2014. 04. 25.

Felügyelet kellene az útátjárókba

Olvasóink talán még emlékeznek, hogy 2012. december 19-én igen komoly baleset történt Düsseldorfban: az útátjáróban megrekedt egy városi autóbusz, amelyet végül két tehervonat is elütött. Az autóbuszból nem sok maradt, de a mozdonyok egyike is selejtezésre került.


Közel másfél év után jelent meg a balesetvizsgálati jelentés az erre szakosodott hivatalnál a Düsseldorfban 2012. december 19-én történt baleset kapcsán. Akkor az Eller városrészben közlekedő 721-es viszonylaton szolgáló – a roncsok alapján – csuklós MAN NG263 típusú autóbuszból nem túl sok maradt, amikor az Am Hackenbruch nevű utca és a düsseldorfi teher elkerülő vasútvonal találkozásánál két tehervonat is is ütközött a járművel. A Rheinbahn csuklósbusza pont a vasúti átjáróban adta meg magát. A 61 esztendős, igen tapasztalt buszvezető, amikor látta, hogy a vonatok közeledtére tilosra vált a sorompó, leparancsolta az utasokat és maga is elhagyta a járművét. A buszvezető egyébként még idejében tájékoztatta a fekvemaradásról a Rheinbahn diszpécsereit, akik az információt továbbították a DB AG-nak.

A Rheinbahn autóbuszából nem maradt túl sok a baleset után

Az Eisenbahn-Unfalluntersuchungsstelle des Bundes által összeállított szakértői jelentés a ténymegállapításon túl javaslatokat is megfogalmaz a vasúti átjárók biztonsága kapcsán. Úgy vélik, hogy az új építésű vagy a felújításra kerülő útátjárók esetén szükséges lenne a veszélyes terület felügyeletét technikai megoldásokkal biztosítani, ami a szomszédos főjelzőt akadály esetén továbbhaladást tiltó jelzésre állítaná. Ilyen megoldás azonban eddig még nem született, annak ellenére sem, hogy a félsorompós átjáróknál a csapórudak felügyelete amúgy megoldott, tehát az adott esetben sérült, áttört csapórúdról visszajelzést tud adni a berendezés.

A baleset következtében a vasúti közlekedés is komoly károkat szenvedett

Az említett balesetnél is segített volna egy ilyen megoldás, amely az útátjáró felügyeletét végzi, ám ilyet még nem sem ide, sem máshova nem telepítettek. A jelentés megállapítja, hogy a buszon tartózkodó három utas éppen csak el tudta hagyni az autóbuszt, mielőtt a két tehervonat elérte a járművet.
A szóban forgó útátjáróban 2013 májusában is ütöttek el egy – amúgy ittas – járművezetőt a gépkocsijával. Időközben bejelentette a városvezetés: átépítik az útátjárót aluljáróvá, ám nem a balesetek miatt, hanem azért, mert az itt közlekedő vonatok száma jelentősen megnőtt.

A baleset helyszíne

A jelentés kiemeli azt is, hogy a 2012 decemberi baleset egyértelműen arra vezethető vissza, hogy a mozgásképtelenné vált közúti jármű beragadt az átjáróba. Bár a személyi sérülések szám a konkrét esetben minimális volt, a vasútüzemet érintő anyagi károk jelentősek voltak. A konkrét esetben például a kisiklott gépek egyike egy vasútmenti telken landolt. Az érintett mozdonyt selejtezni kellett. Emiatt is javasolta a hatóság, hogy valamilyen módon próbálják meg minimalizálni az ilyen jellegű baleseteket technikai megoldások segítségével.

Az útátjárók technikai felügyelete sokat segíthetne
(fotók: DPA)

Az útátjárók kapcsán jelezték azt is, hogy javasolják, hogy a félsorompós megoldást kerüljék, mert a leeresztett csapórúdat könnyen meg tudják kerülni a bátor járművezetők. Időközben persze ezt a szabályt át is vette a vasúti törvény, az Eisenbahnordnung (EBO) és ennek 11. paragrafusa szerint új építésű és átépített útátjárók esetén tilos a fény- és félsorompós átjáróbiztosítás alkalmazása, sorompók esetén a teljes megoldást javasolja az EBO.

Halász Péter