2014. 04. 18.

Új vonat a gyorsvasútra

Bemutatkoztak Frankfurt am Mainban a DB Regio új motorvonatai. A Majna-parti nagyváros gyorsvasútján a 430-as sorozatú szerelvények a régi 420-asokat váltják. A 91 új motorvonat beszerzésére 500 millió eurót fordítanak.


A nagyközönségnek és a sajtónak is bemutatták a frankfurti gyorsvasút új motorvonatait. A 430-as sorozatú járművekből 91 darabot szerez be az üzemeltető DB Regio. Az új szerelvényeket Frankfurt am Main főpolgármestere és a Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) felügyelőbizottságának elnöke, Peter Feldmann; az RMV szóvivője, Knut Ringat és a DB Regio regionális vezetője, Charlott Lutterbeck mutatta be.

Az új 430-as sorozatú motorvonatokat a Bombardier és az Alstom kooperációban gyártotta

Köszöntőikben hangsúlyozták: a hálózatot naponta 450 ezer utas használja, ezzel pedig a legfontosabb közlekedési ágazatnak számít a térségben a gyorsvasút. A járműpark megújítása, az utasok komfortérzetének javítása pedig elsőrangú szempont kell legyen amellett, hogy a szerelvények korszerűek, energiatakarékosak legyenek. Ezt előírja a közelmúltban megkötött közszolgáltatási szerződés is, az új motorvonatok forgalomba állásával pedig a legmodernebbek egyike lesz az RMV területén működő gyorsvasúti hálózat.

A csomagtartókba épített világítás újdonság az S-Bahn-motorkocsikon. Az utastájékoztatást segítik a monitorok, amelyek menetrendi információkat is adnak

Mára már megszokott utastájékoztató elem lett a színes monitor

A Bombardier és az Alstom által épített motorvonatok lényegében a 423-as sorozatú szerelvények utódjának tekinthető 422-esek továbbfejlesztett változatai. Különbség a homlokkialakításban és a betétkocsik hosszában van csak: a 422-esekhez képest a 430-asok egy-egy ablakosztással rövidebb középső járműegységeket kapnak. A vonatok utasterében 176 ülőhely és 310 állóhely található. Az utasok tájékoztatását a legkorszerűbb kijelzők és akusztikus rendszer segíti, ezek nem csak a következő megállót, hanem a menetrend alapján a csatlakozásokat is mutatják. Az utasok biztonságáról és a járművek épségéről térfigyelő kamerarendszer gondoskodik, amely a felvételeket 120 óráig tárolja.
A 140 km/h sebességre alkalmas motorvonatok vezetőállása közelében került kialakításra az akadálymentes utastér, így a mozgásukban valamilyen módon korlátozott utasok a motorvezető közelében helyezkedhetnek el, növelve ezzel a mozgáskorlátozottak biztonságérzetét és segítve az utascsere gyorsaságát is.

Kerekesszékesek számára kialakított hely. Az ablakban lévő modullal a leszállási szándékot jelezhetik a mozgásukban korlátozott utasok, de segítséget is kérhetnek a vonat személyzetétől beszédkapcsolaton keresztül

A többcélú tér egy ajtóközt foglal el és a vezetőfülke mögötti részen lett kialakítva

A látássérültek számára taktilis jelek és megfelelő kialakítású kezelőelemek nyújtanak segítséget. A képen egy külső ajtónyitó látható

Az ülőhelyek a megszokott S-Bahn-komfortot kínálják

A tágas, átjárható szerelvényben 176 ülő és 310 álló utas fér el

Az új motorvonatok forgalomba állításával egyidejűleg zajlik a korábban beszerzett 423-as sorozatú motorvonatok felújítása is, amely 2015 végére fejeződhet be.
Stuttgartban is 430-as sorozatú motorvonatokkal újított a DB Regio. Azonban az üzembe állításuk éppen nem volt sikeres. Sőt, sok panasz érkezett az ajtók folyamatos „pittyegése” miatt, amire azért van szükség a DB AG szerint, hogy a látássérültek is megtalálják az ajtókat, a hang „odavezeti” őket – épp, mint a Railjeteknél. Ám amíg a Railjet csak ritkán és viszonylag rövid ideig áll meg, addig az S-Bahn sűrűn és sokszor tartózkodik az állomásokon, ráadásul az ajtók térségét nem választották el az utastértől, így a hangok zavarják az utasokat. Ráadásul zavaró a nem használt ajtók visszazáródását jelző sípolás is.
Emellett komoly gondokat okoznak a kicsúszó padlópótlékok is. Ezek működését átmenetileg letiltották Stuttgartban, ugyanis a vonat megállása után csak három másodperccel kezdődhet meg az ajtónyitási folyamat, ennyi időre van szüksége a számítógépnek a megállás abszolút biztos érzékeléséhez. Ha a padlópótlékokat is használják, az ajtónyitásig további másodpercek is eltelhetnek, mert előbb ezek kerülnek végállásba és csak utána nyithatók az ajtók. Ezek az értékes másodpercek pedig komoly zavarokat okozhatnak a belváros alatti alagúti szakaszon, ahol csúcsidőben két-három percenként követik egymást a vonatok.
Az új motorvonatok a meglévő 420-as sorozatú szerelvényeket válthatják majd le. Első körben a 430-asok az S1-es vonalon a most még 420-asokkal kiadott sűrítő meneteken jelennek majd meg, a decemberi menetrendváltástól pedig a Hanau–Offenbach–Frankfurt am Main–Wiesbaden tengelyen a S1-es, S8-as és S9-es vonalakon, illetve a Riedbahnon közlekedő S7-esen váltják majd fel a régi motorvonatokat.

Az első szerelvények előbb az S1-es sűrítőjáratain, majd decembertől több vonal is forgalomba állnak, karbantartásukat a Frankfurt-Griesheimben lévő motorszínben végzik
(fotók: Uwe Miethe / DB AG)
Búcsúznak a „Szent Motorvonatok”
Az 1970-es évek elején, a müncheni S-Bahn hálózat számára kifejlesztett 420-as sorozatú motorvonatok hosszú ideig a nagyvasúti rendszerben villamosított Rajna-Ruhr-vidéki, Frankfurt am Main térésgében kiépült, stuttgarti és müncheni gyorsvasúti vonalak meghatározó járművei voltak. A sorozat megbízhatóságára és robosztusságára jellemző, hogy kisebb technikai korszerűsítésekkel 1969-től 1997-ig gyártották a három részes, valamennyi tengelyén hajtott motorvonatokat, a sorozatból összesen 480 egység készült.
Az S7-es viszonylaton decembertől váltják a 420-asokat az új 430-as sorozatú motorvonatok. Felvételünk Frankfurt am Main-Niederrad állomáson készült (fotó: Halász Péter)
Az elmúlt évek során a motorvonatok kiszorultak München, a Rajna-Ruhr-vidék S-Bahn-vonalairól, bár München esetében terítéken van a visszatérésük. A frankfurti és a stuttgarti hálózaton pedig az új közszolgáltatási szerződésekben előírt új járművek szorítják ki a „Heilige ET”, „Szent (Villamos) Motorvonat” néven emlegetett szerelvényeket.

Halász Péter