Csak két pályázó maradt versenyben a berlini gyorsvasút üzemeltetési pályázatán. Úgy tűnik, hogy a szenátus halogatása és a speciális üzem részleges kiszervezése együtt gátolja az igazi versenyt.
Csak két pályázó maradt versenyben a berlini szenátus megbízásából kiírt üzemeltetési pályázaton, ahol a berlini gyorsvasút egy részének leendő operátorát keresik. Eredetileg úgy gondolták a városvezetés részéről, hogy a versenyhelyzet csak jót tehet a gyorsvasútnak, ám úgy tűnik, hogy igazi verseny nélkül választhatják ki az új (régi?) vállalkozót.
Az eredeti elképzelések azonban impozánsak voltak: megbízható, pontos üzemvitel, új járművek... ám a folyamatos halogatás miatt sokan inkább visszaléptek a versenytől. Sajtóhírek szerint a DB AG mellett csak a brit National Express érdeklődik komolyan a téma iránt. A hongkongi MTR és a JR East már nem olyan elkötelezett. De a párizsi RATP is fontolgatja a visszalépést, miután túlságosan nehéznek és bonyolultnak ítélték a pályázati eljárást. Ráadásul nem látják biztosítottnak a megtérülési lehetőséget, hiszen 390 speciális járművet is biztosítaniuk kell, ami mintegy kétmilliárd euró értékű beszerzést jelent.
A Ringbahnon ma főleg a fiatalabb 481/482 sorozatú motorvonatok közlekednek. Lehet, hogy csak a típus változik majd, az üzemeltető nem?
A pályázatot a két tartomány megbízásából lebonyolító VBB korábbi vezetője, Hans-Werner Franz megerősítette: valóban számos feltételnek meg kell felelnie a pályázónak. Ám független szakértők úgy vélik, túlságosan is bonyolult a rendszer, ráadásul a járművek biztosítása sem éppen jelent könnyebbséget a pályázók számára, ez pedig azt jelenti, hogy a rosszabb anyagi lehetőségekkel rendelkező pályázók rosszabb esélyekkel is indulnak.
A speciális igényekre szabott járművek drágát, a megrendelő különféle extrafeltételeket támaszt, amiknek egyre nehezebb megfelelni. Már csak két esélyes pályázó maradt ringben a hírek szerint, a többiek megunták a színjátékot
A lehetséges pályázók a sajtómegkeresésekre válaszul jelezték: állandóan újabb és újabb feltételeket támasztanak velük szemben. Sokszor naponta több e-mailt is kapnak arról, hogy éppen milyen bizonylatot vagy bármi hasonlót kérnek tőlük. De nem csak a jogászok dolgoznak: legutóbb felmerült, hogy a vonatok és peron közötti részt minimalizálni kell, bár egyébként sem szokatlanul nagy a távolság, így padlópótlékot kellene a vonatokra szerelni. Ezek ki- és behúzása azonban értékes másodpercekkel növeli meg az állomási tartózkodást – végül szerencsére elvetették az elképzelést a VBB-nél.
Célegyenesben a Ringbahn és a kapcsolódó vonalak üzemeltetési tendere?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Mindezek fényében vajon csoda, hogy a külföldi pályázók sorra lépnek vissza? Aligha. Így viszont a versenyhelyzet előnyeit nem élvezhetik sem a megrendelők, sem az utasok, hiszen egy vagy két pályázó közül választani közel sem olyan jó, mintha számtalan versenyző szeretne nyertes lenni. Cserében viszont könnyen elképzelhető, hogy pont az a DB AG fogja megnyerni az üzemeltetés lehetőségét, akit a városvezetés szeretne „megbüntetni” a tenderrel az elmúlt évek botrányai miatt.
Halász Péter