Nem kap fővizsgát a leggyorsabb 103-as, a DB Systemtechnik állagában lévő 103 222-es pályaszámú mozdony. A járműnek idén lejár a nyolc éves üzemengedélye, ám azt nem hosszabbítják meg – EuroSprintert használnak majd helyette.
Nem kap újabb nyolc évre érvényes üzemengedélyt és hosszabbítást a leggyorsabb 103-as, a speciális hajtással rendelkező 103 222-es pályaszámú mozdony. A gép a jelenlegi fővizsgájával 2014. július 16-áig működhet, ám igazán már nincs rá szükség, hiszen megvan az utódja a próbavonatokat, mérővonatokat működtető DB Systemtechniknél az MRCE-től vásárolt, 182 506-os pályaszámú EuroSprinter személyében.
A 103 222-est eredetileg 1973-ban építette a Krauss-Maffei, a mozdony a 19635 gyári számot kapta, a villamosberendezéseket a Siemens szállította. A gépet a Deutsche Bundesbahn 1973. július 6-án átmenetileg, majd 17-én véglegesen vette állagba. A mozdony 1989. december 2. és 1998. február 26. között a 750 003-6 pályaszámot viselte, mint szakszolgálati vontatójármű, majd előbb papíron, később – 2005-ben – ténylegesen is visszakapta eredeti, 103 222-6-os pályaszámát.
A mozdony különleges hajtást kapott a DB Systemtechnik elődjéhez való delegáláskor: a sorozat mozdonyai 200 km/h-s tempóra alkalmas áttételt kaptak, a kísérleti 222-es viszont 280-as sebesség elérésre is képes volt. A mozdony egyébként a 103 118-as pályaszámú gépet váltotta a mérővonatok élén, ez a masina azonban az 1971-es szolgálatba állításától „csak” 250 km/h-s tempóra alkalmas hajtást kapott. A 103 118-as 1982-től hagyományos kialakításban működött, hajtását a 103 003-as kapta meg.
Az újabb sorozatmozdony 1989-ben érkezett, ekkor szabadult fel ugyanis több 103.1-es a 120.1 sorozatú gépek folyamatos szolgálatba állítása miatt. A választás a 103 222-esre esett, ez a mozdony kapta meg az új, nagy sebességű hajtást. A 103 222-es a 2000-es évek elejéig rendszeresen megfordult a nagysebességű pályák rutinellenőrzését végző vonatok élén is, ekkoriban vette át szerepét az ICE-motorvonatok alapjain nyugvó mérővonat. Azóta főleg a hagyományos pályákon közlekedett a mérővonatok élén a mozdony.
Frissen fényezve 2008-ban, a frankfurti főpályaudvaron
(a képek forrása: Wikipedia)
(a képek forrása: Wikipedia)
A mozdony különleges hajtást kapott a DB Systemtechnik elődjéhez való delegáláskor: a sorozat mozdonyai 200 km/h-s tempóra alkalmas áttételt kaptak, a kísérleti 222-es viszont 280-as sebesség elérésre is képes volt. A mozdony egyébként a 103 118-as pályaszámú gépet váltotta a mérővonatok élén, ez a masina azonban az 1971-es szolgálatba állításától „csak” 250 km/h-s tempóra alkalmas hajtást kapott. A 103 118-as 1982-től hagyományos kialakításban működött, hajtását a 103 003-as kapta meg.
Az újabb sorozatmozdony 1989-ben érkezett, ekkor szabadult fel ugyanis több 103.1-es a 120.1 sorozatú gépek folyamatos szolgálatba állítása miatt. A választás a 103 222-esre esett, ez a mozdony kapta meg az új, nagy sebességű hajtást. A 103 222-es a 2000-es évek elejéig rendszeresen megfordult a nagysebességű pályák rutinellenőrzését végző vonatok élén is, ekkoriban vette át szerepét az ICE-motorvonatok alapjain nyugvó mérővonat. Azóta főleg a hagyományos pályákon közlekedett a mérővonatok élén a mozdony.
A mozdony sorsával kapcsolatosan csak annyi biztos, hogy a jelenlegi üzemeltető szándékai szerint nem kap már fővizsgát a gép. Hogy a fővizsgája lejárta után mi történik majd a hattengelyes masinával, az még nem dőlt el.
Halász Péter