Hosszas mérések és kísérletezések után úgy tűnik, megoldást találtak az ÖBB szakemberei a Semmeringbahnon közlekedő Railjet-vonatok problémáira, ám az osztrák vasút nem nyitott a komoly anyagi terheket is magával vonó jelenség megoldására. Pedig egyszerű lenne. És a politika is bekapcsolódott az ügybe...
Még 2012 őszén adtunk hírt arról, hogy az utasok komfortérzetét és a járművek alkatrészeit is alaposan igénybe vevő módon közlekednek a Railjet-vonatok a Semmeringbahnon. Pedig az ÖBB 2011 decembere óta közlekedteti Graz felé a járatokat és alapos tesztnek is alávetették korábban a járműveket, ám mégis a napi üzem során került elő a jelenség.
Tolva érkezik Bécs felől a Railjet a semmeringi állomásra – a Siemens szerint van megoldás az utasok komfortérzetét csökkentő, a vonatot jobban igénybe vevő jelenségek visszaszorítására
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
A Siemens mérései szerint a határértéket bőven, sokszor akár negyven százalékkal is meghaladó oldalgyorsulást mértek a kanyargós hegyi pályán közlekedő vonatoknál. Emiatt érezhettek az utasok sokszor kellemetlen rángatást, miközben a vonat átküzdötte magát a Semmering-hágón. Érdekes módon azonban csak bizonyos konstellációban tapasztalták ezt a jelenséget a szakemberek: csak a déli irányban közlekedő, tolt vonatoknál mértek ilyen szélsőséges értékeket a Semmering északi oldalán, Gloggnitz és Semmering állomások között. Ilyenkor ugyanis a vonatok tolva, vezérlőkocsival előre közlekednek. A Siemens ekkor azt javasolta az ÖBB-nek, hogy – ha más megoldás nincs –, a gép ezen a szakaszon húzza a vonatot, majd a hegyi szakasz végén ismét térjen vissza a vonat végére. Az ÖBB akkor úgy kommentálta az ügyet, hogy nem az üzem veszélyeztető problémáról van szó, hanem mindössze komfortbeli kérdésről. Leszögezték: nincs semmi esélye annak, hogy emiatt kisiklanának a vonatok. Arra vonatkozóan, hogy a Siemens javaslatát átültetik-e a gyakorlatba, az ÖBB kitérő választ adott, mondván megvizsgálják ennek lehetőségét.
A húzva közlekedő vonatoknál nem jelentkeznek a Siemens által jelzett problémák
(fotó: Óvári Péter)
(fotó: Óvári Péter)
Az ÖBB és a Siemens szakemberei azóta is többször találkoztak az ügyben, ám a vasúttársaság hajthatatlan. Továbbra is üzemviteli okokkal magyarázzák álláspontjuk helyességét és azzal, hogy elbagatellizálják a problémát. Ezt vetette az FPÖ-s szakpolitikus, Gerhard Deimek is az ÖBB, illetve az azt vezető Christian Kern szemére is. Úgy fogalmazott, hogy a nagyobb igénybevételnek kitett alkatrészek cseréje, javítása önmagában valóban nem nagy összeg, de ha ezt rendszeresen és rendszerszinten kell végezni, akkor az már komoly pénzeket von el máshonnan, amiket végső soron az ÖBB szövetségi támogatásával az adófizetők állnak. A politikus felrótta azt is, hogy az ÖBB-vezér nem igazán felkészült a szakmai témákban, többek között a Railjetek semmeringi közlekedésének ügyében sem és sok más téma esetében sem mutat megfelelő hozzáállást.
Az ÖBB érdemben a politikus kijelentéseit nem kommentálta eleddig, viszont továbbra sem változtat a szerelvények irányán. A helyzet majd decembertől lehet érdekesebb, amikor a ČD tulajdonában álló szerelvényeket is hasonló körülmények között vetik majd be a Prága–Bécs–Graz tengelyen.
Az ÖBB hivatalos kommunikációjának viszont ellentmond az az olvasónk által is megerősített értesülés, hogy április elejétől az osztrák vasúttársaság mégis megfordítja a grazi vonalon közlekedő Railjeteket, erre külön fordulókat is kidolgoztak már.
Az ÖBB hivatalos kommunikációjának viszont ellentmond az az olvasónk által is megerősített értesülés, hogy április elejétől az osztrák vasúttársaság mégis megfordítja a grazi vonalon közlekedő Railjeteket, erre külön fordulókat is kidolgoztak már.
Halász Péter