2014. 04. 03.

Park a vágányok helyén

Megnyitották a közönség előtt Berlinben az egykori Anhalter Bahnhof bejárati vágányainak helyén a Flaschenhalspark nevű zöldövezetet. A II. Világháború után felhagyott vasúti vágányokat meghódította a természet, most pedig az egykori dzsumbujt némileg rendezték.


Március végén nyitották meg a nagyközönség előtt a berlini Gleisdreieck közelében, az egykori Anhalter Bahnhof bejárati vágányainak helyén a Flaschenhalspark nevű területet. És mindez miért lehet érdekes egy vasútbarátnak? Nagyon egyszerű: a II. Világháború után felhagyott vágányok a mai napig megvannak, ezt a területet hódította vissza a természet, emellett pedig a nagysebességű vonatok mellett a Deutsches Technikmuseum központi épülete és a Monumentenhalle közötti ingavonatokkal is találkozhatunk.


A városépítésért, városfejlesztésért és közlekedésért felelős szenátor, Michael Müller a megnyitás kapcsán kiadott közleményükben úgy fogalmazott, hogy a park része a város déli részét észak-déli irányban átszelő „zöld sávnak”, amelynek tagja többek között a schönebergi Südgelände is, valamint számos másik kisebb közpark és zöldterület.

A vágányokon és azok helyén sétautakat alakítottak ki

A most megnyitott park nevét formája alapján kapta, mert a terület egy dél felé néző palackra és annak nyakára hasonlít. Az 5,7 hektár nagyságú közpark Tempelhof-Schöneberg kerületben fekszik.
A területen a sétautak mellett kialakították a Berlin–Lipcse regionális kerékpáros gyorsforgalmi hálózat újabb szakasza is megépült, így a két keréken közlekedők immáron akadálytalanul haladhatnak a Schöneberger Ufer és a Monumentenstraße között. A kerékpárutat a Yorckstraße felett az egyik felhagyott vasúti hídon kialakított pályán, külön szintben vezetik át.
A Yorckstraßénál egyébként két rámpa is segíti az utcaszintnél magasabb parkba tartókat, emellett további lépcsők is épültek a szintkülönbségek leküzdésére.

A Berlin–Lipcse kerékpárút új szakasza a Flaschenhalsparkon keresztül vezet. A kép jobb szélén a Yorckstraße felé vezető rámpa is látható

A park kialakítására vonatkozóan még 2006-ban írtak ki pályázatot, a Loidl műterem nyert meg. Elképzeléseik szerint az úttörő vegetáció és a városi létforma közötti békés összhangot teremtették meg.
A park területén számos szabadidős tevékenység számára alkalmas területet alakítottak ki: a gördeszkások, streetballosok és a focizni vágyók is megtalálhatják a számításukat, de a kisgyerekesek, kutyával érkezők vagy akár a strandröplabdások is helyet kaptak. Emellett pedig több helyen kialakítottak büféket, pihenőhelyeket és számos illemhely is várja a területen kikapcsolódni vágyókat. A játszóterek kialakításukban emlékeztetnek a terület korábbi szerepére, azaz a vasúti közlekedéshez kapcsolatos motívumokkal találkozhatnak az erre járók.

A park területén igyekeztek megtartani a vasútüzem emlékeit is. A későbbiekben a romos épületeket felújítani szándékoznak és különféle módon használni is szeretnék őket – a park északi részén például az egyik toronyban büfét alakítottak ki
(fotók: Grün Berlin GmbH / Senatsverwaltung für Stadtentwicklung und Umwelt)

A park kialakítására 442 ezer eurót, a kerékpárút és a kapcsolódó létesítmények kiépítésére pedig 1,5 millió eurót fordítottak 2012 és 2014 között. A park építéséhez kapcsolódóan újul meg 2014 végéig meg a Monumentenplatz is, ez 1,1 millió euróba került, amelyet a kerület és a főváros költségvetése áll.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.