Időszerűnek látja az IGEB a berlini nagyprofilú metróhálózat járműveinek cseréjét. Főleg, ha már a BVG „talált” némi pénzt is: 157 millió euró forrást más célra tettek félre, de ott nem kell.
A BVG jogvitába keveredett az amerikai JP Morgan-csoporttal, ám a bíróság a közlekedési cégnek adott igazat. A társaság üzleti tervébe ugyan beterveztek 157 millió eurónyi tartalékot, ha mégsem nekik kedvezne az ítélet, a forrás igénybevételére mégsem került sor.
A 2534+2535-ös pályaszámot viselő kocsi az F74.2 sorozatba tartozik és 1974-1975 folyamán állította forgalomba a típust a nyugat-berlini BVG
Az IGEB most azt javasolja, hogy használják fel ezt a forrást és a BVG kezdje meg az 1970-es években, illetve azóta beszerzett nagyprofilú metró-motorkocsik cseréjét. Annak ellenére, hogy a járműveket az elmúlt években alaposan felújították, hosszabb távon szükség van a járművek cseréjére. Jelezték: az F79-es sorozatból jelenleg 43 ikermotorkocsi felújítására nem kerül majd sor. Emellett a 2019-2020 során megvalósuló hálózati fejlesztések, nevesül az U5-ös metró Alexanderplatz és Brandenburger Tor között szakaszának átadása miatt akár komoly járműhiány is felléphet a BVG-nél. A karbantartásra szoruló vonatok miatt pedig hasonló helyzet alakulhat ki, mint 2009-ben az S-Bahn-nál: a hiányzó járművek miatt vonatokat kell lemondani, járatokat kell leállítani majd.
Az U9-es vonal Walter-Schreiber-Platz állomásán pihenő 2580+2581-es motorkocsi az 1976 és 1978 között a Waggon-Union és az Orenstein & Koppel által épített F76-os sorozat tagja
1986-1987 során szerezte be a BVG az Orenstein & Koppeltől az F87-es sorozatú metrókocsikat, amely sorozat tagja a képen látható 2810+2811-es ikermotorkocsi is
Az IGEB arra hívta fel közleményében a BVG-t, hogy kezdje meg az új metrószerelvények vásárlásának előkészítését, hogy azok idejében, 2019-2020 során már utasforgalomra alkalmas állapotban lehessenek. Ehhez már 2014-ben el kell indítani a különféle tendereket – figyelmeztetett a szakmai civil szervezet. Jelzik: az S-Bahn-motorvonatokhoz hasonlóan a széria beszerzéséhez itt is mintegy hat év szükséges, ha alapos próbák után akarnak forgalomba állítani egy megbízható, kiforrott járműtípust.
Az utolsó komolyabb beszerzés a 2000-2001 között forgalomba állított, az Adtranz által épített H sorozat volt, amelynek képviselője az 5040-es számú szerelvény. A vonatot az U9-es metró déli végpontján, Rathaus Steglitz állomáson örökítettük meg
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A kisprofilú hálózaton egyébként közeleg a járműcsere: a Stadler Rail a tervek szerint 2015-ben az első két prototípust, 2017-től pedig a sorozatban készülő IK sorozatú szerelvényeket szállítja. A nagyprofilú hálózaton viszont a legutóbbi beruházás a H sorozatú metrók forgalomba állítása volt: az utolsó adagot 2000 és 2002 között szállította az Adtranz a BVG számára.
Halász Péter