Lezárult egy korszak a német vasút történetében: februárban véget ért a 110-es sorozatú gépek menetrend szerinti üzeme a DB Regionál, miután leállították a Ruhr-vidéken ténykedő utolsó mozdonyt. Az öreg villanygépek barátai már csak a volt DB AutoZug gépeit élvezhetik.
Február 12-ével leállította az utolsó 110-es sorozatú gépét a DB Regio. A 110 469-es pályaszámot viselő mozdonynak e napon járt le a fővizsgája és egyelőre nem tervezik, hogy megújítják. Ezzel lezárult egy korszak, nagyon valószínű, hogy nem térnek vissza az 1950-es évek vége óta büszkén szolgáló mozdonyok. Ennek oka, hogy a szolgáltatóváltások és az új motorvonatok csatasorba állításával egyre több 111-es, 112-es és 143-as sorozatú mozdony szabadul fel, így ezek a gépek kerülnek tartalékba a veterán masinák helyett.
A 110-esekkel egyetemben szépen lassan búcsúznak a hagyományos n-Wagenek, ismertebb nevükön a Silberlingek felújított változatai. A lehúzható ablakos, számos vasútbarát szívét megdobogtató járművek ugyancsak a motorvonatok térhódítása miatt szorulnak kifelé a vaspályákról: a motorvonatok vagy éppen a motorvonatok miatt felszabadult emeletes kocsik váltják eme ugyancsak legendás járműveket.
Ma már csak emlék: a 110 418-as személyvonatával éppen Düsseldorf főpályaudvara felé tart 2011. augusztus 19-én reggel. A mozdony 2013. november 6-án Stuttgartból vonult nyugdíjba
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Az eredetileg univerzális mozdonyként tervezett E10-es, majd 1968-tól 110-es sorozatú gépek jobbára gyorsvonati üzemben közlekedtek, a 103-asok megjelenésével kerültek át a sebes- és a személyvonatok élére. Azonban a húsz évvel ezelőtti „Bahnreform” során a sorozat a DB Regiohoz került, itt szinte kizárólag személyvonati fordulóban dolgoztak a gépek. Érdekes, hogy bár a mozdonyokat előkészítették az ingavonati üzemre, ebből ténylegesen csak az 1990-es évek második felétől lett valami: a selejtezett 141-es sorozatú gépekből a 110-esek egy részébe építették át a távvezérléshez szükséges eszközöket. Ekkortól kerültek ingavonati üzemben a mozdonyok a szintén az 1950-es évek óta gyártott n-Wagenekből álló ingavonatok élére.
A mozdonysorozat selejtezése a 2000-es évek elején kezdődött, amikor forgalomba álltak a 425-ös és 426-os sorozatú motorvonatok, valamint a 111-es, illetve 112-es vagy 143-as sorozatú mozdonyokkal továbbított emeletes vonatok, illetve a korszerű, 146-os sorozatú villamos mozdonyok. E járművek megjelenése pedig a 110-es sorozatú gépek pályafutásának végét jelentette.
A 110 376-os n-Wagenekből álló vonata élén érkezik Wuppertalba 2007. szeptember 1-jén. A mozdony 2008-ban került Münchenbe, ahol 2009. március 29-ével állították le
(fotó: Óvári Péter)
(fotó: Óvári Péter)
A 2000-es évek közepén azonban néhány mozdonynak lehetősége jutott a továbbszolgálásra: az akkor még önálló DB AutoZug megvásárolta a DB Regionál feleslegessé vált 110-esek egy részét. A 115-ös sorozatszámmal ellátott mozdonyok éjszakai vonatok, autószállító járatok és szolgálati menetek élén rótták a német síneket. Ráadásul a vasútbarátok körében népszerű mozdonysorozat öregebb darabjai közül a több is fővizsgát kapott a közelmúltban: a DB AG-nál szolgáló legöregebb gép, a 115 114-es például 1957. november 21-én állt szolgálatba a Deutsche Bundesbahnnál és a 2014. január 28-i dátumú fővizsgájával akár 2022-ig is közlekedhet a mozdony.
A DB AutoZug 115-öseivel manapság a különféle szolgálati helyek közötti átállítós szerelvényvonatok élén találkozhatunk. Személyszállító vonatokat pedig főleg a Gäubahnon, Stuttgart és Singen (Hohentwiel) között a 101-es és a 181-es sorozatú gépekkel közösen a Stutgart–Zürich viszonylati InterCity-ket továbbítja.
A magánvasutakhoz is került 110-es: az egykori 139 134-esből 1985-ben átépített 110 511-es a PRESS állagába sorolva jelenleg mint 110 043-as a National Express színeiben koptatja a síneket az angol mozdonyokra hajazó színezéssel.
Halász Péter