2014. 03. 27.

Százlábú vágányzár

Komoly változások várhatók majd a vasúti közlekedésben az országgyűlési választások utáni hétvégétől. A Budapest-Keleti bejárati vágányai felett átívelő „Százlábú híd” újjáépítése miatt az összes, a Keletibe közlekedő vonat menetrendje változik.


Az első ütemben, április 13-ától május 27-ig kell komoly korlátozásokra számítani az utasoknak a Keleti pályaudvar térségében. Bár a MÁV-START sajtókapcsolatokért felelős munkatársaitól korábbi, a témát érintő kérdéseinkre nem kaptunk választ, szerkesztőségünk jól értesült források közlése alapján mégis birtokába jutott a változások összefoglalójának.
A hegyeshalmi vonalon a Győr, Sopron, Szombathely, Zalaegerszeg felől érkező vonatokat a Déli pályaudvarra terelik majd, míg a Tatabánya vagy Komárom felől érkező személyvonatok Kelenföldön fordulnak vissza. A frissen felújított 30a vonalon a tárnoki vonatok egy része szintén csak Kelenföldig jön majd be. A hegyeshalmi vonal vonatainak menetrendje itt; a székesfehévári vonal változó menetrendje itt olvasható.

A győri gyorsokat a Déliben kell keresni a Keleti helyett április közepétől május végéig

A pécsi és kaposvári, valamint zágrábi IC-k és a bajai expresszvonatok a Keleti pályaudvar helyett szintén a Délibe mennek, a változó menetrend itt olvasható.
Komoly változás és az utasok nagy része számára komoly visszalépés lesz majd, hogy a gödöllői és hatvani vonatokban közlekedő FLIRT-ek helyett hagyományos ingaszerelvények járnak majd – a MÁV-START birtokunkba került összefoglalója a változást technológiai okokkal magyarázza. Változás az is, hogy amíg most a gödöllői vonatok nem állnak meg Gödöllő-Állami telepek megállóban, addig ez a rend változni fog és a hatvani vonatok haladnak majd át. Hétvégén így jelentős mértékben csökken a megállóhely kiszolgálása, míg hétközben a megállásokat fél órával eltolva kínálják az utasoknak a vágányzári menetrend szerint. Cserében tervezik, hogy Isaszeg és Gödöllő között a Volánbusz járatain elfogadják a vasúti bérleteket (a jegyeket nem), ám erről még nem született megállapodás. A gyorsvonatok és az IC-k esetében nem, vagy csak minimális mértékben változik majd a menetrend.

A hatvani utasok majd másfél hónapra elfelejthetik a FLIRT-eket, ismét jönnek vissza az ingavonatok

A nagykátai vonal utasai számára fontos változás, hogy egyes vonatok a Keleti pályaudvar helyett Kőbánya felsőről Ferencváros érintésével Kelenföldre mennek és onnan is fordulnak vissza. Ez utóbbi a hajnali és a délután órákban közlekedő vonatokat érinti és annak ellenére lépi meg ezt a vasúttársaság, hogy a peremidőszakokban közlekedő vonatok jelentős utasmennyiséget szállítanak már a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között is. Ráadásul a reggeli időszakban a XVII. kerületet kiszolgáló személyvonatok utasait átszállásra kényszerítik. Különösen érdekes az is, hogy fel sem merült a vonatok Nyugati pályaudvarra terelése, tehát a belvárosi kapcsolat megtartása, inkább a Kelet-Pest felől érkező utasoknak kieső Kelenföld és a mindentől távol eső Ferencvárosba viszik majd a vonatokat. Ráadásul Ferencvárosnál az 1-es villamos sem jelent megoldást, mert március 31-étől a Vajda Péter utcáig, majd április 10-étől a Népligetig pótlóbuszok járnak a pályafelújítás miatt a villamosok helyett. A kétséget kizáróan „kiváló” menetrend itt böngészhető.

A vasútbarátok legalább örülhetnek, ha a XVII. kerületből ingázók nem is: ismét rendszeresen járnak személyszállító vonatok Kőbánya felső IV. vágányán is
(fotók: Halász Péter)

A kunszentmiklósi vonatok esetében pedig a pár éve a Keletibe bekerült vonatok ismét Kőbánya-Kispestre járnak majd ebben az időszakban a vágányzári menetrend szerint.
A vágányzári hirdetmények ugyan már kikerültek a MÁV-START honlapjára, de a komoly változásokat jelentő menetrendi módosítás kommunikációját nem kezdte meg a MÁV-START, valamint a Budapest-bérletet kibocsátó BKK sem. A MÁV-START összefoglalója a kommunikáció tekintetében említi, hogy veszélyeket hordoz magában az építkezés csúszása is. A vágányzárról közleményt egyébként március végén adnának ki, sajtótájékoztatót pedig csak április második hetében tartanának a témában a dokumentum szerint.
Érdemes azonban megnézni azt is, hogy a brit Network Rail a jövő évi vágányzárakról már az év elején részletes tájékoztatást adott. Idehaza pedig az M4-es metró átadása előtt egy héttel – nyilvánvaló politikai okok miatt – a menetrendek sem voltak nyilvánosak, az új hálózatról cirka két héttel korábban értesültek az utasok. És ugyanez van és lesz a mostani vágányzár kapcsán is, hiszen a MÁV-START vagy a BKK sem erőlteti meg magát az előzetes kommunikációban – holott nyilván nem előzetes ütemtervek nélkül kezdték meg a kivitelezést.

Halász Péter