2014. 04. 11.

Múzeumi 111-es

Aktív társai még bőszen koptatják a síneket, bár az ítélet már kimondatott: egyelőre a sorozat nem kap több fővizsgát. Az 1970-es években forgalomba állított sorozat első példánya már a múzeumban van és aktív tagja a DB AG nosztalgiaflottájának.



Nemrégiben még a megszokott egyenvörös színezésben pompázott a jármű, de az elmúlt hétvégén ár új ruhában tetszelgett a fordítókorongon a DB AG 111-es sorozatú mozdonyainak egyike. A DB Regionál Münchenben szolgált gép 2012. március 2-ától a nosztalgiaflottát erősíti a DB Museum koblenzi telephelyén. A mozdony külső felújításával a napokban végeztek és immáron a gyártáskori színezésben, óceánkékben és bézsben pompázik.

A 111 001-es mozdony gyártáskori állapotában helyreállítva pompázik a koblenzi fordítókorongon
(fotók: DB Museum)

A 111 001-est 1974-ben gyártották a Krauss-Maffei müncheni gyárában és a 19738-as gyári számot kapta. A Deutsche Bundesbahn a próbamenetek után 1975. május 17-én vette állagba a mozdonyt, amely a kezdetektől fogva a müncheni telephely „lakója” volt. A mozdony 1997-ig őrizte meg eredeti színezését, ekkor előbb az Orientrot színséma szerinti fényezést kapott, majd 2002-ben fényezték át a Verkehrsrot színterv szerint. A mostani fényezését és az IS 930-as szintű javítását könyv szerint 2014. február 10-én kapta a mozdony.


Az üzemképes mozdonyt külsőleg szállításkori formájában állították helyre. A mozdony aktív járműként szolgál, legutóbb például a koblenzi telephelyről Nürnbergbe húzta a 218 217, 110 292 és 113 311 pályaszámú gépeket.
A 111-eseket egyre több vonalon váltják le a korszerű motorvonatok, amelyek a különféle megrendelőszervezetek által kiírt közszolgáltatási pályázatokban elvárás az új járművek alkalmazása. A 111-esek egyik legnagyobb, összefüggő „élettere” is alaposan összement: Salzburg és Rosenheim felé a Meridian lassan szolgálatba állítja a FLIRT-jeit, míg a DB Regio Garmisch-Partenkirchen felé pedig hivatalosan Talent 2-es motorvonatot kell, hogy forgalomba állítson.

Halász Péter