígéretei szerint amellett, hogy a kiegészítői második kiadásának oszlopos tagja lesz, az első kiadáshoz készült frissítésben az első változattal bíró felhasználók pedig hamarosan ingyen megkaphatják az új autóbuszt – azonban vezetni egyelőre nem lehet, csak a számítógép által irányított forgalomban találkozhatunk vele. Vezethető változata csak a bécsi kiegészítő második részében lesz elérhető.
A típust az 1980-as évek első felében rendelte meg a Wiener Linien jogelődje, a Wiener Stadtwerke - Verkehrsbetriebe. E kocsik szoros rokonságban állnak az 1970-es évek második felében épített Gräf & Stift GU230-asokkal, azonban az új járművek dízel- vagy dízel-gáz vegyes üzem helyett tisztán folyékony földgáz (LPG) hajtású üzemre alkalmas motorral rendelkeztek.


Az első két prototípus 1983-ban és 1987-ben állt szolgálatba 8100, illetve 8101 pályaszámokkal, később átszámozták őket 8070, illetve 8071-es pályaszám. A sorozatban épített kocsik 1988-tól 1991-ig épültek. Az utolsó autóbuszt 1991. november 5-én vették állagba.
A 18 méter hosszú, magaspadlós autóbuszokban 43 ülő és 105 álló utas fért el, a kocsi tömege 14260 kilogramm. A jármű hajtásáról hathengeres, négyütemű gázmotor gondoskodott, melynek teljesítménye 175 kW (240 LE). A kocsikba ZF 4HP 500 típusú automata sebességváltó került.
A bécsi OMSI-s kiegészítő törzsvonalán, a 24A-n a típus ugyan nem közlekedett üzemszerűen, de a részben párhuzamos 23A-n törzsvendég volt a típus egészen 2006. április 7-éig. E napon az utolsó, még szolgáló járművek a 8041-es, a 8054-es, a 8056-os, a 8057-es és a 8059-es voltak. A legutolsó menetet a 8057-es teljesítette és a típus állományból törlésével a Wiener Linien teljes csuklósflottája alacsonypadlós lett. Jelenleg a 8018-as az Österreichische Omnibusmuseum nosztalgiaflottájában van.

(forrás: OMSI Wien)

Ha pedig már szóbakerült a 23A busz: az U2-es metró Aspernstraße–Seestadt közötti szakaszának átadásával megszűnt autóbusz-viszonylat lesz a témája a készülő második bécsi OMSI-kiegészítőnek. A buszokat a pálya 2005 és 2012 közötti változatain vezethetjük majd, a vonal belső végállomása ennek megfelelően változik majd Kagran, illetve Kagraner Platz között. A buszok között pedig az immáron vezethető GU240-es mellett a Volvo-alapokon nyugvó Gräf & Steyr NG235 M18-as alacsonypadlós csuklós; illetve a Gräf & Steyr NL205 M12 típusú alacsonypadlós szóló autóbuszt is megkapjuk majd.

Halász Péter