2014. 04. 08.

Állatkerti felújítás

2015-ben kezdődhet Nyugat-Berlin egykori főpályaudvarának, a Zoologischer Garten állomásának felújítása. A nyugati városközpont, a „City-West” lassan megszépül, így ideje annak, hogy a kissé lelakott hangulatot árasztó pályaudvart is a kor követelményeinek megfelelően átalakítani.


Nem tévedés legendásként aposztrofálni a nyugat-berlini egykori főpályaudvarnak számító Zoologischer Garten állomást. Nem csak azért, mert az ugyancsak híres tranzitvonatok jártak itt annak idején, itt lehetett felszállni rájuk anélkül, hogy az ember betette volna a lábát akár csak tranzitutasként is Kelet-Berlinbe – nem véletlenül tartották sokáig az NDK „előretolt helyőrségének” a pályaudvart. Itt alakult ki Nyugat-Berlin városközpontja, az innen induló utcák és a közeli Kurfürstendamm vonzották a pezsgő életet.
A berlini főpályaudvar 2006-os átadásakor megszűnt a távolsági forgalom az állomáson, amelyet azóta is szeretnének visszaállítani a helyiek – olyannyira, hogy választási kampánytémává vált a távolsági forgalom újbóli megjelenése, de még a koalíciós szerződésbe is bekerült az ügy támogatása, ám a DB AG továbbra is kategorikusan elutasítja az ICE-szerelvények megállítását az állomáson.

Berlin-Zoologischer Garten, az egykori Nyugat-Berlin egykori főpályaudvara, ahol ma már csak áthaladnak az IC-k és az ICE-k. A képen jól látható a legendás, ám bezárt étterem, a Terassen am Zoo
(forrás: Wikipedia)

A távolsági forgalom elvesztése miatt visszaesett az állomást használók száma, ez pedig magával vonta az üzlethelyiségeket bérlők forgalmának csökkenését. A lassú pusztulás jele volt, hogy nem sokkal a 2006. május 28-i menetrendváltozás után bezárt az állomás épületében működő legendás étterem, a Terrassen am Zoo is.

Az ICE-k elmentek, az utasok eltűntek. A pályaudvar peronjait az 1990-es évek közepén hosszabbították meg, hogy a nagysebességű vonatok is beférjenek – ma már azonban nincs szükség a hosszú peronokra, az ICE-k csak áthaladnak a Zoonál

Bár a berlini városvezetés folyamatosan próbálta és próbálja felpörgetni a térségben az életet, a mai napig látszik, hogy nem egyszerű a távolsági forgalom kiesése miatt eltűnt utasmennyiség pótlása. Ám mindezek ellenére még mindig napi mintegy százezer ember használja a vasúti létesítményeket.

A pályaudvar alatti üzlethelyiségek forgalma a távolsági forgalom megszűnésével jelentős mértékben csökkent
(forrás: Wikipedia)

A pályaudvar felújítására vonatkozó tervek már régóta készülnek. Legutóbb komolyabban az 1990-es évek első felében, a Stadtbahn felújítása és villamosítása során nyúltak hozzá az állomáshoz, mert meg kellett hosszabbítani a peronokat az ICE-szerelvények fogadása miatt.
A mostani tervekben többek között szerepel az is, hogy újra megnyitnák az egyébként népszerű éttermet a pályaudvaron és a földszinten, a vágányok alatt további területeket alakítanának ki az üzlethelyiségek számára és továbbra is a napi 100 ezer utassal számolnak, de ha megállnak a távolsági vonatok, akkor akár napi százötvenezer utasra is számítanak a szakemberek.

Van még kihasználatlan hely a vágányok alatt. A felújítás során itt is közösségi tér, üzlethelyiségek épülhetnek
(forrás: Wikipedia)

A munkák első fázisai 2015 elején kezdődnének és 2017-ben fejeződhetne be a pályaudvar felújítása. Azt azonban nem tudni, hogy hogyan függ össze és hogyan befolyásolhatja az építkezést a Stadtbahn mintegy három hónapig tartó lezárása majd 2015-ben, amikor a főpályaudvart tartó hídszerkezeteket kell majd javítani. Ebben az időszakban majd ugyanis a Zoologischer Gartennél fordulnak majd a nyugat felől érkező vonatok.

A pályaudvaron ma már csak a regionális vonatok állnak meg, a távolsági forgalom (egyelőre) a múlté

A felújításhoz hozzá kell járulnia a DB AG igazgatóságának is. A döntés azonban nem csak attól függ, hogy lesz-e pénz, hanem attól is, hogy a megújult állomás miképpen illeszkedik majd a városképbe és a környék szolgáltatásait valóban kiegészíti-e – írta a témában a közelmúltban a Der Tagesspiegel.

Az ICE-k csak áthaladnak az állomáson 2006, a Hauptbahnhof megnyitása óta. Meg is érzik ezt az utasforgalmon
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)

Mindezek mellett még a távolsági forgalom is visszatérhet a pályaudvarra: a Berlin és Hamburg között indítani IRE-vonatok egyik megállója lehet majd a jövőben a sokat megért pályaudvar – ez még ha kis eredmény is, de eredmény mindenképpen.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.