2014. 03. 05.

Tessék vigyázni, az ajtók záródnak!

Hamburgban a közelmúltban kivezették az emberi szavakkal való figyelemfelhívást a vonatok indulása előtt a metróhálózaton. A német fővárosban a téma kapcsán érkezett megkeresésekre válaszul közölték: marad az emberi felhívás indulás előtt a metrón és az S-Bahn-hálózaton is.


Berlinben nem tervezik a hagyományosnak tekinthető emberi szavas figyelemfelhívás, a legendás „Zurückbleiben bitte!” kivezetését a metró- és az S-Bahn-hálózaton az ajtók zárása előtt. Bár Hamburgban megszűnt már ez a rendszer, Berlinben úgy gondolják, hogy szükség van rá – akkor is, ha van olyan utas, akit zavar mindez.

Indításjelzés a berlini metróban...

A hamburgiak úgy gondolták, hogy az élőszavas felhívás még szinte bátorítja is az utolsó pillanatban felszállni vágyó utasokat, ám Berlinben ezt másképpen látják. A BVG pont úgy véli, hogy az emberi szó segít megakadályozni azt, hogy valaki későn próbáljon meg felszállni az induláshoz készülő járműre. Az S-Bahnnál viszont osztják a hamburgiak véleményét, bár úgy vélik, hogy nincs szükség a változtatásra, nincs napirenden a hangosbemondás elvetése. Azt viszont mindkét berlini szolgáltató nehezen tudja elképzelni, hogy a hamburgiak által vizionált költségtakarékosság – az időnyereség miatti hatékonyabb vonattovábbítás és energiafelhasználás – érdemben megmutatkozna a költségvetésben.

...és az S-Bahn-on. Hamburggal ellentétben marad a hangosbemondás, amit e videón épp a járművezető ejt meg térfelvigyázó hiányában

Érdemes azonban azt is megjegyezni, hogy amíg a berlini metróhálózaton gépi hang hívja fel az utasok figyelmét a közelgő indulásra, addig az S-Bahn esetében az állomási térfelvigyázó vagy a motorvonat vezetője a maga akcentusával jelzi az utasok számára az indulási szándékot és csak ezután szólal meg az ajtózárást jelző akusztikus szignál. Ez utóbbi viszont a budapesti Alstom-metrókkal ellentétben nem magas, sípoló, csipogó hang, hanem kürt-szerű hang és legtöbb esetben csak a vonat külső hangszóróin hallatszik – ellentétben a BKV Alstom-metróival, ahol az utastérben ülő utasok feje felett szól az újonnan bevezetett csipogás.

Halász Péter