A svájci Stadler Rail nem csak a járműgyártásban szerzett komoly elismeréseket, hanem a járművek felújításában is. Az SBB nosztalgiaflottájának egyik becses darabját az RAeII 1053-ast tették ismét üzemképessé.
A több áramrendszerű motorvonat a Stadlernél elvégzett munkáknak köszönhetően ismét teljesértékű jármű, így a 15 kV 16,7 Hz-es mellett 25 kV 50 Hz-es váltóáramról és 3, valamint 1,5 kV-os egyenáramról is működőképes. A járművet a Stadler Rail bussnangi üzemében újították fel és a helyi próbavágány átkapcsolható felsővezetéke alatt tesztelték. A munka nem csak az SBB Historic, hanem a Stadler számára is komoly fegyvertény annak ellenére, hogy már sikerrel működik a társaság jármű-üzemeltetési, karbantartási részlege Németországban, Magyarországon, Algériában, Ausztriában, Olaszországban, Lengyelországban, Norvégiában, Svédországban és Hollandiában – áll a járműgyártó közleményében.
A felújítás során az elektronikus perdülés- és csúszásvédelmet is korszerűsítették, a berendezéseket az SBB olteni műhelyében javították a Stadler szakembereivel közösen, a vonat pedig saját lábán ment el Bussnangba, a Stadler telephelyére, ahol a próbákat végezték.
1979-ben a zürichi pályaudvarról indul az egyik szerelvény Brüsszelbe, mint a TEE Iris járat
(forrás: Wikipedia)
(forrás: Wikipedia)
Az 1961-ben üzembe helyezett RAeII sorozatú motorvonatok Európa-szerte új sztenderdeket hoztak a nemzetközi forgalomban. A motorvonatok Svájcból Milánó, Párizs, Brüsszel és Amszterdam felé közlekedtek és még másfél évtizeddel ezelőtt is szolgálatban álltak. Eredetileg négy vonat épült 1961-ben, majd 1966-ban egy betétkocsit, végül 1967-ben egy további motorvonatot rendelt az SBB a SIG-MFO gyártópárostól. A vonatok az 1980-as évek végéig csak első osztályú kocsikat továbbítottak, ekkor építették át a vonatok egyes betétkocsijait másodosztályúvá. A megmaradt 1051, 1053 és 1055 pályaszámú vonatok 1999-ig közlekedtek a napi forgalomban.
Halász Péter