A berlini városi közlekedési társaság, a BVG 2008-ban mutatta be a Berlin számára épített Bombardier Flexity villamosokat. Akkor négy változat rendeléséről volt szó, de hamar átvariálták a kontingensekre vonatkozó igényeket – ennek pedig áldozata lett az egyik prototípus is.
A Bombardier a berlini Flexityket összesen négy változatban tervezte gyártani: a hat és nyolctengelyes változatokból is készült egy- és kétirányú variáns is. A BVG a 2006-ban megkötött szerződés szerint 148 villamos rendelt volna, ám végül 2009-ben csak 99 szériajárműre vonatkozó megállapodást kötöttek a Bombardierrel. Ebből 40 darab hattengelyes; 59 darab pedig nyolctengelyes kocsi lett volna és ekkor még egyáltalán nem rendeltek kétirányú kocsit. 2011-től 24 darab nyolctengelyes, majd 35 darab hattengelyes változat készült. Ekkor viszont már megvolt az első változtatás és a további negyven jármű fele-fele arányban rövid és hosszú kéttengelyes kocsi lett volna. 2012-ben azonban ismét változtattak, pontosabban megrendelték végül mégis a maradék járművet: 39 villamoskocsi gyártását kérték a Bombardiertől, itt viszont teljes egészében eltekintettek a hattengelyes, egyirányú kocsik beszerzésétől, mivel jelentős mértékben növekedtek az utasszámok a villamosvonalakon. Ezért és az egyirányú kocsik alkalmazásának korlátai miatt döntöttek úgy, hogy egyirányú kocsiból csak hosszú változatot vásárolnak. Eddig egyébként 142 villamost hívtak le a rendelkezésre álló keretszerződésből, amely 206 villamoskocsi beszerzését irányozza elő, összesen 439,1 millió euró értékben.
A 2008-as gyártású, egyirányú, hattengelyes prototípus villamos, a 3001-es az M8-as vonalon 2009 őszén, a Nordbahnhof közelében. Azóta az M8-as schwartzkopffstraßei végállomása sincs meg, ahonnan ez a szerelvény érkezett és maga a 3001-es sincs meg: 2014 eleje óta a 8026-os pályaszámmal, nyolctengelyesre bővítve járja a vágányokat a német fővárosban
(fotók: Óvári Péter)
(fotók: Óvári Péter)
Az átvariálásoknak köszönhetően a BVG a prototípus rövid, egyirányú kocsi átalakítását is kérte a Bombardiertől. Így adódott, hogy a 2008-as gyártású, eredetileg 3001-es pályaszámú kocsi, mint egyetlen rövid, egyirányú jármű is kapott még két járműszekciót 2013-ban és végül 2014 elején mint 8026-os pályaszámú, nyolctengelyes, egyirányú jármű állt forgalomba a BVG-nél és a marzahni kocsiszín vonalain jár.
Halász Péter