Öt egyáltalán nem új akadálymentes személykocsi áll forgalomba május közepéig a MÁV-START-nál. A lépésnek köszönhetően további vonalakon biztosítják a kerekesszékes utasok számára az utazási lehetőséget.
Már közlekedik az első kettő abból az öt akadálymentes személykocsiból, amelyet a közelmúltban alakítottak át és alakítanak át a MÁV-START szakemberei annak érdekében, hogy tovább bővíthessék a kerekesszékes utasok utazási lehetőségeit. A kocsik átalakítása során négy ülőhelyet eltávolítottak a járművekből, így a nagyobb méretű, elektromos kerekesszékek is elférnek a kocsikban. Az utastermek ajtajának szélességét 80 centiméterre növelték ugyancsak emiatt. Emellett a kocsik elektromos emelőberendezést is kaptak, így a kerekesszékes utasok beszállását a jegyvizsgáló egyedül is tudja segíteni – ígéri a MÁV-START.
A kocsik a Budapest-Nyugati pályaudvaron honos 20-05 500...504-es pályaszámcsoportba tartozó Bhrv sorozatú személykocsik, tehát szó sincs újabb személykocsiról vagy éppen újabb, akadálymentesített járműről.
A kocsik a Budapest-Nyugati pályaudvaron honos 20-05 500...504-es pályaszámcsoportba tartozó Bhrv sorozatú személykocsik, tehát szó sincs újabb személykocsiról vagy éppen újabb, akadálymentesített járműről.
A személykocsik a tervek szerint a Budapest-Nyugati pályaudvarról Szeged, illetve szükség esetén a Debrecenen át Nyíregyháza felé közlekedő gyorsvonatokon jelenhetnek meg a járművek, amelyet a kocsik közlekedése esetén a rendelkezésre álló szabad helyek mértékéig bárki igénybe vehet a megfelelő utazásra jogosító okmányok birtokában.
Szerettük volna már korábban megtudni, hogy milyen személykocsikat alakítottak át a vasúttársaságnál és szerettünk volna részletesebb tájékoztatást adni a személykocsik – egyébként üdvözlendő – akadálymentesítéséről, azonban írásunk megjelenésééig – 2014. április 18. – a MÁV Kommunikációs Igazgatóságától csak a szokásos, automatikus visszajelzést kaptuk meg, a kiadott közleményben pedig ezek az egyébként érdekes és sokakat érdeklő részletek nem szerepelnek. Végül a citált közlemény megjelenése után – nyolc nappal az első után megismételt megkeresésünkre – 11 nappal kaptuk meg a MÁV-csoport válaszát a Morvai Katalin kommunikációs igazgató által vezetett szervezettől. Ennek tartalmából látszik, hogy a válaszok a közlemény megírásához szükséges háttéranyagban is szerepeltek igen nagy valószínűséggel.
A MÁV-START tervei szerint főleg Szeged felé járnak majd az új, akadálymentesített személykocsik
A MÁV-START közleménye szerint „az átalakítással kétszáz fölé emelkedett azoknak a vasúti kocsiknak a száma, amelyekkel a mozgásukban korlátozottak is komfortosan utazhatnak. Ebből csaknem száz jármű akadálymentesen átjárható, alacsonypadlós, korszerű motorvonat. Emelőberendezés vagy rámpa százhatvan járműben áll rendelkezésre, ezek működtetésével a jegyvizsgálók segítenek az állomásokon, megállóhelyeken. A kerekesszékes utasok is nyertesei lesznek a folyamatosan megvalósuló, új FLIRT-flotta beszerzésének, amelynek köszönhetően további negyvenkét jármű áll majd az ő rendelkezésükre is. Az új motorvonatokból az első várhatóan ősszel áll forgalomba.”
Békéscsabai gyorsvonat 2007-ben. A Szili mögött az öt, a 20-05 500...504 közötti pályaszámtartományba sorolt, kerekesszékes utazásra is alkalmas Bhrv sorozatú kocsi egyike látható
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A vasúttársaság azt kéri, hogy ha valaki igénybe venné a speciális személykocsikat vagy az állomási emelőberendezéseket, az a (80) 63 00 53-as, a (40) 49 49 49-es telefonszámon, a mavdirekt@mav-start.hu vagy a 1087 Budapest, Könyves Kálmán krt. 54-60. címen legalább 48 órával a tervezett utazás előtt jelezze. Hozzáteszik: erre a felkészülés érdekében van szükség, mert az emberi és gépi segítség nem áll minden állomáson, folyamatosan rendelkezésre. Az időben történő bejelentéssel lehet biztosítani a díjmentes, speciális szolgáltatásokat. A vasúttársaság a menetrendben megjelöli azokat a vonatokat, amelyek erre a célra igénybe vehetők. A fogyatékkal élők és kísérőik a vasúti utazások során kilencven százalékos kedvezménnyel utazhatnak – zárul a vasúttársaság közleménye.
Halász Péter
megjelent: 2014. április 18., 11:00
frissítve: 2014. április 29., 13:00
megjelent: 2014. április 18., 11:00
frissítve: 2014. április 29., 13:00