Komoly sikert könyvelhet el a lengyel vasúti járműgyártó, a PESA. A jobbára villamosairól és motorkocsijairól ismert gyártó ezúttal a PKP InterCity mozdonytenderén nyert és tíz mozdonyt szállíthat a társaságának.
A PKP InterCity pályázatán egyébként a PESA mellett csak a Newag indult, így két lengyel cég között dőlt el a verseny. Végül a szegedi villamosokat is építő társaság lett a nyertes és szállíthat tíz mozdonyt a távolsági vonatokat közlekedtető cégnek. A PESA mellett egyébként azért döntöttek, mert meglehetősen olcsón vállalták a mozdonyok karbantartását is. Igaz, a tender nem volt botránytól mentes: a Newag nem tudta teljesíteni az előírt követelményeket, míg a PESA-t az irreálisan alacsony karbantartási díjért kritizálták.
Végül azonban csak döntöttek és a PESA ajánlatát fogadta el a PKP InterCity.
A PESA GAMA dízel-villamos példánya a 2012-es InnoTranson
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Az első, 111Db sorozatú mozdonyt eredetileg 2015-re tervezték leszállítani, ám végül úgy néz ki, hogy már 2014 áprilisában átadják az első járművet. A 84 tonna szolgálati tömegű PESA GAMA dízelek 160 km/h-s tempóra alkalmasak és a legnagyobb vonóerejük 275 kN, köszönhetően a 2400 kW teljesítményű dízelmotornak.
A közelmúltban azonban nem csak a PKP-nál, hanem más társaságoknál is sikereket ért el a PESA: a Koleje Mazowieckie két villamosmozdony rendelt a cégtől. De a 3 kV-os egyenáramról működő mozdonyok mellett húsz emeletes betétkocsit és két vezérlőkocsit rendeltek. A KM rendelése az első hazai gyártású emeletes kocsi lesz majd Lengyelországban, ám alapvetően a Bombardier kocsijainak tervei alapján készülnek a járművek. A regionális vasúttársaság jelenleg a Bombardiertől vásárolt 26 betét- és 11 vezérlőkocsival, valamint 2011 óta tizenegy TRAXX P160DC típusú mozdonyt üzemeltet. Érdekesség, hogy az emeletes 2008-ban már megvásárolta a társaság, a TRAXX-ok szolgálatba lépéséig a PKP Cargotól béreltek tizenegy EU07-est a szerelvények továbbítására.
RegionalBahn információk